trähandtag trähandtag skrev:
Urean är ju till för att de bildade kväveoxiderna (skadliga) i dieselmotorn, som omvandlas till vanligt kväve (som vi har 80 % i atmosfären) i katalysatorn. Så istället för utsläpp av skadliga kväveoxider (NO+NO2) blir det kväve- N.
Vi som gör luftmätningar i atmosfären ser en tydlig trend att utsläppen minskar genom allt lägre kväveoxidhalter i atmosfären. Minskningen har varit omfattande främst senaste 5-7 åren. Nu antar jag detta fusk, som refereras till, gäller endast lastbilar. Har svårt att tro att vanliga personbilsägare orkar fixa med systemen, bara för någon 100-lapp i Adblue om året. Har lite svårt att få ihop allt, då som du skriver att man skulle bara späda ut och inte påverka total utsläpp, så skulle vi inte kunna se någon nedgång. Nu utgör ju bara den tunga trafikens utsläpp i städer för hälften av vägtrafikens utsläpp i runda slängar.

Vid tillfälle ska jag diskutera detta med Naturvårdsverket och Trafikverket, då detta var en nyhet för mig. Kanske välkänt hos dem.. Vet att det fuskats tidigare av dels bilindustrin (dieselgate) och lokalt hos bussbolagen (uppborrade katalysatorer). Detta har vi som mäter luftkvalitet märkt och fått manuellt justerat för, långt innan skandalen var ett faktum.

Bara för din o andras kunskap så dör ca 7000 personer årligen i förtid pga luftföroreningar i det förhållandevis rena Sverige och kostar samhället ca 50 miljarder årligen (siffra från 2018).
Det finns många företag som säljer produkter och mjukvaror som tar bort avgasreningsfunktionen. Jag tycker personligen dessa ska straffas mycket hårt.

VWs fusk ser jag faktiskt lite mildare på. De gjorde en mjukvara som lät motorn gå avgasrenad när den kördes exakt efter gällande körcykel som den testas med.
Det fanns vad jag vet inget krav på något annat. Självklart skulle kravet vara specificerat så att hela motorns arbetsområde täcks in i testet.
Men det har funnits brister för bensindrivna fordon också. Vid full gas och över 3000rpm har bensinmotorer gått orenade.
Vet inte hur det sett ut senaste åren på bensinsidan men vill gärna få veta.
 
B Bjober skrev:
Vet du nått som vi inte vet?
Adblue, dvs 32,5% urea i vatten, har inget med urin att göra. Och att det reducerar kväveoxider är klart bevisat. Eftersom systemet själv kontrollerar reduktionen så är det funktionellt så länge inget felmeddelande kommer upp.
Däremot händer det att chauffören ignorerar felmeddelanden under lång tid och reagerar först när bilen stannar. Då tycker jag det är svårt att skylla på någon annan än chauffören.
Om det får dig att sova bättre om nätterna så kan du fortsätta tro på de sagorna.

I verkligheten fortsätter många stänga av detta vansinne eftersom det inte på något sätt påverkar fordonets praktiska funktion eller drift. Däremot kostar det pengar i drift och skapar otroligt många irriterande driftsstopp på ständigt krångel och "felkoder".

Känner du att du vill få en djupare kunskap kring detta så kan du kan ju börja med att fundera i banorna vad som sker när du sprutar en lösning som till 2/3 består av vatten på något varmt... Sen kan man ju tänka lite kring förhållandet mellan ånga och luft o så... Ja, där nånstans ...

Det sitter för övrigt ingen sensor för "kontroll av reduktionen" i systemet, det går precis lika bra att montera bort injektorn i ljuddämparen o plugga hålet. Sen bygger man ett enkelt system som istället återcirkulerar vätskan till tanken.
Detta är den enkla "bon-metoden" för att slippa förbrukningskostnaden, det genererar precis noll felkoder så länge systemet i sig inte känner av andra fel... Vilket det oundvikligen så småningom kommer göra oavsett.. Då kontaktar man någon som stänger av det helt och programmerar om styrsystemet så att alla "felkoder" och varningslampor hålls släckta.
 
M
K Kasken skrev:
Urea är i allra högsta grad baserat på urin, gör din läxa. Det hänvisas därför till som "grispiss" i väldigt många kretsar.
Kan du inte mejla en av sveriges största leverantörer av adblue och påtala att det är urin dom säljer!!!
Citat:
"AdBlue är grispiss, – nej, det är det inte, detta är en skröna och rykte som bygger på att urealösning har en svag doft av urin.

