36 600 läst ·
116 svar
37k läst
116 svar
Mors förtida arv, av tomt, blev syskonbarns!
Om den som först gick bort har skrivit att dennes del ska delas lika, förfogar väl den andra parten bara över sin del av vilken denne har rätt att ge allt utom laglotten till vem denne vill. Det skulle väl innebära hälften av halva arvet?
Är inget skrivet av den första arvlåtaren förfogar väl den senare arvlåtaren även över detta vilket skulle innebära en häften av hela arvet?
Kan man ta upp det så lång tid efteråt verkar kusinen ligga risigt till.
Observera mina frågetecken.
Är inget skrivet av den första arvlåtaren förfogar väl den senare arvlåtaren även över detta vilket skulle innebära en häften av hela arvet?
Kan man ta upp det så lång tid efteråt verkar kusinen ligga risigt till.
Observera mina frågetecken.
Redigerat av moderator:
" de 13/3 kom brodern som övertog gården med ett papper på att tomterna skulle styckas av först efter
hans bortgång eller vid försäljning. Han hade inga barn då och var 45 år. Syskonen accepterade det "
Har ni det pappret borde det väl räcka. Det bör ju betyda att kusinen är bunden att stycka av. det skulle han gjort redan då hans far gick bort, det var ju hans vilja. Frågan är väl då bara vem som ska betala för avstyckningen.
Man kan ju se det som så att nu fortfarande är efter hans bortgång 2008.
En duktig advokat skulle nog få ordning på det där. Men det krävs nog att ni har det där pappret.
hans bortgång eller vid försäljning. Han hade inga barn då och var 45 år. Syskonen accepterade det "
Har ni det pappret borde det väl räcka. Det bör ju betyda att kusinen är bunden att stycka av. det skulle han gjort redan då hans far gick bort, det var ju hans vilja. Frågan är väl då bara vem som ska betala för avstyckningen.
Man kan ju se det som så att nu fortfarande är efter hans bortgång 2008.
En duktig advokat skulle nog få ordning på det där. Men det krävs nog att ni har det där pappret.
Redigerat av moderator:
2008 för 6 år sedan om jag förstått det rätt. Då de upprepade gånger försökt få kusinen att stycka av, men denne vägrat trots att det var faderns vilja, anser i alla fall jag att det är han som ska stå inför tinget.mycke_nu skrev:
Men som sagt, det gäller för syskonen att kunna styrka det.
Redigerat av moderator:
Vi har Taxeringsvärdet på huset och har alltid betalat den Fastighetsskatten.mexitegel skrev:
Min kusin påstår dock att taxeringsvärdet på vår tomt är ca 800.000:- och att han betalar
skatten för tomten dock max 6000:- är det väl!?
Min morbror (hans far) åtog sig att betala den för att vi var snälla och väntade med
avstyckningen. Lätt argument att falla för om man hade dåligt med pengar 1965.
Vi är naturligtvis beredda att betala kusinen för de kostnader som borde legat på oss.
Taxeringsvärdet är dock baserat på att vi anlagt tomten med alla dess kostnader.
Och hade min mor inte fått någon tomt så hade det ju inte funnits någon att kräva
pengar för.
Är inte tomten avstyckad så kan man väl knappast veta vad taxeringsvärdet är och än mindre betala fastighetsskatt efter det.
Antingen är tomten avstyckad eller inte.
Har själv bara dåliga erfarenheter av att äga saker ihop eller i någon form av samspel med släktingar, jag hade nog inte velat ha tomten om man har en släkting som bråkar på det viset, det kommer troligtvis inte ta stopp vid detta.
Är det sjötomt eller vad är det som gör att det skulle vara så väldigt värdefull mark?
Antingen är tomten avstyckad eller inte.
Har själv bara dåliga erfarenheter av att äga saker ihop eller i någon form av samspel med släktingar, jag hade nog inte velat ha tomten om man har en släkting som bråkar på det viset, det kommer troligtvis inte ta stopp vid detta.
Är det sjötomt eller vad är det som gör att det skulle vara så väldigt värdefull mark?
Vi har varit inne på det spåret men vet inte om det funkar. Vad vi vet finns bara en Bouppteckning efter morfar
och en efter mormor. Där finns bara små bankmedel upptagna. De delades på alla 5 barnen efter mormors bortgång.
Tillgångarna i den gård de en gång ägde --liksom bara försvann--.Det var säkert morfars ide att ordna med successionen när han delade upp gården på ett för honom rättvist sätt han belånade gården och delade ut pengarna och tomterna samt bostadhuset till morbror. Då var alla nöjda för de trodde ju att de fått sina Laglotter i form av tomterna. Det finns dock ingen förteckning över hur allt var fördelat eller tänkt. Och fanns det så har de säkert "försvunnit" då min morbror bodde kvar i huset. Han var säkert inte intresserad av att visa dem-om de fanns.
Några säger att han hade rätt att sälja som han ville men jag tror inte det.
och en efter mormor. Där finns bara små bankmedel upptagna. De delades på alla 5 barnen efter mormors bortgång.
