97 439 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Ärligt talat förstår jag inte vad skillnaden är. 20 meter per sekund rör du dig oavsett om vägen ligger under, över eller i jämnhöjd med omgivningen. Belysningen når ungefär lika långt.M Markarbetaren skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Kvällens resa mot julfirande var det ganska få som körde nedsläckt faktiskt. Betydligt fler med vara ett ljus fram och/eller bak. Också betydligt fler dimljusfantomer.
Passerade en Volvo XC60 totalt nedsläckt bak, med DLR fram. Det ansågs han tydligen var en lämplig belysning långt efter solnedgång. Han förstod inte varför folk blinkade heller.
Passerade en Volvo XC60 totalt nedsläckt bak, med DLR fram. Det ansågs han tydligen var en lämplig belysning långt efter solnedgång. Han förstod inte varför folk blinkade heller.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag är ingen bra fysiklärare tyvärr. Men har du dimstrålkastare som sprider ljuset åt sidorna/framåt och lutar 1% nedåt så lyser det långt ut på tex. en åker. För varje dm vägen är högre än åkern så lyser det 10m längre ut spridningsvinkeln är 90gr.Fairlane skrev:
Det har jag också gjort, eftersom jag har ca 100m svängd utfartsväg som jag backar varje gång. Originalbackljus är ofta torftiga. Jag monterade 2st LED arbetsstrålkastare parallellt med ordinarie och då blev det skillnad.[SKPG]Zamora skrev:
Dönickar som inte har koll.Fairlane skrev:
Kvällens resa mot julfirande var det ganska få som körde nedsläckt faktiskt. Betydligt fler med vara ett ljus fram och/eller bak. Också betydligt fler dimljusfantomer.
Passerade en Volvo XC60 totalt nedsläckt bak, med DLR fram. Det ansågs han tydligen var en lämplig belysning långt efter solnedgång. Han förstod inte varför folk blinkade heller.
Exakt, att det ska så f...t svårt att förstå av dimljuskramarna. Det ger ingen ökad användbar belysning utan det är bara en inbillning för de tycker att "de ser bättre". Men allt de ser i sina kära dimljus är för sent!Fairlane skrev:
Det du ser i dina dimljus är (om de är riktiga) helt försent för att du ska kunna reagera. Allt handlar om en illusion om att du tycker att det blir ljusare nära bilen men det har du ingen som helst nytta av. Det är för sent:M Markarbetaren skrev:HA ha ha ha! Jag tyckte det var häftigt att åka med dimstrålkastare för 30 år sedan, hade flera BMW's och det var ju coolt då. Idag har jag inte ens det på min Volvo, men på den andra bilen, en Golf, har jag det. Och som sagt innan så tycker jag det lyser med bra bredd åt sidorna när man kör på landsbygden på 50/70-vägar. Då har jag ändå halvljus som följer rattutslaget. Men dimljuset lyser upp väggren och dikeskanterna och ytterligare en bit ut åt sidorna. Så det tillför något för min körning. Jag har hittils inte fått nån låtsaspolis som helljusblinkat på mig i tron om att det var en "cool yngling" som framfört bilen så dom bländar nog inte eftersom dom kontrolleras på besöket på bilprovningen.
Som jag sagt innan, används 2ggr om året när jag blir tvingad att köra hustrun till Gekås. Jag vet att det är lagvidrigt, men jag och alla andra kör även för fort på samma väg också, ett brott som ligger högre på penningböterskalan tom.![]()
Däremot stör du andras mörkerseende och skapar därmed en fara för andra. Därför är det olagligt.
Alla som med näbbar och klor försvarar dimljus tillsammans med halvljus och hävdar med en dåres envishet att de inte bländar mötande är dimljusnördar, "de blir ju inte bländade själva..."K Kane skrev:
Ingen vill erkänna att det till stor del är "häftighets-syndromet" som spelar in. Man tycker att det ser lika tufft ut som fjunisarna i A-traktorer tycker, för de är högt representerade i dimljusligan. Dvs vuxna barn.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Om jag inte anser att mina heljus med extraljus bländar, är det fritt fram för mig att slå på de när jag möter dimljusfantomer?
Att det förbättrar min sikt, dessutom på avstånd där jag hinner reagera för något råder det väl ingen tvekan om.
