97 438 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag har inte bråttom, däremot har jag bränslevärmare i båda bilarna och iaf. på Folkan så använder sig start/stoppen av startbatteriet. Så det drar en hel del, först värmaren och sedan när bilen ska stå stilla utan generatorn som snurrar, och sedan drar det ström när den ska starta hela tiden. På Volvon sitter det ett litet separat batteri för denna funktion, som enbart sitter där för att spara promille i certifieringen, precis som med dom släckta bakljusen.P pmd skrev:Hm. Det skulle kanske jag också tycka. Jag har kört den typen av bil rätt sällan, men körde då inte så korta sträckor som 2 km. Ju tätare mellan trafikljusen desto mer irriterande blir det nog. Å andra sidan så startade bilen på stört, såvitt jag minns, och det tog minimalt längre tid att komma iväg jämfört med en vanlig bil. Jag har i allmänhet inte bråttom i trafiken. Det brukar vara bra att inte ha bråttom i trafiken.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Aj då! Jo incidenter inträffar nog 20-25% av tillfällena då jag är ute och kör motorcykel. Dom flesta misstar nog motorcykeln för en moped tror jag. Kanske är för att jag kör så långsamtP pmd skrev:Ganska tidigt i min "karriär" som motorcyklist bytte ett rattfyllo fil över heldragen linje mitt framför mig. Lyckligtvis var det i en gatukorsning så farten var inte så hög. Skadorna sträckte sig enbart till ganska små skador på hojen (men den var inte körbar utan reparation) och ett brutet finger. Efter det blev jag ännu mer paranoid.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jo men kommer det en strid ström med bilar så får man ju vänta ett tag om man inte ser deras högerblinkers. Som det var förr med vänsterblink så var det ju fritt fram om ingen vänsterblinkade och korsade min körväg. Flöt betydligt bättre.P pmd skrev:
Att man lär sig saker genom att köra bilar i 60-tonsklassen är inte så värst tillämpbart för vanliga bilister.skoge skrev:
Jag tror dock att vi personbilsförare i allmänhet inte är helt obildbara så vi kan nog också lära oss att planera vår körning.
Hur kan du se det? För att se en laptop på ratten och dessutom kunna avgöra vad han tittar på måste du ju se den ovanifrån. Åker du helikopter till vardags?M Markarbetaren skrev:
Jag har också hört talas om lastbilschaufförer som tittar på film när de kör. Om det inte är en skröna är det såklart helt oacceptabelt. Men med alla säkerhetssystem i moderna bilar kanske det är möjligt.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Sist jag såg detta så hade lastbilen en sidoruta. Åker man dessutom i en SUV på passagerarplats och kör om nån av dessa stollarna så ser man en laptop på ratten ganska enkelt.K Kirre2 skrev:Hur kan du se det? För att se en laptop på ratten och dessutom kunna avgöra vad han tittar på måste du ju se den ovanifrån. Åker du helikopter till vardags?
Jag har också hört talas om lastbilschaufförer som tittar på film när de kör. Om det inte är en skröna är det såklart helt oacceptabelt. Men med alla säkerhetssystem i moderna bilar kanske det är möjligt.
Några 100 timmar om året så sitter jag högre än lastbilschaufförerna, men då ser jag mest bilister med telefonen i knät.
Har vänsterblink vid infart till cirkulationsplats haft en reglerad betydelse en gång i tiden?M Markarbetaren skrev:
Hobbyelektriker
· E
· 15 368 inlägg
Inte vad jag vet, men det lärdes ut 1989 när jag tog körkort.
Du sitter knappast högre i en SUV än i en lastbil.M Markarbetaren skrev:
Men numera saknar du att folk inte gör så? Ja, kanske blinkningsreglerna för rondeller borde ses över. Jag är dock ganska nöjd med dagens regler.Isakare skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Jodå. Kommer du till exempel från stan och blinkar vänster är det hyfsat säkert att du ska mot Drottningholm/Ekerö till exempel. Säker kan man inte vara men det kan man aldrig i den rondellen, oavsett hur folk blinkar.K Kirre2 skrev: