K Kirre2 skrev:
Du sitter knappast högre i en SUV än i en lastbil.
Är väl en sån där polsk lättlastare han sett
 
Fairlane
K Kirre2 skrev:
Du sitter knappast högre i en SUV än i en lastbil.
Det var iofs inte det han skrev heller.
Han skrev att vid det tillfället satt han i en SUV och 100 timmar varje år satt han högre än lastbilschaufförerna, vilket kan innebära att han 100 timmar om året sitter i ett flygplan eller något annat. Vad vet jag dock inte.
 
M
P pmd skrev:
Har vänsterblink vid infart till cirkulationsplats haft en reglerad betydelse en gång i tiden?
Jag fick lära mig detta i körskolan på 80-talet, lag eller inte. Än idag lär trafikskolorna ut detta som nån form av övertydlighet vart man ska.
 
M
K Kirre2 skrev:
Du sitter knappast högre i en SUV än i en lastbil.
Frågan är om du vet hur en lastbil ser ut?
 
M Markarbetaren skrev:
Jag fick lära mig detta i körskolan på 80-talet, lag eller inte. Än idag lär trafikskolorna ut detta som nån form av övertydlighet vart man ska.
Blinka i rondell i rondell för att visa var man ska är en sak, men här efterfrågades vänsterblink vid INFART till rondell.
Då man inte får svänga vänster in i en rondell, är det dumt att blinka där.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag fick lära mig detta i körskolan på 80-talet, lag eller inte. Än idag lär trafikskolorna ut detta som nån form av övertydlighet vart man ska.
Nope, det är borttaget nu. Har 2 döttrar som tog körkort i somras. Så varken övningskörning eller uppkörning skedde med blinkning in i rondellerna.
 
M
Isakare Isakare skrev:
Blinka i rondell i rondell för att visa var man ska är en sak, men här efterfrågades vänsterblink vid INFART till rondell.
Då man inte får svänga vänster in i en rondell, är det dumt att blinka där.
Jag försöker undvika rondellen, ofta är det nån kantsten och den gillar inte mina fälgar, däremot blinkar jag vänster vid infart i en cirkulationsplats för att underlätta för mina medtrafikanter att jag ämnar ta tredje utfarten.
 
M
Citat:
”I början av 2000-talet sa reglerna att man som bilist ska ge tecken, det vill säga blinka, innan man kör in i cirkulationsplatsen för att upplysa andra fordonsförare om sina avsikter. Man skulle helt enkelt blinka vänster om man skulle köra vänster i cirkulationsplatsen (sedan blinka höger vid utfart) och blinka höger om man skulle köra höger i första avfarten. Vid färd rakt fram skulle man inte ge tecken förrän det är dags för avfart, då signalerade man med högerblink, som alltid, när cirkulationsplatsen ska lämnas.”

Citat (för den som fortfarande inte fattar):
”Tänk dig att du kommer mot en cirkulationsplats, från motsatt håll kommer en annan bil som just kört in i den och ska svänga vänster (höger från ditt håll sett). Om den andra bilen blinkar vänster får du information om att era tilltänkta vägar är på väg att korsas och du får i god tid informationen om att bromsa och ge företräde, vilket du alltid ska göra till fordon som redan befinner sig inne i cirkulationsplatsen. I en perfekt värld hade en icke blinkande bil inuti cirkulationsplatsen inneburit en bil som ska rakt fram, det vill säga köra ut på den väg du är på väg att lämna vid infart i samma cirkulationsplats. På så vis behöver du inte stanna för en bil som inte ska fortsätta åt vänster (höger för dig). Det blir bättre flyt. Men du ska ändå alltid iaktta försiktighet och vara observant genom att till exempel sänka farten och vara beredd på att bromsa och stanna.”

Citat (tom. polisen tycker man ska blinka vänster):
”Till och med polisen rekommenderar att blinka vänster när man ska köra in i cirkulationsplatsen med avsikt att köra till vänster.

– För att vara tydlig är det bra att blinka vänster när man kör in i rondellen. Det är viktigt att hålla placeringen i det vänstra körfältet. Just när man passerat utfarten innan man ska ut själv blinkar man höger och går ut i det högra körfältet. Det är viktigt att titta så att det inte kommer någon från höger, säger Johan Sjöholm, stationsbefäl vid Södertäljepolisen, till Länstidningen Södertälje.”


https://www.teknikensvarld.se/nyhet...vet-inte-hur-man-blinkar-i-en-rondell-177238/
 
  • Gilla
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Trycka på knappen? Startar inte en sån bil när man trycker på gasen?
För att förtydliga lite. På (vissa) VW finns en föredömligt placerad knapp som avaktiverar/aktiverar start/stopp-systemet placerad precis bredvid motorns startknapp. Erfarna VW förare har lärt sig att systemet är felprogrammerat från fabrik och trycker därför med en ryggmärgsreflex automatiskt på avaktiveringsknappen efter att ha startat bilen.

