S
K Kirre2 skrev:
Men det är bra med bakljus även i dagsljus. Om alla har bakljuset tänt vet man att bilar utan har parkerat eller fått motorstopp.
Ja, tända bakljus oavsett om det är lust eller mörkt är en bra säkerhetsdetalj. Finns väl ingen vettig anledning till att ha dem släckta dagtid?
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:
Varför?
Vinsten måste vara försumbar kontra risken att glömma att slå på automatiken igen?
Missriktad snålhet?
 
S
G gripnil skrev:
Jodå, det syns tydligt om man slår igång lamporna, med några få undantag, framförallt under de förhållanden då jag önskar att mina medtrafikanter ska ha belysning.
Att folk inte har bakljus tända under dagtid bryr jag mig inte det minsta om, det har inte jag heller. Jag släcker dem t om forcerat ibland (nyare volvo).
Varför släcker du dem?
 
F frasen_36 skrev:
Det är dimljus jag menar och det är förbjudna tillsammans med halvljusen av den anledningen. De bländar!
Nä, de bländar inte .....
 
M
T Tullen127 skrev:
Nu gällde väl tråden bl.a. att dimljus är FÖRBJUDNA tillsammans med halvljus - inte om de går att justera.
De bländar genom att de tillför starkt oskärmat ljus som förstör mörkerseendet. Hur svårt kan det vara?
Kostar omkring 800:- i böter för överträdelse.
Nja, tråden gällde inte dimljus, den gällde mörklagda fordon. Jag ville bara påpeka att dimljusen måste gå att räckviddsjustera enligt lag, men någon hävdade det omvända. Kanske därför hens bil bländar, ful-dimljus, vad vet jag:D?

Men om jag sväger ut från kolmörka skogsvägen och bara det ena dimljuset tänds, då bländar det inte eller? För så lyser det på min bil och den är helbilsgodkänd med detta:geek:!
 
Jag köper inte att fyra ljuspunkter skulle blända mer än två eller att blicken dras mer till fyra ljus än två. Då måste man nog öva på att hålla blicken på sin egen vägkant istället.
Och är man närsynt bör man skaffa glasögon.
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
T
K Kirre2 skrev:
Jag köper inte att fyra ljuspunkter skulle blända mer än två eller att blicken dras mer till fyra ljus än två. Då måste man nog öva på att hålla blicken på sin egen vägkant istället.
Och är man närsynt bör man skaffa glasögon.
Ganska ointressant vad "du köper" eller inte. Dimljus tillsammans med halvljus är förbjudet för att det stör mötande trafik.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
T
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nä, de bländar inte .....
Jo de bländar och stör mörkerseendet för mötande.
 
T Tullen127 skrev:
Ganska ointressant vad "du köper" eller inte. Dimljus tillsammans med halvljus är förbjudet för att det stör mötande trafik.
Det kan knappast bero på antalet ljuspunkter. Lastbilar har ju lagligt fler ljus framåt, min egen bil har både halvljus och parkering.
Lite fokus på annat än mötande bilar måste man ju ha, risken är ju annars att man styr mot den också eftersom man gärna vrider ratten åt det håll man tittar, speciellt när man är nybörjare.
 
K Kirre2 skrev:
Jag köper inte att fyra ljuspunkter skulle blända mer än två eller att blicken dras mer till fyra ljus än två. Då måste man nog öva på att hålla blicken på sin egen vägkant istället.
Och är man närsynt bör man skaffa glasögon.
Du får köpa vad du vill, men det är så ögon fungerar, ju mer ljus du får mot dom, ju sämre ser du i mörkret runtomkring.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Du får köpa vad du vill, men det är så ögon fungerar, ju mer ljus du får mot dom, ju sämre ser du i mörkret runtomkring.
Det måste vara jättejobbigt för er med alla julgranar så här års som ni måste stirra på.
Ni är väl inga harar heller, som blir fixerade i ljuskäglan och inte kan ta er ur?!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S sonabr4000 skrev:
1. De kanske bara var ansvarsfulla och ville synas på vägen genom att ha halvljuset tänt?
Nja, jag tror knappast så stor andel av alla bilister var ansvarsfulla samtidigt...
 
Isakare Isakare skrev:
Du får köpa vad du vill, men det är så ögon fungerar, ju mer ljus du får mot dom, ju sämre ser du i mörkret runtomkring.
En annan sak, hur hanterar ni bländande halvljus eller de som inte bländar av alls? Testa att göra likadant om nån skulle råka ha dimljuset på!
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
T Tullen127 skrev:
Jo de bländar och stör mörkerseendet för mötande.
Nej
 
T Tullen127 skrev:
Jo de bländar och stör mörkerseendet för mötande.
Nej, det gör de faktiskt inte :D;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.