Vad är då AdBlue, egentligen?
Urea CO(NH2)2 produceras i en reaktion mellan ammoniak och koldioxid. Den smältmassan som bildas, blandas med vatten och utgör sedan råmaterial vid tillverkning av ureagranulat. Ureagranulat som sedan kan användas vid tillverkning av AdBlue."

AdBlue, vad är det och varför ska man ha det? - Aromdekor
 
M
K Kasken skrev:
Om det får dig att sova bättre om nätterna så kan du fortsätta tro på de sagorna.

I verkligheten fortsätter många stänga av detta vansinne eftersom det inte på något sätt påverkar fordonets praktiska funktion eller drift. Däremot kostar det pengar i drift och skapar otroligt många irriterande driftsstopp på ständigt krångel och "felkoder".

Känner du att du vill få en djupare kunskap kring detta så kan du kan ju börja med att fundera i banorna vad som sker när du sprutar en lösning som till 2/3 består av vatten på något varmt... Sen kan man ju tänka lite kring förhållandet mellan ånga och luft o så... Ja, där nånstans ...

Det sitter för övrigt ingen sensor för "kontroll av reduktionen" i systemet, det går precis lika bra att montera bort injektorn i ljuddämparen o plugga hålet. Sen bygger man ett enkelt system som istället återcirkulerar vätskan till tanken.
Detta är den enkla "bon-metoden" för att slippa förbrukningskostnaden, det genererar precis noll felkoder så länge systemet i sig inte känner av andra fel... Vilket det oundvikligen så småningom kommer göra oavsett.. Då kontaktar man någon som stänger av det helt och programmerar om styrsystemet så att alla "felkoder" och varningslampor hålls släckta.
Du sprider väldigt mycket felaktigheter!
På en personbil enligt Euro6d så sitter det en Nox-sensor som känner av när halten blir fel i avgaserna. Sitter även sensor som mäter förbrukningen av adblue. Du kan inte lura detta med nån "bonna-lösning"!
 
Fairlane Fairlane skrev:
De små lamporna över i närheten av halvljus-armaturen är DRL.
Dimljusen är möjligen inte riktigt lika vanligt, men inte direkt ovanligt. Jag möter dagligen många bilar som kör med dimljus i kombination med halvljus, vissa bländar mer än andra.
Bilden nedan visar ett dimljus (eller ett kruvljus, de ser likanda ut, men används annorlunda.

[bild]
Jag roade mig med att räkna igår. Jag mötte 251 bilar innan det kom nån med dimljus på. Av de 251 hade en ett trasigt halvljus och en inget ljus alls. Därefter kom det 10 bilar innan nästa dimljus följ upp och eget det 167 st. Så jag skulle inte säga att det är överdrivet vanligt.
 
D
B Bjober skrev:
Det finns många företag som säljer produkter och mjukvaror som tar bort avgasreningsfunktionen. Jag tycker personligen dessa ska straffas mycket hårt.

VWs fusk ser jag faktiskt lite mildare på. De gjorde en mjukvara som lät motorn gå avgasrenad när den kördes exakt efter gällande körcykel som den testas med.
Det fanns vad jag vet inget krav på något annat. Självklart skulle kravet vara specificerat så att hela motorns arbetsområde täcks in i testet.
Men det har funnits brister för bensindrivna fordon också. Vid full gas och över 3000rpm har bensinmotorer gått orenade.
Vet inte hur det sett ut senaste åren på bensinsidan men vill gärna få veta.
Det är ju inte en riktigt sanningsenligt beskrivning av VWs fusk. Mjukvaran var utvecklad för att identifiera att bilen befanns sig under testförhållanden (dvs i ett labb) genom att tex. kontrollera att ingen vred på ratten, och att under dessa förhållanden uppfylla utsläppskraven. Om bilen däremot skulle köra på samma sätt gällande motorlast, hastighet, acceleration m.m. utanför labbet skulle bilen däremot inte klara kraven.

Det har inget med motorns arbetsområde att göra. Att VW och andra tillverkare släpper ut mer vid andra typer av körförhållanden (temperatur, hastighet, acceleration, m.m) än i testcykeln är en annan fråga.
 
  • Gilla
Kasken
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag körde motorcykel i många år innan jag tog bilkörkort och det gjorde mig paranoid nog för att betrakta andra bilister mer som mottrafikanter än medtrafikanter. T.ex. så litar jag aldrig på att jag har full överblick bakåt enbart med hjälp av backspeglarna. Jag litar inte heller på att någon som står stilla vid en vägkorsning inte plötsligt kör ut mitt framför mig. Etc.

Vinterkörning med MC gör också att man får lite mer respekt för halt väglag.
Har man cyklat i stadstrafik vet man att man inte kan lita på att folk kollar det är fritt innan de öppnar dörren
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
M
K Kasken skrev:
[länk]

I folkmun alltså grispiss.
Folkmun? Du skrev att det baseras på urin vilket är helt fel. Trollar du eller??
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
MrJay
M Markarbetaren skrev:
AdBlue-fusk kostade 49 000 i böter - Trailer
Mycket vanligare med AdBlue-emulatorer på lastbilar än folk tror, har själv sett det hos en del svenska åkerier.
 
K Kasken skrev:
Om det får dig att sova bättre om nätterna så kan du fortsätta tro på de sagorna.

I verkligheten fortsätter många stänga av detta vansinne eftersom det inte på något sätt påverkar fordonets praktiska funktion eller drift. Däremot kostar det pengar i drift och skapar otroligt många irriterande driftsstopp på ständigt krångel och "felkoder".

Känner du att du vill få en djupare kunskap kring detta så kan du kan ju börja med att fundera i banorna vad som sker när du sprutar en lösning som till 2/3 består av vatten på något varmt... Sen kan man ju tänka lite kring förhållandet mellan ånga och luft o så... Ja, där nånstans ...

Det sitter för övrigt ingen sensor för "kontroll av reduktionen" i systemet, det går precis lika bra att montera bort injektorn i ljuddämparen o plugga hålet. Sen bygger man ett enkelt system som istället återcirkulerar vätskan till tanken.
Detta är den enkla "bon-metoden" för att slippa förbrukningskostnaden, det genererar precis noll felkoder så länge systemet i sig inte känner av andra fel... Vilket det oundvikligen så småningom kommer göra oavsett.. Då kontaktar man någon som stänger av det helt och programmerar om styrsystemet så att alla "felkoder" och varningslampor hålls släckta.
Jag har jobbat med och följt utvecklingen av detta i 30år så jag vet mycket väl hur systemet fungerar. Det är en ganska gammal bil du pratar om. I princip alla rullande lastbilar idag har NOx givare på både inlopp och utlopp i ljuddämparen. Det vi kallar ljuddämpare innehåller 3 olika filterkakor där NOx reduktion är en del.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
M
B Bjober skrev:
Men det har funnits brister för bensindrivna fordon också. Vid full gas och över 3000rpm har bensinmotorer gått orenade.
Vet inte hur det sett ut senaste åren på bensinsidan men vill gärna få veta.
Nu vet jag inte hur gamla bensinmotorer du avser men i sverige har katalysator varit lagkrav sedan typ 1989. Det du tänker på är nog Lambdaregleringen som kom samtidigt. På låglast så gick motorn i reglerat läge med Lambdastyrning men vid fullast så kopplades sonden bort och motorn gick enbart på ECU'ns mapp.

Då, på 90-talet och framåt, hade alla bilar smalbandssensor, jag tror inte den klarade fullast då motorn behöver gå fetare och avviker från Lamda1, vilket stökiometriskt är det optimala ur förbränningssynpunkt. Sonderna klarade inte av att "svänga" så mycket. Själv använde jag mig i min ungdom av en bredbandslambda när jag mappade bilar. Jag tror utan att veta, att det är standard med bredbandslambda idag. Även partikelfilter finns ju på bensinmotorer idag.

Edit: Så här ser min bredbandslamda ut. (har en del grejor liggande från tiden man mappade själv)
Bredbandslambda och kablar på en bok om biltuning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
T
K Kirre2 skrev:
Jag har aldrig sett det, så det kan inte vara vanligt förekommande i alla fall.
vet inte hur vanligt det är.
Men däremot är det inte ovanligt att även sk yrkesförare (borde kanske föregå med gott exempel?) som rattar stora tunga fordon sitter och knappar på en mobil i handen.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Kan vi för ett ögonblick backa tillbaka till diskussionen om dimljus? Är de här små slingorna med ett antal ljuspunkter under huvudstrålkastaren att betrakta som dimljus? Det är ju många som har såna, däremot det som jag menar med dimljus, dvs lite mindre lampor som lyser ganska starkt, är mer ovanligt.
Fairlane Fairlane skrev:
De små lamporna över i närheten av halvljus-armaturen är DRL.
DRL, Daytime Running Lights.
En modern variant av 70-talets gula varselljus. De ska göra samma jobb, frånsett då att bakljusen skulle vara tända på 70-talet.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.