För mindre erfarna VW-förare finns det tredjepartsteknik som kan korrigera den fabrikslevererade felprogrammeringen så att bilen startar med start/stop-systemet avaktiverat. :cool:

En VW-mekaniker jag känner påstår att denna omprogrammering är den bästa gåva du kan ge din bil. Vet inte om det stämmer, men med en parkeringsvärmare som vintertid periodvis kanske går längre tid än bilens motor förstår jag om man vill "optimera" batteriets laddningsgrad.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Då man inte får svänga vänster in i en rondell, är det dumt att blinka där.
Hur kan det någonsin vara dumt att visa sina avsikter för medtrafikanterna så tydligt som det bara är möjligt? Jag tycker tvärtom det är riktigt dumt att inte alltid göra allt man kan för att omvärlden ska förstå vad man ämnar göra!

Om man på en motorväg exempelvis ligger i ett körfält som kommer att "försvinna" åt höger. Blinka då för f-n åt höger så att vi andra förstår att du vet vad du gör och inte plötsligt kommer att byta fil när du plötsligt inser att du är på väg av motorvägen fast du inte tänkt det.
 
  • Gilla
Kirre2 och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur kan det någonsin vara dumt att visa sina avsikter för medtrafikanterna så tydligt som det bara är möjligt? Jag tycker tvärtom det är riktigt dumt att inte alltid göra allt man kan för att omvärlden ska förstå vad man ämnar göra!

Om man på en motorväg exempelvis ligger i ett körfält som kommer att "försvinna" åt höger. Blinka då för f-n åt höger så att vi andra förstår att du vet vad du gör och inte plötsligt kommer att byta fil när du plötsligt inser att du är på väg av motorvägen fast du inte tänkt det.
Håller med, avsikten att svänga vänster in i en rondell är väldigt dum, i.o.m att man börjar med att svänga till höger, när man sen svänger till vänster kan man slå på vänsterblink för att visa sin avsikt för fortsatt färd runt.
 
Isakare Isakare skrev:
när man sen svänger till vänster kan man slå på vänsterblink för att visa sin avsikt för fortsatt färd runt.
Jag ser inga som helst problem med att redan innan cirkulationsplatsen blinka vänster. Det är ju fullkomligt glasklart vad man avser att göra och det är knappast någon som kan misstolka detta som att "här kommer idioten som tänker köra runt i cirkulationsplatsen i fel riktning". Men visst, att slå på vänsterblink när man kommit in är absolut mer tydligt än att inte alls blinka vänster.
 
  • Gilla
frasen_36 och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
Isakare Isakare skrev:
Håller med, avsikten att svänga vänster in i en rondell är väldigt dum, i.o.m att man börjar med att svänga till höger, när man sen svänger till vänster kan man slå på vänsterblink för att visa sin avsikt för fortsatt färd runt.
Jag använder vänsterblinkers ibland i rondeller och oftast slår jag på den innan jag kör in. Om du skulle se mig när jag börjar blinka vänster innan jag kör in i rondellen, skulle du då tolka det som:
1) han avser att köra 3/4 varv (eller vad som är lämpligt på platsen)
2) han avser att köra medsols i rondellen

Jag hoppas verkligen ingen tolkar det som att man ska köra medsols, lite bättre fantasi och körförståelse hoppas jag mina medtrafikanter har (och då är inte mina tankar om alla dessa särskilt höga).

Vad är då vitsen kan man undra?
Säg i en mindre rondell där 98% av trafiken kör rakt fram (jag hoppas åter på att folk kan förstå) så kan de ge mycket bra information om någon som ska bryta mönstret visar det så tidigt som möjligt. Ibland kan man till och med uppfatta det om man kommer från andra hållet.

Jag är iofs en konstig typ som tycker att man ska visa sina avsikter i trafiken i god tid, inte att man tänker byta fil när man redan är halvvägs över eller liknande.
Idag stod jag i en korsning och skulle svänga vänster. Jag stod med blinkers på såklart och väntar in bilen från andra sidan som ska rakt över. Väl inne i korsningen slog han på vänsterblinkers. Hade han gjort det tidigare hade bilen bakom mig och bakom den också hunnit över innan det blev rött. Jag hade inte ens behövt stanna.
 
  • Gilla
  • Älska
page03 och 7 till
  • Laddar…
M
Alfredo Alfredo skrev:
För att förtydliga lite. På (vissa) VW finns en föredömligt placerad knapp som avaktiverar/aktiverar start/stopp-systemet placerad precis bredvid motorns startknapp.

En VW-mekaniker jag känner påstår att denna omprogrammering är den bästa gåva du kan ge din bil. Vet inte om det stämmer, men med en parkeringsvärmare som vintertid periodvis kanske går längre tid än bilens motor förstår jag om man vill "optimera" batteriets laddningsgrad.
Knappen finns nog på alla bilar. OBD-eleven är ett måste om man ska greja lite med en VW själv, som att byta bromsar bak. Precis som du skriver, har man bränslevärmare så är det hopplöst när bilen ska start/stoppa 5ggr på väg till Ica så batteriet självdör i förtid.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
M
Fairlane Fairlane skrev:
Om du skulle se mig när jag börjar blinka vänster innan jag kör in i rondellen, skulle du då tolka det som:
2) han avser att köra medsols i rondellen
Finns säkert nån...08...i tråden...som...tolkar det så..:surprised:
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.