Idag tog vi första musen elelr okej, det fanns en mus i fällan när vi kom till landet men den har nog inte suttit så länge med tanke på hur "fräsch" den var fortfarande. elektrisk fälla.

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
jag har fångat få möss denna säsong (som jag anser startade i september). Kanske tio stycken. Även fångat en råtta.

Beror det på värmen? Idag har det varit tio grader varmt och jag antar att de håller sig mer utomhus. Detta gör väl också att de klarar vintern bättre, vilket innebär ett större problem nästa höst då de hunnit föröka sig ordentligt utan att frysa ihjäl.

Min taktik nu är att placera fällor runt hela huset (under altanen har jag haft besök både av möss och råttor) och garaget. Här hade vi behövt ett rejält krafttag från alla husägare i hela Sverige då sannolikt beståndet kommer vara högt nästa år - blir vintern kall 2026 lär de söka sig till villor, vilket innebär mer problem för oss husägare.

Gäller att hålla nere beståndet redan och arbeta förebyggande ifall de söker sig till villor nästa vinter. Får möss kommer ju frysa ihjäl denna vinter…

L Lilla Yk skrev:
jag har fångat få möss denna säsong (som jag anser startade i september). Kanske tio stycken. Även fångat en råtta.

Beror det på värmen? Idag har det varit tio grader varmt och jag antar att de håller sig mer utomhus. Detta gör väl också att de klarar vintern bättre, vilket innebär ett större problem nästa höst då de hunnit föröka sig ordentligt utan att frysa ihjäl.

Min taktik nu är att placera fällor runt hela huset (under altanen har jag haft besök både av möss och råttor) och garaget. Här hade vi behövt ett rejält krafttag från alla husägare i hela Sverige då sannolikt beståndet kommer vara högt nästa år - blir vintern kall 2026 lär de söka sig till villor, vilket innebär mer problem för oss husägare.

Gäller att hålla nere beståndet redan och arbeta förebyggande ifall de söker sig till villor nästa vinter. Får möss kommer ju frysa ihjäl denna vinter…
Tror inte de fryser ihjäl andra år heller. De går ju under den isolerande snön och bygger ju bon de isolerar.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S
T TypRätt skrev:
Tror inte de fryser ihjäl andra år heller. De går ju under den isolerande snön och bygger ju bon de isolerar.
Dom kanske hatar väta? Regn 0-5 C

Spontant så går vi mot rekord, är uppe i över tio st. Känns som att omslagen i vädret gör att det blir mera nu.

I sommarstugan hade alla 19 fällor haft besök, sedan är det något större djur som haft kalas för fällorna hade flyttats om och det var bara skelett kvar.

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
K _KirderF_ skrev:
Spontant så går vi mot rekord, är uppe i över tio st. Känns som att omslagen i vädret gör att det blir mera nu.
10 st är ingenting. Under pandemins första år 2020 tog jag över 100 st, men det berodde troligen på att vi aldrig fick besök av svärföräldrarna och på att jag därför inte hade någon som lade sig i hur jag lade upp fällorna. På så sätt kunde jag köpa in ett trettital fällor och placera runt hela huset. När de sedan började besöka oss insåg de hur fel de hade (vilket de givetvis aldrig erkände) och slutade lägga sig i gnagarjakten. 2020 tog jag nog även möss som borde tagits tidigare år, men som inte togs för att vi bara hade en handfull fällor.

• Gilla
_KirderF_
  • Laddar…
Här har det varit lugnt sedan slutet av november.
Hör inga som springer på kallvinden eller i väggarna så tar för givet att det är över för denna vinter.

Dags att be folk sluta mata fåglar med fröer osv? Vi hade en tråd om att vedeldning dödar folk pga luftföroreningar. I analogi kan vi räkna på husskador pga gnagarangrepp.

Så här: 700 dör årligen i onödan pga lokal vedeldning - sluta elda! Möss och råttor förstör hus för tre miljarder årligen - sluta mata fåglar!

Antar att talgbollar och viss stödutfodring kan vara godkänt när det är som kallast, men att köpa fröblandnng på storsäck och vräka ut överallt redan på hösten är komplett oansvarigt.

[Fotnot. Nuffran 3 Gkr har jag dragit ur röven ungefär som de avlidna i exemplet. Såklart. Men en poängen är ganska klar, antar jag.]

• Gilla
  • Älska
Smuttgubben och 3 till
  • Laddar…
Här, i södra Norrtälje, har jag haft det misstänkt lugnt. Jag agnade därför om fällorna jag har i garaget och fick två stycken för sisådär tre veckor sedan. Sedan dess har det varit lugnt.
Vi har ändå haft en del väderomslag så jag trodde att de skulle börja söka sig in.
Har inte sätt särskilt mycket räv och katt heller som jag antar hjälper till med att hålla beståndet i schack. Kan den milda vintern göra att det finns fler rovfåglar i området som jagar möss?

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Smuttgubben Smuttgubben skrev:
Kan den milda vintern göra att det finns fler rovfåglar i området som jagar möss?
Ja, så kan det nog vara. För 25 år sedan bodde jag ute på landsbygden och kunde varje tidig vår , i mars, notera när ormvråken anlände. För drygt 10 år sedan blev de stannfåglar, de är ju lätta att upptäcka när de glider runt i skyn.

I går satt en ormvråk i mitt äppelträd, på spaning efter föda. Vi har inget snötäcke som skyddar gnagarna i år så hittills är matbordet dukat varje dag.

Den milda vintern gör även att en del fåglar som kommer från Norrland under hösten stannar i Mälardalen eller sydligare Sverige istället för att flyga till sina vanliga övervintringsplatser.

M MLindstrom skrev:
Är det någon som vet om biltemas vippbräda skall återställa sig själv eller får man modda den/vippa tillbaka den själv? 🥵

[länk]
Om den fungerar som andra vippfällor så vickar den tillbaka när gnagaren ramlat ned.
Det gäller så klart att ägna med lätta saker. Sätter du dit en stor bit herrgårdsost så blir kommer brädan luta framåt hela tiden.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Foliehatten3
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Om den fungerar som andra vippfällor så vickar den tillbaka när gnagaren ramlat ned.
Det gäller så klart att ägna med lätta saker. Sätter du dit en stor bit herrgårdsost så blir kommer brädan luta framåt hela tiden.
Ja det blir lättare med prästost

Foliehatten3
M MLindstrom skrev:
Är det någon som vet om biltemas vippbräda skall återställa sig själv eller får man modda den/vippa tillbaka den själv? 🥵

[länk]
Häll något blått i spannen så dör dom fort

Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.