Tillgångarna i den gård de en gång ägde --liksom bara försvann--.Det var säkert morfars ide att ordna med successionen när han delade upp gården på ett för honom rättvist sätt han belånade gården och delade ut pengarna och tomterna samt bostadhuset till morbror. Då var alla nöjda för de trodde ju att de fått sina Laglotter i form av tomterna. Det finns dock ingen förteckning över hur allt var fördelat eller tänkt. Och fanns det så har de säkert "försvunnit" då min morbror bodde kvar i huset. Han var säkert inte intresserad av att visa dem-om de fanns.
Några säger att han hade rätt att sälja som han ville men jag tror inte det.
Kusinen blev ägare till gården 2007. 2008 dog min morbror och först då fick vi reda på att han gett sonen
gården redan året innan. Så än har det inte gått 10 år från det tillfället.
gården redan året innan. Så än har det inte gått 10 år från det tillfället.
Men finns det ett underskrivit papper som säger att avstyckning ska ske efter han bortgång. Han åkte väl inte bara runt och visade upp ett papper? Alla berörda borde väl ha vars ett exemplar? Finns det åtminstone ett kvar så måste ju kusinen följa det och stycka av. Det finns ju ingen anledning att tycka morbrodern har haft onda avsikter. Möjligen kunde han sett till att sonen följde hans anvisningar redan 2007, men det var ju kanske så att han var lika blåögd som sina syskon och litade på folk och i synnerhet sin son.
Har lite snabbt läst igenom tråden och jag kan inte minnas att följande klargjorts eller inte.
Vet ni vad som är er tomt eller inte? Dvs. vet ni var tomtgränserna går?
* Om nej, varför vet ni inte det? Har det aldrig varit intressant förut att veta detta?
* Om ja, hur vet ni då? Är tomten avgränsad med staket? Vad är den avgränsningen baserad på i så fall?
Är den inte avgränsad, hur vet ni då var gränsen går? Har ni en tomtkarta som visar detta, som någon har ritat?
Om ni har en tomtkarta, så borde det väl ändå vara till lite hjälp, när man skall hävda sin rätt. Sedan beror det väl lite på vad som står på den tomtkartan också? Kanske finns villkor, och/eller signaturer och/eller annan information, med mera?
Vet ni vad som är er tomt eller inte? Dvs. vet ni var tomtgränserna går?
* Om nej, varför vet ni inte det? Har det aldrig varit intressant förut att veta detta?
* Om ja, hur vet ni då? Är tomten avgränsad med staket? Vad är den avgränsningen baserad på i så fall?
Är den inte avgränsad, hur vet ni då var gränsen går? Har ni en tomtkarta som visar detta, som någon har ritat?
Om ni har en tomtkarta, så borde det väl ändå vara till lite hjälp, när man skall hävda sin rätt. Sedan beror det väl lite på vad som står på den tomtkartan också? Kanske finns villkor, och/eller signaturer och/eller annan information, med mera?
Ni fick veta att gården överlåtits då er morbror gått bort? Av kusinen? Ni hade så klart ingen möjlighet att prata med morbrodern innan för då kunde ju frågan om avstyckningen tas upp?Västanfläkt skrev:
Har tanken slagit er att kusinen kanske lovat morbrodern att allting var löst som han önskade och hållt tyst om övertagandet 2007 för att ni inte skulle kontakta morbrodern angående avstyckningen?
Hur stora tomter är det det handlar om?
Om inte gården finns upptagen i mormoderns bouppteckning så går det att begära en tilläggsbouppteckning och därefter bodelning av den halva gården. Kanske räcker det med att tala om det för kusinen för att ni ska kunna komma överens om en lösning.
Nu kan man snabbt och kostnadsfritt kontrollera tomtgränser på Hitta.se
Nu kan TS för skojs skull kolla hur det ser ut
Läs här: http://www.byggahus.se/tomt/nu-kan-du-kontrollera-tomtgransen-natet
Nu kan TS för skojs skull kolla hur det ser ut
Läs här: http://www.byggahus.se/tomt/nu-kan-du-kontrollera-tomtgransen-natet
En av Stockholms bästa jurister på dödsbon heter Ann Rosengren.
Jag föreslår att ni kontaktar henne.
I teorin är det ju en typ av testamente, men utan direkta formkrav kanske det inte godkänns idag. Med flera som vittnen kan ju även det ses som en typ av muntligt testamente... Så då är det ju en arvsfråga. I motsvarande har sonen rätt till sin laglott så han kan eventuellt begära mer pengar av er, beroende på värderingen på tomten (tomterna) blir. Det kommer ni nog inte undan.
I teorin är det ju en typ av testamente, men utan direkta formkrav kanske det inte godkänns idag. Med flera som vittnen kan ju även det ses som en typ av muntligt testamente... Så då är det ju en arvsfråga. I motsvarande har sonen rätt till sin laglott så han kan eventuellt begära mer pengar av er, beroende på värderingen på tomten (tomterna) blir. Det kommer ni nog inte undan.