T Thomas_Blekinge skrev:
Vilken bil ska det vara? Mig veterligen är det bara Citroen där strålkastare följer rattutslagen. Många moderna bilar har ynka lyktor som tänds när man svänger men det är något helt annat.
Jag har en Honda Legend -07, med ljusvredet i "ordinarie ljus", eller vad man ska kalla det, följer halvljuset ratten, i automatikläge, för dagtid Sverige, (som dessutom har andra värden för bla instrumentljus och innerbelysning) är de stumma.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Där ser man.
Välkommen till 2000-talet.:D
 
  • Haha
Markarbetaren
  • Laddar…
Fairlane
M Markarbetaren skrev:
Och som sagt innan så tycker jag det lyser med bra bredd åt sidorna när man kör på landsbygden på 50/70-vägar. Då har jag ändå halvljus som följer rattutslaget.
Kör du 70 km/h så är det cirka 20 m/s. Dimljuset lyser ungefär 20-25 meter så det du upptäcker där hinner antingen inte ut på vägen och hinner det ut så hinner du inte göra något åt saken.
Det är snarare så att det ljuset riskerar att du håller blicken för nära bilen.
 
  • Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Vilken bil ska det vara? Mig veterligen är det bara Citroen där strålkastare följer rattutslagen. Många moderna bilar har ynka lyktor som tänds när man svänger men det är något helt annat.
Tom. min v70-13 har den funktionen. Kändes lite konstigt i början och i rondeller lyser det ju åt fel håll i början.
 
Mina 2 senaste firmabilar, Ford Transit, har separata kurvljus i strålkastarna. Tyvärr lyser de mest bakom A-stolparna, snett framåt där man inte ser, så de gör ingen större nytta.
 
På tal om mörklagda bilar. Idag monterade jag 2*18w extra backljus på nya bilen, en Kia Ceed hybrid. Satan så dåliga backljus, och kameran var inte alls lika bra vid mörker som på förra bilen, en Golf. En lite detalj jag inte tänkte på att kontrollera vid beställning (privatleasing)
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Mina 2 senaste firmabilar, Ford Transit, har separata kurvljus i strålkastarna. Tyvärr lyser de mest bakom A-stolparna, snett framåt där man inte ser, så de gör ingen större nytta.
Dom ljusen är inte för dig!
Dom lyser upp vägkanten för mötande bil, kallas 4U ( for you)
Även bakomliggande har nytta av en upplyst vägren.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
M
T Thomas_Blekinge skrev:
Vilken bil ska det vara? Mig veterligen är det bara Citroen där strålkastare följer rattutslagen. Många moderna bilar har ynka lyktor som tänds när man svänger men det är något helt annat.
Oj, AFS (Adaptive Front Light System) har funnits till dom flesta bilmärkena i ganska många år. Volvo kallar sina för Active Bending Lights (ABL), sitter nog standard i majoriteten av bilar med xenon från 2015 iaf.

Idag tror jag tekniken har utgått och ersatts av adaptiva Led som tänder/släcker sektorer i strålkastaren utifrån mötande och upphinnande trafik.
 
M
Fairlane Fairlane skrev:
Kör du 70 km/h så är det cirka 20 m/s. Dimljuset lyser ungefär 20-25 meter så det du upptäcker där hinner antingen inte ut på vägen och hinner det ut så hinner du inte göra något åt saken.
Det är snarare så att det ljuset riskerar att du håller blicken för nära bilen.
Om vägen är +1m högre än omgivande mark? Inte helt ovanligt att man anlägger vägar som ligger högre än omvinade terräng för att slippa översvämningar. (Har jag lagt märke till efter +30 år inom yrket;))
Med 1% lutning på dimstrålkastarna så lyser det ganska långt ut på åkrar och i skogen.
 
M
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
På tal om mörklagda bilar. Idag monterade jag 2*18w extra backljus på nya bilen, en Kia Ceed hybrid. Satan så dåliga backljus, och kameran var inte alls lika bra vid mörker som på förra bilen, en Golf. En lite detalj jag inte tänkte på att kontrollera vid beställning (privatleasing)
Nu vet jag inte vilken typ av fattning det är på lampan på Ceed, men jag hade vanliga BA15s på en bil som jag bytte mot BA15S LED Backljus lampa 10W Reflector (xenonkungen.com)
Det blev nästan lika bra ljus bakåt som framåt, bländar naturligtvis och är således helt olagliga;).
Får man 1800 lumen utan avskärmning i vindrutan när man hamnar bakom någon som ska backa ut så blir man nog mer bländad än om nån kör med avskärmade dimljus, eller 18W extra backljus för den delen:D.
 
M Markarbetaren skrev:
Nu vet jag inte vilken typ av fattning det är på lampan på Ceed, men jag hade vanliga BA15s på en bil som jag bytte mot BA15S LED Backljus lampa 10W Reflector (xenonkungen.com)
Det blev nästan lika bra ljus bakåt som framåt, bländar naturligtvis och är således helt olagliga;).
Får man 1800 lumen utan avskärmning i vindrutan när man hamnar bakom någon som ska backa ut så blir man nog mer bländad än om nån kör med avskärmade dimljus, eller 18W extra backljus för den delen:D.
Började med att byta till vassare led, men iom att lampan är 'stående' gjorde det inte någon större skillnad tyvärr.
Nu är det ett jäkla tryck bakåt (y):cool:
Men som du är inne på, totalt olagligt :crysmile:
 
  • Gilla
Karlstahl22 och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Började med att byta till vassare led, men iom att lampan är 'stående' gjorde det inte någon större skillnad tyvärr.
Nu är det ett jäkla tryck bakåt (y):cool:
Men som du är inne på, totalt olagligt :crysmile:
Koppla dem på knapp vetja,effektivt mot folk som inte bländar av bakom dig...
Iofs sitter de rätt lågt?
 
skoge skoge skrev:
Koppla dem på knapp vetja,effektivt mot folk som inte bländar av bakom dig...
Iofs sitter de rätt lågt?
Japp, sitter lågt, rätt långt in under bilen. De är ju tyvärr så fula.
Men tanken på att ha de på knapp är inte dum .....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.