313 867 läst ·
1 596 svar
314k läst
1,6k svar
Mössen flyttar in
Jag är med på teorin i din lösning men förstår inte riktigt lock till en glassburk upp och ned? Kan du visa en bild?FreQa skrev:
Jag har skrivit om det tidigare. Min lösning på fälla utomhus är en plankstump där man spikar fast ett lock från en glassburk upp och ner. Där placerar man en fälla. Mina bästa är den gamla modellen av Supercat, den med tramp utlösning istället för den nya där de ska lyfta ett rött lock. För att skydda mot fåglar och paddor så sätter man på burken där man borrat ett 15 mm hål. Vips så har man både lite tyngd och skydd!
Supercat med tramp var verkligen suberb. Endast en enda gång fastnade en krake med ett bakben hos mig. Och aldrig hade den löst ut utan fångst under flera säsonger och troligen 100 möss. (Vi bodde lantligt då.)FreQa skrev:
Jag har skrivit om det tidigare. Min lösning på fälla utomhus är en plankstump där man spikar fast ett lock från en glassburk upp och ner. Där placerar man en fälla. Mina bästa är den gamla modellen av Supercat, den med tramp utlösning istället för den nya där de ska lyfta ett rött lock. För att skydda mot fåglar och paddor så sätter man på burken där man borrat ett 15 mm hål. Vips så har man både lite tyngd och skydd!
Du tar valfri plastlåda och vänder den så att locket är nedåt. Ta bort själva boxen och skruva fast musfällan med locket under musfällan på en bit träregel till exempel.T TMC skrev:
Skär ut ett litet hål i plastboxen på 1 eller 2 av de 4 sidor där locket fästs. Sätt sedan fast plastboxen på locket så har du ett hus med en öppning där bara de minsta djuren kommer in till musfällan.
Klicka här för att svara