Hej på er!

Jag har en fråga gällande planering av uppvärmning i mitt garage.

Garaget har en planlösning enligt bilden med en gymdel (17 kvm) och en garagedel (46 kvm). Tanken är att kunna ha lite varmare (18-20 grader) i gymdelen och hålla kanske max 10 grader i resten av garaget vintertid.

Jag har ingen förberedd golvvärme så el är huvudspåret. Vad tror ni om att installera en luftvärmepump med innedel i gymmet, och sedan en eller två värmeförflyttare/fläktar som blåser ut i garagedelen. Vet att det finns LLVP med två innedelar, men kan jag minimera komplexiteten vore det önskvärt.

Finns också en övervåning som kommer bli ett gästrum på sikt.

Vad tror ni om detta upplägg?

• Planritning över garage med två delar: gymdel (17 kvm) och garagedel (46 kvm). Visar fönster, luftvärmepump (LLVP), och värmeförflyttare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag tror att en frånluftsvärmepump är ett dåligt val i ditt fall, välj en vanlig luft/luftvärmepump av känt fabrikat och placera gärna innerdelen på yttervägg.

F Flipar skrev:
Hej på er!

Jag har en fråga gällande planering av uppvärmning i mitt garage.

Garaget har en planlösning enligt bilden med en gymdel (17 kvm) och en garagedel (46 kvm). Tanken är att kunna ha lite varmare (18-20 grader) i gymdelen och hålla kanske max 10 grader i resten av garaget vintertid.

Jag har ingen förberedd golvvärme så el är huvudspåret. Vad tror ni om att installera en luftvärmepump med innedel i gymmet, och sedan en eller två värmeförflyttare/fläktar som blåser ut i garagedelen. Vet att det finns FLVP med två innedelar, men kan jag minimera komplexiteten vore det önskvärt.

Finns också en övervåning som kommer bli ett gästrum på sikt.

Vad tror ni om detta upplägg?
Flvp med 2 innerdelar?
Man har väl bara en pump som gör allt.
En Flvp gör ju både vattenburen värme, varmvatten samt ventilation i en och samma inner del.
Llvp finns ju med en, två samt tre innerdelar kopplat till en ytterdel.

Sorry, jag råkade skriv fel. Ska vara LLVP och inget annat. FLVP är inte ett alternativ här såklart gett min beskrivning.

RoTe
Tycker väl det låter vettigt med förbehåll att jag nog tyckt det hade blivit för varmt i gymdelen, men vi är ju alla olika.

F Flipar skrev:
en eller två värmeförflyttare/fläktar som blåser ut i garagedelen.
Det är bättre med en fläkt som blåser åt varje håll. En där du har ritat den nu och en bredvid LLVP. Eller enbart en fläkt och en öppen ventil på andra platsen.

Sätt om möjligt innerdelen på gavelyttervägg, ytterdelen på ett mark stativ. Prova om det läcker ut tillräckligt med värme från gymdelen till garaget innan du gör några fler investeringar

• Gilla
Lennart 57
  • Laddar…
Tack för svar. Vad tror ni angående ångspärr i detta bygge. Bör jag ha ångspärr i denna innervägg eller ej?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.