Att det förbättrar min sikt, dessutom på avstånd där jag hinner reagera för något råder det väl ingen tvekan om.
För många år sen mötte jag varje kväll en bil med xenon i vanliga halogenreflektorer och även xenon i dimljusen, både halvljusen och dimljusen bländade som satan, värre än helljus på vilken bil som helst.
Efter några dagar gav jag fan i att blända av vid varje möte, pågick nog i 2 veckors tid.
En kväll vände bilen och följde efter mig hem och undrade vad jag höll på med.
"Är man med i leken måste man väl leken tåla" sa jag. Du åker runt och bländar folk med dina olagliga och felinställda strålkastare, då får du väl räkna med att folk bländar tillbaka ??
Fick svaret "Men du har ju extraljus"
Ja, men vill du visa mig dina dimljus, så visar jag dig mina extraljus, 1-1 alltså.
Killen åkte utan att säga nått mera.
Efter några dagar gav jag fan i att blända av vid varje möte, pågick nog i 2 veckors tid.
En kväll vände bilen och följde efter mig hem och undrade vad jag höll på med.
"Är man med i leken måste man väl leken tåla" sa jag. Du åker runt och bländar folk med dina olagliga och felinställda strålkastare, då får du väl räkna med att folk bländar tillbaka ??
Fick svaret "Men du har ju extraljus"
Ja, men vill du visa mig dina dimljus, så visar jag dig mina extraljus, 1-1 alltså.
Killen åkte utan att säga nått mera.
Svänger du under 40km/h eller inne i skogen så är det kanske inte så många du hinner blända.M Markarbetaren skrev:Så då bländar dom således mindre när farten är låg eftersom gängse uppfattning är att dom bländar ihop med halvljuset. Så när jag svänger under 40km/h eller backar ute i mörka skogen så bländar dom inte alls, enligt lag-psalmboken..
Jag mötte en yngling i en Volvo 740 med xenonlampor på väg hem från jobbet idag, han bländade kan jag berätta! Men dom dussintalet andra bilarna jag mötte med dimljus ihop med halvljus upplevde jag inte bländande, men vi uppfattar tydligen olika.
Ursäkta men vad tillför det don körning att belysa i sidledd??M Markarbetaren skrev:HA ha ha ha! Jag tyckte det var häftigt att åka med dimstrålkastare för 30 år sedan, hade flera BMW's och det var ju coolt då. Idag har jag inte ens det på min Volvo, men på den andra bilen, en Golf, har jag det. Och som sagt innan så tycker jag det lyser med bra bredd åt sidorna när man kör på landsbygden på 50/70-vägar. Då har jag ändå halvljus som följer rattutslaget. Men dimljuset lyser upp väggren och dikeskanterna och ytterligare en bit ut åt sidorna. Så det tillför något för min körning. Jag har hittils inte fått nån låtsaspolis som helljusblinkat på mig i tron om att det var en "cool yngling" som framfört bilen så dom bländar nog inte eftersom dom kontrolleras på besöket på bilprovningen.
Som jag sagt innan, används 2ggr om året när jag blir tvingad att köra hustrun till Gekås. Jag vet att det är lagvidrigt, men jag och alla andra kör även för fort på samma väg också, ett brott som ligger högre på penningböterskalan tom.![]()
M Markarbetaren skrev:HA ha ha ha! Jag tyckte det var häftigt att åka med dimstrålkastare för 30 år sedan, hade flera BMW's och det var ju coolt då. Idag har jag inte ens det på min Volvo, men på den andra bilen, en Golf, har jag det. Och som sagt innan så tycker jag det lyser med bra bredd åt sidorna när man kör på landsbygden på 50/70-vägar. Då har jag ändå halvljus som följer rattutslaget. Men dimljuset lyser upp väggren och dikeskanterna och ytterligare en bit ut åt sidorna. Så det tillför något för min körning. Jag har hittils inte fått nån låtsaspolis som helljusblinkat på mig i tron om att det var en "cool yngling" som framfört bilen så dom bländar nog inte eftersom dom kontrolleras på besöket på bilprovningen.
Som jag sagt innan, används 2ggr om året när jag blir tvingad att köra hustrun till Gekås. Jag vet att det är lagvidrigt, men jag och alla andra kör även för fort på samma väg också, ett brott som ligger högre på penningböterskalan tom.![]()
K Kane skrev: