97 437 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
Jag har inga problem, åker tusentals mil i jobbet, mest i mörker. Jag bara berättar hur det funkar.K Kirre2 skrev:
Det är de som åker runt med dimljus/halvljus har problem, 2 st t.o.m. Tror att de ser bättre, och tänker inte på sina medtrafikanter.
De som inte stänger av helljuset är lättlösta, jag har 4 st NBB Xenon.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Tyvärr lagligt, men det är knappast respektfullt. Ì bästa fall har det ingen betydelse alls för dina medtrafikanter.G gripnil skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Menar du att dimljus i kombination inte bländar någon, eller att det inte bländar just dig?[SKPG]Zamora skrev:
Om det är det senare så får.du försöka tänka dig in i hur det är för andra människor. Min syn blir sämre med åren, framförallt mörker synen. Det gäller garanterat de flesta. Jag kan uppfatta dimljus i kombination med halvljus som störande. Vissa reagerar man inte på alls, andra betydligt mer. Vissa lyser ju i princip lika starkt som halvljuset. Det är också väderberoende. Fuktig vägbana som reflekterar gör det värre.
Så det är rätt enkelt, släck dimljusen, dels för de försämrar för dig, dels för att de försämrar för många som du möter.
Hänsyn helt enkelt.
Perfekt!Isakare skrev:
Jag har inga problem, åker tusentals mil i jobbet, mest i mörker. Jag bara berättar hur det funkar.
Det är de som åker runt med dimljus/halvljus har problem, 2 st t.o.m. Tror att de ser bättre, och tänker inte på sina medtrafikanter.
De som inte stänger av helljuset är lättlösta, jag har 4 st NBB Xenon.
Jag tycker dimljus är bländande, både fram och bak. I Danmark är det lag på att ha bakdimljus tänt vid dimma, om inte EU ändrat på det så där blinkas det med helljus hela tiden om man inte tänder dem så fort det blir lite disigt.
Min bil underkändes vid besiktning i höstas, ena dimljuset fram gick inte att justera så jag fick koppla ur båda. Tror inte jag kommer att sakna det.
Att ha släckta bakljus på dagen är lika dumt som att gurkor inte får vara böjda. Tycker dock inte det är så vanligt med otända ljusen i mörker även om det förekommer ibland.
Det var min input på de flesta av de saker som diskuterats och så vill jag lägga till en sak:
Alla de här förbenade SUVarna! Deras halvljus sitter i min ansiktshöjd och lyser rakt fram. Hur kan det vara godkänt, de är betydligt mer bländande än dåligt inställda dimljus. Att de får ha ljuset placerat så högt är helt obegripligt. Lastbilar har de betydligt lägre, antagligen för att det tidigare har funnits nån regel om det som tydligen fallit bort. Även lätta lastbilar av nyare modeller har fått strålkastarna upphöjda inbillar jag mig.
Så, nu har ni en sak till att vara oense om.
Min bil underkändes vid besiktning i höstas, ena dimljuset fram gick inte att justera så jag fick koppla ur båda. Tror inte jag kommer att sakna det.
Att ha släckta bakljus på dagen är lika dumt som att gurkor inte får vara böjda. Tycker dock inte det är så vanligt med otända ljusen i mörker även om det förekommer ibland.
Det var min input på de flesta av de saker som diskuterats och så vill jag lägga till en sak:
Alla de här förbenade SUVarna! Deras halvljus sitter i min ansiktshöjd och lyser rakt fram. Hur kan det vara godkänt, de är betydligt mer bländande än dåligt inställda dimljus. Att de får ha ljuset placerat så högt är helt obegripligt. Lastbilar har de betydligt lägre, antagligen för att det tidigare har funnits nån regel om det som tydligen fallit bort. Även lätta lastbilar av nyare modeller har fått strålkastarna upphöjda inbillar jag mig.
Så, nu har ni en sak till att vara oense om.
Exakt, samt att det är olagligt!Fairlane skrev:
Menar du att dimljus i kombination inte bländar någon, eller att det inte bländar just dig?
Om det är det senare så får.du försöka tänka dig in i hur det är för andra människor. Min syn blir sämre med åren, framförallt mörker synen. Det gäller garanterat de flesta. Jag kan uppfatta dimljus i kombination med halvljus som störande. Vissa reagerar man inte på alls, andra betydligt mer. Vissa lyser ju i princip lika starkt som halvljuset. Det är också väderberoende. Fuktig vägbana som reflekterar gör det värre.
Så det är rätt enkelt, släck dimljusen, dels för de försämrar för dig, dels för att de försämrar för många som du möter.
Hänsyn helt enkelt.