Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Häll glykol i spannen så dör dom fort
Uppmanar du till lagbrott?

Foliehatten3
D Dilato skrev:
Uppmanar du till lagbrott?

• Gilla
Silkesnusa
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Det gäller så klart att ägna med lätta saker. Sätter du dit en stor bit herrgårdsost så blir kommer brädan luta framåt hela tiden.
Hur vore det att beta med med en smula radhusbiff?

Foliehatten3
F fribygg skrev:
Hur vore det att beta med med en smula radhusbiff?
Kolasås är effektiv

Jo.
Det är synd om dom små liven...

Fällor som leder till att djuren drunknar, som i fallet med hink och glykol, anses inhumana och är därför inte godkända för användning.
Länk

Kolasås är effektiv
OT: Ska man vänja gnagarna vid så "hög standard"? Borde inte mössen vänjas vid mindre portioner, enklare vanor och nyttigare krubb i god tid innan nästa jul..

• Haha
  • Gilla
Foliehatten3 och 1 till
  • Laddar…
Försöker du inte bara följa forumreglerna 5.14 enl bästa förmåga (anser du att det är djurvänligt att låta dem drunkna fort istället för att riskera att fastna i en plågsam slagfälla?)

Foliehatten3
F fribygg skrev:
OT: Ska man vänja gnagarna vid så "hög standard"? Borde inte mössen vänjas vid mindre portioner, enklare vanor och nyttigare krubb i god tid innan nästa jul..
Kolasås är effektivt för det är svårt för dom att gnaga bort

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Undrar om det finns någon studie på hur länge det finns 2 levande möss/råttor i en hink utan någon vätska.
Angående djurplågeri så kan det ta 10-20 sekunder innan en mus i en vanlig slagfälla dör. Tror knappast att de upplever den tiden som skärskilt trevlig.

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Foliehatten3
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Undrar om det finns någon studie på hur länge det finns 2 levande möss/råttor i en hink utan någon vätska.
Angående djurplågeri så kan det ta 10-20 sekunder innan en mus i en vanlig slagfälla dör. Tror knappast att de upplever den tiden som skärskilt trevlig.
Precis bättre att göra lidandet kort

Smuttgubben Smuttgubben skrev:
Kan den milda vintern göra att det finns fler rovfåglar i området som jagar möss?
Finns en hel del andra djur som också jagar möss: mink, mård, vessla och hermelin.

Precis bättre att göra lidandet kort
Tidigare tog jag möss i burfälla, öppnade luckan och klippte dem med spaden. En liten morgonrutin innan jag gick till jobbet. Ungefär oktober till februari. De blev fågelmat eller kompost. Det var innan jag använde SuperCat som verkligen fungerar, men har då problemet att andra djur kan se vad som kan hända om man slickar på den där plattan... och de är ju så läraktiga. Jag ser det som att varenda mus/råtta som finner vägen in i mitt hus måste dö - helt oavsett metod. Detta för att de inte ska kunna berätta för polarna var det finns något kul.

Det är allas vår plikt att decimera dessa skadedjur och jag tycker verkligen inte om de som stödutfodrar fåglar utan också sköta bekämpandet av gnagarna. Vi kan likna det med ifall du får varg i fårhagen - vad gör du? Den varg som fått smak på tamdjur måste helt enkelt tas ur den reproduktiva cykeln. (Jag älskar djur, även råttor, orm, varg, småkryp, fågel, fisk och allt mittemellan. Men i valet mellan mitt hus, kåkens framtida värde och elsäkerhet torskar varje mus, hur söt den än är. Bättre tio möss i skogen än en i sopskåpet.)

• Gilla
  • Arg
4774 och 3 till
  • Laddar…
Tvärdött här I år. Bara haft en mus inne som katterna tog snabbt. Sett en på vinden i kameran. Väldigt lite i jämförelse med tidigare år då det brukar vara runt 10 iaf...

Foliehatten3
P pennybridge skrev:
Tvärdött här I år. Bara haft en mus inne som katterna tog snabbt. Sett en på vinden i kameran. Väldigt lite i jämförelse med tidigare år då det brukar vara runt 10 iaf...
Ja vissa år är väldigt milda. Inget gnagarår i år

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Levandefällor för möss ska vittjas var femte timme. Sen ska dom antingen avlivas eller släppas ut där du fångade dom, att släppa ut dom på annan plats är olagligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.