24 275 läst ·
116 svar
24k läst
116 svar
Motion till föreningstämma för att förhindra att laddplatser till batteribilar byggs
Jag vill nog inte ha en vätgasledning till mitt hus, nej …P Peter787 skrev:
Vätgasen måste trots allt transporteras till mackarna. Elledningar finns över hela landet.
Finns det några beräkningar som jämför vätgasinfrastruktur med elinfrastruktur?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Vad baserar du det på? Effektförlusterna är om jag förstår det rätt ca 50 % för vätgasen mot nära noll för batterierna.P Peter787 skrev:
4,5 kg vätgas låter förstås som en liten mängd om man jämför med att ett batteri som skulle lagra samma energi skulle behöva väga sådär 1,5 ton (räknat på 33 kWh per kg vätgas och 7 kg per kWh för batterierna). Men det är ett absurt sätt att räkna på.
Ett rimligare sätt är energikostnad per körd mil plus nedskrivning av fordonet över tid. Och där verkar som sagt bränslecellsbilarna ligga långt, långt efter.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Det var väl inte så svårt. Och för dem av oss som redan visste det sparade du in en kvart.W witten skrev:
Det är väldigt intressant det du skriver. Jag jobbar själv med installation av laddboxar och många av de ”äldre” boxarna som säljs idag är ruskigt statiska. Installatörer räknar som du att en laddare behöver 11kW och sen beräknar man bakåt hur mycket ström som behövs. Norrmännen förstod tidigt att detta inte är hållbart och har kommit mycket längre än vi. Istället för att plöja ner pengar på en massa kablar och säkra upp så har man smarta laddare som pratar med varandra. Det innebär att man oavsett kapacitet sätter sina laddare, säg 8 st, ställer in hur mycket effekt de får lov att bruka, sen anpassar de sig med hjälp av fas och lastbalansering så att Max effekt aldrig överskrids. För hur ofta kommer alla elbilar hem samtidigt från jobbet, pluggar in och laddar Max exakt samtidigt. Då kan de första bilarna få full kräm och hinna ladda upp tillräckligt tills nästa bil kommer.H HSP skrev:Har hjälpt en brf att titta på laddplatser i en mindre stad...
Ett problem är just tidigare dimensionering av inkommande el i äldre flerfamiljshus... Samt kapacitetsbrist i elnät inne i städerna.
Ett exempel jag titta på är en brf med 43lgh tvättstuga de har fjärrvärme 100A servissäkringar 25mm2 cu. som servisledning.
60A ca (40kW) önskades för utökning. för byggande av laddplatser fördelade på fyra 11kW platser. (44kW om man är själv, 22kW om man är två osv) dock minst 11kW.
Anslutningsavgiften till nätbolaget är betald för upp till just nuvarande 100A.
Det som måste göras är ny servisledning från kabelskåp vid tomtgräns ca 75meter.
Varav asfalt 60meter. All grävning och återställning inom fastigheten bekostas av brf.
Själva kabeln står nätbolaget för då den ingår i den förhöjda anslutningsavgiften (100 till 160A)
Nätbolaget måste byta kabel från kabelskåpet till nätstationen sträcka 385m samt transformatorn behöver bytas.
Total kostnad från nätbolaget 270Tkr för förstärkning av nätet så brf kan ta ut 160A.
(frågade även på 250A då blev det 375Tkr)
brf:en betalar endast den del av uttagsökningen som berör deras del av det utökade uttaget. Detta i en mindre stad.
Serviceledningen dimensioneras dock för 250A men nätbolaget garanterar inte att effekten i övriga nätet (transformatorn) klarar en framtida höjning i efterhand. Utan där är det "först till kvarn som gäller" alternativt betala upp till 250A direkt.
Tillkommer kostnader för grävning och återställande av egen tomtmark samt ombyggnad i elrum för att kunna ta mot nya servisledningen... Samt installation av de fyra laddplatserna.
Brf:en har 20 parkeringar varav fyra är tänkt att bli laddplatser. 10st har motorvärmare så där finns det 35A
Så i detta fallet vid val av 160A servissäkring landade slutsumman med installation på 125Tkr per plats så för fyra platser en halv miljon...
Nu kan man gå ner mer i effekt per plats men 11kw var det som brf ville ha som minsta tillgängliga effekt.
Laddplatserna kommer matas av ett eget abonnemang efter servissäkringarna, detta eftersom brf vill ha koll på exakt kostnad för el till laddplatserna.
Det är exakt lika som de gör med motorvärmare.
Bara där kommer en fast kostnad på 12.000:-/år för 63A abonnemang... För de fyra platserna. =3000/kr plats per år.
Blir detta aktuellt så kommer Brf. att lägga fasta kostnader på månadsavgiften för de som nyttjar laddplatser, samt varje nyttjare betalar sin egen el...
