M
P pmd skrev:
Hm. Det skulle kanske jag också tycka. Jag har kört den typen av bil rätt sällan, men körde då inte så korta sträckor som 2 km. Ju tätare mellan trafikljusen desto mer irriterande blir det nog. Å andra sidan så startade bilen på stört, såvitt jag minns, och det tog minimalt längre tid att komma iväg jämfört med en vanlig bil. Jag har i allmänhet inte bråttom i trafiken. Det brukar vara bra att inte ha bråttom i trafiken.
Jag har inte bråttom, däremot har jag bränslevärmare i båda bilarna och iaf. på Folkan så använder sig start/stoppen av startbatteriet. Så det drar en hel del, först värmaren och sedan när bilen ska stå stilla utan generatorn som snurrar, och sedan drar det ström när den ska starta hela tiden. På Volvon sitter det ett litet separat batteri för denna funktion, som enbart sitter där för att spara promille i certifieringen, precis som med dom släckta bakljusen.
 
M
P pmd skrev:
Ganska tidigt i min "karriär" som motorcyklist bytte ett rattfyllo fil över heldragen linje mitt framför mig. Lyckligtvis var det i en gatukorsning så farten var inte så hög. Skadorna sträckte sig enbart till ganska små skador på hojen (men den var inte körbar utan reparation) och ett brutet finger. Efter det blev jag ännu mer paranoid.
Aj då! Jo incidenter inträffar nog 20-25% av tillfällena då jag är ute och kör motorcykel. Dom flesta misstar nog motorcykeln för en moped tror jag. Kanske är för att jag kör så långsamt:thinking:
 
M
P pmd skrev:
Du ser ju att den "mötande" bilen kör ut bredvid dig.

Man får blinka lite hur man vill när man kör in i en cirkulationsplats, men man måste blinka när man kör ut.
Jo men kommer det en strid ström med bilar så får man ju vänta ett tag om man inte ser deras högerblinkers. Som det var förr med vänsterblink så var det ju fritt fram om ingen vänsterblinkade och korsade min körväg. Flöt betydligt bättre.
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
Nja...du lär dig planera din körning när du kör lastbil så du får ett annat tänk & mer ekonomisk körstil även när du sätter dig i personbil, själv började jag köra med lastbil innan jag körde personbil så man fick lära sig annan körstil ( transportgymnasium )
Att man lär sig saker genom att köra bilar i 60-tonsklassen är inte så värst tillämpbart för vanliga bilister.

Jag tror dock att vi personbilsförare i allmänhet inte är helt obildbara så vi kan nog också lära oss att planera vår körning.
 
  • Haha
Tullen127
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Hur yrkestrafikanterna beter sig vet ju dom flesta! Jag har ännu aldrig sett en bilist sitta med laptopen på ratten och kolla på film, men det är inte en helt ovanlig syn bland tradarna med släp. Undra vad kursen heter där man får lära sig detta:surprised:
Hur kan du se det? För att se en laptop på ratten och dessutom kunna avgöra vad han tittar på måste du ju se den ovanifrån. Åker du helikopter till vardags?
Jag har också hört talas om lastbilschaufförer som tittar på film när de kör. Om det inte är en skröna är det såklart helt oacceptabelt. Men med alla säkerhetssystem i moderna bilar kanske det är möjligt.
 
  • Haha
Tullen127
  • Laddar…
M
K Kirre2 skrev:
Hur kan du se det? För att se en laptop på ratten och dessutom kunna avgöra vad han tittar på måste du ju se den ovanifrån. Åker du helikopter till vardags?
Jag har också hört talas om lastbilschaufförer som tittar på film när de kör. Om det inte är en skröna är det såklart helt oacceptabelt. Men med alla säkerhetssystem i moderna bilar kanske det är möjligt.
Sist jag såg detta så hade lastbilen en sidoruta. Åker man dessutom i en SUV på passagerarplats och kör om nån av dessa stollarna så ser man en laptop på ratten ganska enkelt.
Några 100 timmar om året så sitter jag högre än lastbilschaufförerna, men då ser jag mest bilister med telefonen i knät.
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
P
M Markarbetaren skrev:
Jo men kommer det en strid ström med bilar så får man ju vänta ett tag om man inte ser deras högerblinkers. Som det var förr med vänsterblink så var det ju fritt fram om ingen vänsterblinkade och korsade min körväg. Flöt betydligt bättre.
Har vänsterblink vid infart till cirkulationsplats haft en reglerad betydelse en gång i tiden?
 
Inte vad jag vet, men det lärdes ut 1989 när jag tog körkort.
 
P pmd skrev:
Har vänsterblink vid infart till cirkulationsplats haft en reglerad betydelse en gång i tiden?
Inte vad jag vet. Tog körkort vid en av Sveriges med ökända rondeller 1981, och då blinkade man inte vänster.
(Körskolan låg bredvid rondellen)
 
Isakare Isakare skrev:
Inte vad jag vet. Tog körkort vid en av Sveriges med ökända rondeller 1981, och då blinkade man inte vänster.
(Körskolan låg bredvid rondellen)
Brommaplan?
 
M Markarbetaren skrev:
Sist jag såg detta så hade lastbilen en sidoruta. Åker man dessutom i en SUV på passagerarplats och kör om nån av dessa stollarna så ser man en laptop på ratten ganska enkelt.
Några 100 timmar om året så sitter jag högre än lastbilschaufförerna, men då ser jag mest bilister med telefonen i knät.
Du sitter knappast högre i en SUV än i en lastbil.
 
K Kirre2 skrev:
Brommaplan?
Japp.
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
P
Isakare Isakare skrev:
Inte vad jag vet. Tog körkort vid en av Sveriges med ökända rondeller 1981, och då blinkade man inte vänster.
(Körskolan låg bredvid rondellen)
Men numera saknar du att folk inte gör så? Ja, kanske blinkningsreglerna för rondeller borde ses över. Jag är dock ganska nöjd med dagens regler.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Inte vad jag vet. Tog körkort vid en av Sveriges med ökända rondeller 1981, och då blinkade man inte vänster.
(Körskolan låg bredvid rondellen)
Men blinkar du vänster i den rondellen vet ingen vart du är på väg!
 
Fairlane
K Kirre2 skrev:
Men blinkar du vänster i den rondellen vet ingen vart du är på väg!
Jodå. Kommer du till exempel från stan och blinkar vänster är det hyfsat säkert att du ska mot Drottningholm/Ekerö till exempel. Säker kan man inte vara men det kan man aldrig i den rondellen, oavsett hur folk blinkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.