24 281 läst ·
116 svar
24k läst
116 svar
Motion till föreningstämma för att förhindra att laddplatser till batteribilar byggs
Ca. hälften av platserna har vägg, övriga är i ett fritt utrymme i mitten. Det finns dessutom inte särskilt mycket utrymme att bygga ut från väggen. Andelen jättestora SUVar ökar dessutom, vilket inte hindrar ägarna att klaga på hur trångt det är i garaget.Nissens skrev:
Om det krävs laddmöjligheter är nog enda möjligheten att krympa antal platser med en tredjedel. Platserna är idag 3 och 3 mellan pelare, vilket hade blivit 2 och 2. Sätter man upp laddstolpar krävs det ju rejäla marginaler. Många av våra pelare är invirade med en matta eller skumgummi - på förekommen anledning...
Tyvärr hade det ju inneburit 50% höjning av garageplatshyran.
Om det är en brf. Så tror jag TS inte vill vara med och betala för något som TS inte kommer att nyttja.
Jag ser inget konstigt i det. Precis som alla investeringar eller investeringsförslag i en brf, endel är emot endel är för.
Alla medlemmar har rätt att säga sitt.
Men motionen är inte tydligt skriven.
Sedan blandar man inte in personligt tyckande i motionen om tex vad man anser bilar ska drivas av... Det tillför inget i motionen...
Ta fråga var om motionen var ok skriven svaret är nej.
Jag ser inget konstigt i det. Precis som alla investeringar eller investeringsförslag i en brf, endel är emot endel är för.
Alla medlemmar har rätt att säga sitt.
Men motionen är inte tydligt skriven.
Sedan blandar man inte in personligt tyckande i motionen om tex vad man anser bilar ska drivas av... Det tillför inget i motionen...
Ta fråga var om motionen var ok skriven svaret är nej.
Låter märkligt. Man sätter ju inte laddaren på någon meters höjd, man sätter den på en höjd så inte bilen kommer åt dem, kanske 1,5 meter eller högre.K kindvall skrev:Ca. hälften av platserna har vägg, övriga är i ett fritt utrymme i mitten. Det finns dessutom inte särskilt mycket utrymme att bygga ut från väggen. Andelen jättestora SUVar ökar dessutom, vilket inte hindrar ägarna att klaga på hur trångt det är i garaget.
Om det krävs laddmöjligheter är nog enda möjligheten att krympa antal platser med en tredjedel. Platserna är idag 3 och 3 mellan pelare, vilket hade blivit 2 och 2. Sätter man upp laddstolpar krävs det ju rejäla marginaler. Många av våra pelare är invirade med en matta eller skumgummi - på förekommen anledning...
Tyvärr hade det ju inneburit 50% höjning av garageplatshyran.
Samma sak med pelarna, man sätter laddboxen högt.
Tycker att du mest ser problem som inte finns…
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 950 inlägg
Jag tror också att det den rätt avlägsna dag är så att man vill att alla platser i ett garage ska kunna vara laddplatser så kan man lösa det med takhängda, fjädrande kablar eller något. Tills dess lär man klara sig utmärkt med de platser som har vägg eller pelare mot sig.
Om det vore så skulle det inte vara något konstigt. Men om du läser första inlägget så framgår det att TS på ideologiska grunder är emot att det skall vara enkelt för folk med laddbara bilar att ladda dessa. Det är en helt annan fråga. Och mycket konstigare.H HSP skrev:
Ja, men sååå avlägset är det inte… Volvo cars tänker sig att endast sälja elbilar SENAST om 9 år… så det är nog läge att börja tänka på laddboxar nu…Nötegårdsgubben skrev:
https://www.media.volvocars.com/se/...lvo-cars-ska-vara-helt-elektriskt-senast-2030
Till skillnad från dig kan jag ju faktiskt se problemen fysiskt...Nissens skrev:
Takhängda kablar var ju det jag efterfrågade i mitt första inlägg. På de flesta väggar i garaget löper det rör för ventilation och VA i 1.5m höjd. Som jag förstår kraven från Boverket är det enbart att man drar tomrör. Så det är kanske ett icke-problem, det är ju en annan sak om man faktiskt kan få in en laddare på p-platsen.