Hur brf kommer att finansiera installationen är ej klart men det som är klart efter årsmötet är att de som inte nyttjar laddplatser ska ej vara med och betala... Så det blir väl ett lån där kostnaden fördelas på de som nyttjar platserna. Men finansieringsbiten är inte min huvudvärk...
Zaptec PRO heter laddaren.
Håller med båda. Det är batteridrivna bilar som gäller nu och kommer sannorlikt användas av många framöver i många år.Fairlane skrev:
Och hur blir det bättre med vätgas som kräver elenergi för framställning?
Frågan om vätgasbil eller elbil är inte intressant för tråden. Faktum är att elbilar finns och kommer finnas minst 10 år till, troligen mer, medan vätgas bilar i praktiken inte finns och inte kommer göra det de närmsta 10 åren. Frågan är snarare om föreningen ska satsa på laddare eller inte och då bör man fundera på hur länge man tror elbilar kommer finnas, i vilken omfattning, hur laddare påverkar medlemmarnas ekonomi under en rimlig tid.
Den här "motionen" skulle varje fungerande förening kasta i papperskorgen direkt. Inte för att man tror eller inte tror på bensinbilar, elbilar eller vätgasbilar, utan för att den är skriven så att det inte går att fatta ett beslut på den.
Om man skulle anta motionen, vad skulle man då ha antagit?
Hur länge ska det gälla?
- Att riktiga personbilar går på bensin? (Vad ska de boende med dieselbilar göra då?)
- Att man ska köpa nya delar till motorvärmaruttag, men inte installera dessa?
- Att skattebetalare ogillar elbilar och laddhybrider?
Däremot tror jag vätgas kommer få en stor användning. Lastbilar är redan framtagna som drivs med vätgas och de är överlägsna batteridrift. Problemet med vätgas är att det för tillfället oftast produceras genom att förbränna fossilt bränsle. Danmark har redan stationer för tankning där vätgasen är producerad på ett miljövänligt sätt.
För övrigt anser jag att "motionen" bör förstöras
Nötegårdsgubben skrev:
Nu talar du inte om vad för sorts förening det är, i en samfällighetsförening kan du nog vinna framgång (om än på andra grunder än de du anför), medan du i en BRF kan vinna en sådan här fråga med enkel majoritet.
I BRF-fallet skulle du nog kunna vara tydligare, typ:
Bla, bla, bla.
Därför yrkar jag
- att föreningen bygger något jag är intresserad av, men
- att föreningen inte bygger något jag inte är intresserad av.
Lycka till!
A a128 skrev:Motion till ordinarie föreningstämma 2022
Elbilar och laddhybrider blir vanligare till skattebetalarnas förtret, styrelsen bör
verka för att det inte behöver byggas några laddplatser för dessa fordon
en gemensam plats om behovet uppstår bör göras på en allmän plats där användarna står
för alla uppkomna kostnander i samverkan med Xxxxxxx Kommun utan bidrag
man ställer kärran på en sådan plats, laddar den och betalar med kort eller faktura
Motorvärmaruttagen som finns vid Carportplatserna:
En olägenhet med dessa är att man måste använda separat timer vid uppvärmning av
motorn, ett förslag är att byta dessa mot sådana som har timer inbyggd tex.
temperaturstyrd med en tillslagstid på 30>180 +30 Minuter, se bifogade bilagor
detta lämpligen i samband med att nuvarande har blivit uttjänta, kanske inte idag men
i framtiden när behovet uppstår och att detta läggs till framtida underhållsplan
En riktig personbil går på Bensin, framtidens motorbränsle kokar man på Stubbar och
Sågspån
Xxxxx Xxxxx __________
Xxxxxx Xxxxx _________
Bilagor:
[länk]
Garo PN300 kapsling med hel lucka och vred utan nyckel
[länk]
Garo PNFE plintprofil för enkelmontage på stolpe Ø60mm
[länk]
Garo Bilvärmaruttag AELN 206-1 6A
(6st av varje produkt behövs till 12-platser)
Sanning med modifikation. En del görs av rysk gas/olja, polsk kol och baltiska urskogar,
Med usel ekonomi för vätgasen måste situationen vara att det saknas alternativ för att den ska slå kommersiellt. Flyg och båt kan vara såna användningsområden. Lastbilar har redan lösts med batterier.Kristian Ask skrev:
Håller med båda. Det är batteridrivna bilar som gäller nu och kommer sannorlikt användas av många framöver i många år.
Däremot tror jag vätgas kommer få en stor användning. Lastbilar är redan framtagna som drivs med vätgas och de är överlägsna batteridrift. Problemet med vätgas är att det för tillfället oftast produceras genom att förbränna fossilt bränsle. Danmark har redan stationer för tankning där vätgasen är producerad på ett miljövänligt sätt.
För övrigt anser jag att "motionen" bör förstöras