K Kirre2 skrev:
Det måste vara jättejobbigt för er med alla julgranar så här års som ni måste stirra på.
Ni är väl inga harar heller, som blir fixerade i ljuskäglan och inte kan ta er ur?!
Jag har inga problem, åker tusentals mil i jobbet, mest i mörker. Jag bara berättar hur det funkar.
Det är de som åker runt med dimljus/halvljus har problem, 2 st t.o.m. Tror att de ser bättre, och tänker inte på sina medtrafikanter.
De som inte stänger av helljuset är lättlösta, jag har 4 st NBB Xenon.
 
  • Gilla
quattro1 och 2 till
  • Laddar…
P
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nej, det gör de faktiskt inte :D;)
Du kan ju egentligen inte tala om hur det är för andra. Så jo.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Du kan ju egentligen inte tala om hur det är för andra. Så jo.
Gäller väl även dig då. Så nä :D;)
Fast nu blev det lite larvigt.....
 
P
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Gäller väl även dig då. Så nä :D;)
Fast nu blev det lite larvigt.....
Det blev det. Så acceptera att det är olagligt och att det stör en del, men inte vissa. Men det är olagligt. :)
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nä, de bländar inte .....
Jo, de bländar och därför finns förbudet för dimljus tillsammans med halvljus.
Det blir en totalt för stark ljusbild.
Försök fatta!!
 
S sonabr4000 skrev:
Missriktad snålhet?
Haha, icke
 
S sonabr4000 skrev:
Varför släcker du dem?
Det kan du få fundera på
Ibland gör man saker utan att det finns någon storslagen tanke bakom, men det mesta jag gör är både lagligt och med respekt för mina medmänniskor, eller som detta fall, medtrafikanter
 
G gripnil skrev:
Det kan du få fundera på
Ibland gör man saker utan att det finns någon storslagen tanke bakom, men det mesta jag gör är både lagligt och med respekt för mina medmänniskor, eller som detta fall, medtrafikanter
Tyvärr lagligt, men det är knappast respektfullt. Ì bästa fall har det ingen betydelse alls för dina medtrafikanter.
 
Fairlane
M Markarbetaren skrev:
Men om jag sväger ut från kolmörka skogsvägen och bara det ena dimljuset tänds, då bländar det inte eller? För så lyser det på min
Bara det ena tänds?
Det låter mer som du talar om kurvljus än dimljus?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Fairlane
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nej, det gör de faktiskt inte :D;)
Menar du att dimljus i kombination inte bländar någon, eller att det inte bländar just dig?
Om det är det senare så får.du försöka tänka dig in i hur det är för andra människor. Min syn blir sämre med åren, framförallt mörker synen. Det gäller garanterat de flesta. Jag kan uppfatta dimljus i kombination med halvljus som störande. Vissa reagerar man inte på alls, andra betydligt mer. Vissa lyser ju i princip lika starkt som halvljuset. Det är också väderberoende. Fuktig vägbana som reflekterar gör det värre.

Så det är rätt enkelt, släck dimljusen, dels för de försämrar för dig, dels för att de försämrar för många som du möter.
Hänsyn helt enkelt.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
F
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nej, det gör de faktiskt inte :D;)
Så då tror du att myndigheterna har förbjudit användningen av dim+ halvljus för att de inte bländar?? Skärp dig.
 
  • Haha
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
F
Isakare Isakare skrev:
Jag har inga problem, åker tusentals mil i jobbet, mest i mörker. Jag bara berättar hur det funkar.
Det är de som åker runt med dimljus/halvljus har problem, 2 st t.o.m. Tror att de ser bättre, och tänker inte på sina medtrafikanter.
De som inte stänger av helljuset är lättlösta, jag har 4 st NBB Xenon.
Perfekt!
 
Jag tycker dimljus är bländande, både fram och bak. I Danmark är det lag på att ha bakdimljus tänt vid dimma, om inte EU ändrat på det så där blinkas det med helljus hela tiden om man inte tänder dem så fort det blir lite disigt.

Min bil underkändes vid besiktning i höstas, ena dimljuset fram gick inte att justera så jag fick koppla ur båda. Tror inte jag kommer att sakna det.

Att ha släckta bakljus på dagen är lika dumt som att gurkor inte får vara böjda. Tycker dock inte det är så vanligt med otända ljusen i mörker även om det förekommer ibland.

Det var min input på de flesta av de saker som diskuterats och så vill jag lägga till en sak:
Alla de här förbenade SUVarna! Deras halvljus sitter i min ansiktshöjd och lyser rakt fram. Hur kan det vara godkänt, de är betydligt mer bländande än dåligt inställda dimljus. Att de får ha ljuset placerat så högt är helt obegripligt. Lastbilar har de betydligt lägre, antagligen för att det tidigare har funnits nån regel om det som tydligen fallit bort. Även lätta lastbilar av nyare modeller har fått strålkastarna upphöjda inbillar jag mig.
Så, nu har ni en sak till att vara oense om. :p
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
F
Fairlane Fairlane skrev:
Menar du att dimljus i kombination inte bländar någon, eller att det inte bländar just dig?
Om det är det senare så får.du försöka tänka dig in i hur det är för andra människor. Min syn blir sämre med åren, framförallt mörker synen. Det gäller garanterat de flesta. Jag kan uppfatta dimljus i kombination med halvljus som störande. Vissa reagerar man inte på alls, andra betydligt mer. Vissa lyser ju i princip lika starkt som halvljuset. Det är också väderberoende. Fuktig vägbana som reflekterar gör det värre.

Så det är rätt enkelt, släck dimljusen, dels för de försämrar för dig, dels för att de försämrar för många som du möter.
Hänsyn helt enkelt.
Exakt, samt att det är olagligt!
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
F
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nej
Hur kan du veta det?
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.