Fairlane
M Markarbetaren skrev:
Finns säkert nån...08...i tråden...som...tolkar det så..:surprised:
Det gör det garanterat. Det finns gott om dumskallar här...
Varje gång någon lyfter frågan om vänsterblinkers i samband med rondellkörning så kommer det någon/några och tror att man ska köra medsols...
Av någon märklig anledning så förstår de att de flesta som inte blinkar alls inte har för avsikt att köra rakt över rondellen i mitten.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag undrar om jag missat något i lagstiftningen.

Nu ser man dagligen flera bilar under samma körtur som är helt släckta vid mörkerkörning. Ingen tillstymmesle till ljus bakåt, ibland något liiitet ledljus frammåt.

har man avskaffat kravet på halvljus, med tillhörande bakljus vid all körning? Jag förstår att de flesta av de man ser har missat att slå på ljuset vid mörkerkörning, men alla bilar jag kört i modern tid har automatiskt ljus, det går igång utan ingrepp från mig.
Ingår kanske i samma besparingskampanj som blinkersanvändningen....
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
T
K Kirre2 skrev:
Hur kan du se det? För att se en laptop på ratten och dessutom kunna avgöra vad han tittar på måste du ju se den ovanifrån. Åker du helikopter till vardags?
Jag har också hört talas om lastbilschaufförer som tittar på film när de kör. Om det inte är en skröna är det såklart helt oacceptabelt. Men med alla säkerhetssystem i moderna bilar kanske det är möjligt.
Jag har också sett det med egna ögon. Det var ingen familjefilm....
 
P
M Markarbetaren skrev:
Jag försöker undvika rondellen, ofta är det nån kantsten och den gillar inte mina fälgar, däremot blinkar jag vänster vid infart i en cirkulationsplats för att underlätta för mina medtrafikanter att jag ämnar ta tredje utfarten.
Hur gör du för att visa att du ämnar ta den femte utfarten?
 
M Markarbetaren skrev:
Frågan är om du vet hur en lastbil ser ut?
Jag undrar mer om du vet hur en SUV ser ut? Eller om du med lastbil menar en Ford Transit med flak?
 
T Tullen127 skrev:
Jag har också sett det med egna ögon. Det var ingen familjefilm....
Jag har aldrig sett det, så det kan inte vara vanligt förekommande i alla fall.
 
M
P pmd skrev:
Hur gör du för att visa att du ämnar ta den femte utfarten?
Usch, dessa kuggfrågor:thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
För mindre erfarna VW-förare finns det tredjepartsteknik som kan korrigera den fabrikslevererade felprogrammeringen så att bilen startar med start/stop-systemet avaktiverat. :cool:
Detta har vuxit sig till en relativt stor marknad, allt eftersom fordonstillverkarna envisas med att trycka fordonen fulla med vanskapt teknik som många förare upplever frustrerande.

Jag minns med fasa än idag den MB lastbil jag hämtade ut ny ny -07 än idag, det var som en liten ritual man genomförde varje gång man startade, det var nog en 4-5 vanskapta "automagiska" system som skulle stängas av eller ställas om till manuell drift, plus lyset då där vredet skulle ställs på parkering och dimljusen tändas...

Men det mest förekommande "tredjeparts" åtgärden av vanskapta system idag är överlägset bortkoppling av det där fullständigt vansinniga idiotin med att manipulera avgastesterna genom att spruta in grispiss i ljuddämparen.
Alla med minsta förmåga till logiskt resonemang inser hur menlöst detta är och väljer att koppla bort detta vansinne, både mekaniskt och "elektroniskt" för att motverka att fordonets styrsystem ska balla ur....
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
M
K Kasken skrev:
Men det mest förekommande "tredjeparts" åtgärden av vanskapta system idag är överlägset bortkoppling av det där fullständigt vansinniga idiotin med att manipulera avgastesterna genom att spruta in grispiss i ljuddämparen.
Alla med minsta förmåga till logiskt resonemang inser hur menlöst detta är och väljer att koppla bort detta vansinne, både mekaniskt och "elektroniskt" för att motverka att fordonets styrsystem ska balla ur....
Alla med lite logiskt tänkande vet att adblue inte är grispiss. Att det fungerar för att minska kväveoxidutsläppen förstår nog dom flesta. Att koppla ur detta system och behöva ombesiktiga sitt fordon och behöva betala 1000-tals kronor för att återställa systemet känns väldigt ologiskt!
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Alla med lite logiskt tänkande vet att adblue inte är grispiss. Att det fungerar för att minska kväveoxidutsläppen förstår nog dom flesta. Att koppla ur detta system och behöva ombesiktiga sitt fordon och behöva betala 1000-tals kronor för att återställa systemet känns väldigt ologiskt!
Urea är i allra högsta grad baserat på urin, gör din läxa. Det hänvisas därför till som "grispiss" i väldigt många kretsar.

Den som satt sig in i hur detta fungerar inser ganska snabbt att det inte tar bort ett skit. Hela systemet grundar sig på att öka den totala volymen på den som kommer ut ur avgasröret och därmed minskar de skadliga ämnena och partiklarna procentuellt, men inte i mängd.
Det ser dock jättefint ut i siffror när man mäter "avgasvärdena".

Du missar att räkna in att detta vansinne nu finns i många fordon som inte genomgår årlig besiktning, typ traktorer, truckar, entreprenadmaskiner o liknande.
Men detta är även mycket vanligt på tunga lastbilar, man aktiverar bara detta dagarna innan det är dags för besiktning, sen sköljer man ur systemet efter godkänd besiktning och stänger av skiten igen.
Jag vet säkert att detta sker i omfattande utsträckning trots att jag nu enbart har sparodisk kontakt med lastbilsbranschen, det har vuxit sig till en stor industri. Att betala några hundralappar 1 gång om året är småpengar mot vad det kostar att betala för detta "grispiss" på pump under året, det går åt många många liter om året på ett tungt fordon som rullar dygnet runt.....
 
Urean är ju till för att de bildade kväveoxiderna (skadliga) i dieselmotorn, som omvandlas till vanligt kväve (som vi har 80 % i atmosfären) i katalysatorn. Så istället för utsläpp av skadliga kväveoxider (NO+NO2) blir det kväve- N.
Vi som gör luftmätningar i atmosfären ser en tydlig trend att utsläppen minskar genom allt lägre kväveoxidhalter i atmosfären. Minskningen har varit omfattande främst senaste 5-7 åren. Nu antar jag detta fusk, som refereras till, gäller endast lastbilar. Har svårt att tro att vanliga personbilsägare orkar fixa med systemen, bara för någon 100-lapp i Adblue om året. Har lite svårt att få ihop allt, då som du skriver att man skulle bara späda ut och inte påverka total utsläpp, så skulle vi inte kunna se någon nedgång. Nu utgör ju bara den tunga trafikens utsläpp i städer för hälften av vägtrafikens utsläpp i runda slängar.

Vid tillfälle ska jag diskutera detta med Naturvårdsverket och Trafikverket, då detta var en nyhet för mig. Kanske välkänt hos dem.. Vet att det fuskats tidigare av dels bilindustrin (dieselgate) och lokalt hos bussbolagen (uppborrade katalysatorer). Detta har vi som mäter luftkvalitet märkt och fått manuellt justerat för, långt innan skandalen var ett faktum.

Bara för din o andras kunskap så dör ca 7000 personer årligen i förtid pga luftföroreningar i det förhållandevis rena Sverige och kostar samhället ca 50 miljarder årligen (siffra från 2018).
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Urean är ju till för att de bildade kväveoxiderna (skadliga) i dieselmotorn, som omvandlas till vanligt kväve (som vi har 80 % i atmosfären) i katalysatorn. Så istället för utsläpp av skadliga kväveoxider (NO+NO2) blir det kväve- N.
Vi som gör luftmätningar i atmosfären ser en tydlig trend att utsläppen minskar genom allt lägre kväveoxidhalter i atmosfären. Minskningen har varit omfattande främst senaste 5-7 åren. Nu antar jag detta fusk, som refereras till, gäller endast lastbilar. Har svårt att tro att vanliga personbilsägare orkar fixa med systemen, bara för någon 100-lapp i Adblue om året. Har lite svårt att få ihop allt, då som du skriver att man skulle bara späda ut och inte påverka total utsläpp, så skulle vi inte kunna se någon nedgång. Nu utgör ju bara den tunga trafikens utsläpp i städer för hälften av vägtrafikens utsläpp i runda slängar.