Jag är nog mer lösningsorienterad än problemorienterad helt enkelt.K kindvall skrev:Till skillnad från dig kan jag ju faktiskt se problemen fysiskt...
Takhängda kablar var ju det jag efterfrågade i mitt första inlägg. På de flesta väggar i garaget löper det rör för ventilation och VA i 1.5m höjd. Som jag förstår kraven från Boverket är det enbart att man drar tomrör. Så det är kanske ett icke-problem, det är ju en annan sak om man faktiskt kan få in en laddare på p-platsen.
Du behöver inte oroa dig, det lär gå att montera laddboxar på ett eller annat sätt, alternativt att ni gör förråd av garaget istället, för snart går det inte att ha p-platser utan laddboxar…
Att kunna hänga upp kablar för anslutning till bilarna låter som ett enkelt lösbart problem. Det som lär bli dyrt är att få ut så kraftig matning att det går att ladda många bilar samtidigt på någotsånär rimlig tid. Lägg därtill alla grannfastigheter som också vill göra samma sak så blir problemen genast rejäla.
Rena elbilar kommer inte vara användbara för folk som bor tätt i städerna i det korta perspektivet.
Rena elbilar kommer inte vara användbara för folk som bor tätt i städerna i det korta perspektivet.
Skogsägare
· 21 950 inlägg
Det har du nog rätt i, men har man villa så är det inget problem, det funkar på befintliga säkringsnivåer.mnils skrev:Att kunna hänga upp kablar för anslutning till bilarna låter som ett enkelt lösbart problem. Det som lär bli dyrt är att få ut så kraftig matning att det går att ladda många bilar samtidigt på någotsånär rimlig tid. Lägg därtill alla grannfastigheter som också vill göra samma sak så blir problemen genast rejäla.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 972 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 972 inlägg
Jösses, vilken fantastisk skriver motion... (OBS kraftig ironi).
Jag har suttit med i mängder med styrelser och medverkat vid massor med föreningsstämmor. Det finns ofta någon som skriver många obegripliga motioner eller motioner där man blandar in oväsentliga sak (exempel från denna "till skattebetalarnas förtret" och "En riktig personbil går på Bensin, framtidens motorbränsle kokar man på Stubbar och Sågspån"). Det brukar sluta med att man av slentrian bara yrkar på avslag och motionerna går aldrig någonsin igenom, vilket är synd den dag det faktiskt finns något vettigt med (vilket jag då inte anser att det gör här).
Några tips:
Jag har suttit med i mängder med styrelser och medverkat vid massor med föreningsstämmor. Det finns ofta någon som skriver många obegripliga motioner eller motioner där man blandar in oväsentliga sak (exempel från denna "till skattebetalarnas förtret" och "En riktig personbil går på Bensin, framtidens motorbränsle kokar man på Stubbar och Sågspån"). Det brukar sluta med att man av slentrian bara yrkar på avslag och motionerna går aldrig någonsin igenom, vilket är synd den dag det faktiskt finns något vettigt med (vilket jag då inte anser att det gör här).
Några tips:
- Skippa personligt tyckande (av typen som jag citerat ovan)
- Dela upp det i två motioner om det är olika frågor som det verkar vara här
- Skriv motionen så att det den kan besvaras med ett JA eller ett NEJ
- Skippa hänvisningar till specifika produkter om det inte är ett konkret förslag på att just dessa ska användas. Däremot är det vettigt att ha en uträkning som exempel på vad det kan tänkas kosta och då bör man snarare ha mer rimliga offerter från en elektriker än bara produktpris från Elbutik.
Skogsägare
· 21 950 inlägg
Vem har sagt att man ska stänga ute någon? Jag har själv en laddplats i ett BRF-garage. Hos oss gör vi så att när någon skaffar elbil och behöver en laddplats så får man byta plats med någon plats som är förberedd för laddning. Och garaget anpassas successivt allteftersom att efterfrågan ökar.Nissens skrev:
I dagsläget har vi ca 15 % av platserna utbyggda för laddning. Att anpassa alla på en gång vore slöseri, så ibland får några byta plats. Att ha ett fåtal mindre lämpade platser som man tar sist är inte ett problem man behöver lösa nu. Och vem vet, kanske kör 15 % på bränsleceller om 20 år, eller nukleärt.