Vid tillfälle ska jag diskutera detta med Naturvårdsverket och Trafikverket, då detta var en nyhet för mig. Kanske välkänt hos dem.. Vet att det fuskats tidigare av dels bilindustrin (dieselgate) och lokalt hos bussbolagen (uppborrade katalysatorer). Detta har vi som mäter luftkvalitet märkt och fått manuellt justerat för, långt innan skandalen var ett faktum.

Bara för din o andras kunskap så dör ca 7000 personer årligen i förtid pga luftföroreningar i det förhållandevis rena Sverige och kostar samhället ca 50 miljarder årligen (siffra från 2018).
Det kopplas ur för att systemen krånglar ofta.
Inte pga okunskap
 
K Kasken skrev:
Urea är i allra högsta grad baserat på urin, gör din läxa. Det hänvisas därför till som "grispiss" i väldigt många kretsar.

Den som satt sig in i hur detta fungerar inser ganska snabbt att det inte tar bort ett skit. Hela systemet grundar sig på att öka den totala volymen på den som kommer ut ur avgasröret och därmed minskar de skadliga ämnena och partiklarna procentuellt, men inte i mängd.
Det ser dock jättefint ut i siffror när man mäter "avgasvärdena".

Du missar att räkna in att detta vansinne nu finns i många fordon som inte genomgår årlig besiktning, typ traktorer, truckar, entreprenadmaskiner o liknande.
Men detta är även mycket vanligt på tunga lastbilar, man aktiverar bara detta dagarna innan det är dags för besiktning, sen sköljer man ur systemet efter godkänd besiktning och stänger av skiten igen.
Jag vet säkert att detta sker i omfattande utsträckning trots att jag nu enbart har sparodisk kontakt med lastbilsbranschen, det har vuxit sig till en stor industri. Att betala några hundralappar 1 gång om året är småpengar mot vad det kostar att betala för detta "grispiss" på pump under året, det går åt många många liter om året på ett tungt fordon som rullar dygnet runt.....
Vet du nått som vi inte vet?
Adblue, dvs 32,5% urea i vatten, har inget med urin att göra. Och att det reducerar kväveoxider är klart bevisat. Eftersom systemet själv kontrollerar reduktionen så är det funktionellt så länge inget felmeddelande kommer upp.
Däremot händer det att chauffören ignorerar felmeddelanden under lång tid och reagerar först när bilen stannar. Då tycker jag det är svårt att skylla på någon annan än chauffören.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Kan vi för ett ögonblick backa tillbaka till diskussionen om dimljus? Är de här små slingorna med ett antal ljuspunkter under huvudstrålkastaren att betrakta som dimljus? Det är ju många som har såna, däremot det som jag menar med dimljus, dvs lite mindre lampor som lyser ganska starkt, är mer ovanligt.
 
Fairlane
K Kirre2 skrev:
Kan vi för ett ögonblick backa tillbaka till diskussionen om dimljus? Är de här små slingorna med ett antal ljuspunkter under huvudstrålkastaren att betrakta som dimljus? Det är ju många som har såna, däremot det som jag menar med dimljus, dvs lite mindre lampor som lyser ganska starkt, är mer ovanligt.
De små lamporna över i närheten av halvljus-armaturen är DRL.
Dimljusen är möjligen inte riktigt lika vanligt, men inte direkt ovanligt. Jag möter dagligen många bilar som kör med dimljus i kombination med halvljus, vissa bländar mer än andra.
Bilden nedan visar ett dimljus (eller ett kruvljus, de ser likanda ut, men används annorlunda.

Del av bilfront med dimljus och DRL intill halvljus-armaturen.
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.