97 446 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jo den förklaringen kan jag köpa, att ögonen reflexmässigt dras åt flera ljuspunkter. Men just att dom skulle blända ser jag som märkligt, om vi inte avser olika saker med uttrycket "blända".Rkarlsson skrev:Problemet är att ögon dras åt ljus. Därför skall man bara ha just 2 ljuskällor.
Jag är närsynt, jag kan hantera det men det är skitjobbigt även om dimljusen är inställda rätt.
För istället för 2 enkla ljuspunkter så har jag 4 ljuspunkter som ögonen dras åt.
Att folk inte kan respektera sina medtrafikanter är faktiskt respektlöst. Och det gäller ju allt på vägarna, även rövkörningar som är ännu vanligare nu.
Mängder av bilar har ju DRL tänt ihop med halvljus som "standard". Min egna bil har 4 halvljus, det lyser starkt men jag tror inte dem bländar i och med att dom är rätt inställda.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag skulle nog påstå att det är lag på att dimljusen måste gå att justera. Vilken bilmodell har du?F frasen_36 skrev:
Det suger ju upp sikten för mötande om du har dimljusen.M Markarbetaren skrev:Jo den förklaringen kan jag köpa, att ögonen reflexmässigt dras åt flera ljuspunkter. Men just att dom skulle blända ser jag som märkligt, om vi inte avser olika saker med uttrycket "blända".
Mängder av bilar har ju DRL tänt ihop med halvljus som "standard". Min egna bil har 4 halvljus, det lyser starkt men jag tror inte dem bländar i och med att dom är rätt inställda.
DRL tonar ju ner sig kraftigt när halvljusen tänds. Så de ger ju inget ljus fram eller lyser upp något alls. Vilket dimljus gör trots den korta ljusbilden.
Då är de lata. På alla bilar jag besiktat så kör de ljusbilden på även dimljusen. Bästa är att koppla ur skiten =)F frasen_36 skrev:
Gäller inte lagen för den tunga trafiken eller skiter de i den? Tradare har ju gärna 100 st ljuskällor framåt och 50 st bakåt.Isakare skrev:
Dimmljusen i sig själva bländar inte mera än halvljusen, grejen är att 4 lampor bländar mer än 2 st, det är därför man inte får ha de tillsammans.
Fanns inga regler skulle folk ha 10 lampor.
Dessutom ser de som åker med dimljus och halvljus i mörker kortare sträcka. Ju mer ljus du har nära bilen, du sämre ser du längre bort.
De som påstår att de ser bättre med halv/dim tittar på fel ställe av vägen.
Hobbyelektriker
· E
· 15 368 inlägg
Jag brukar också få dimljusen kontrollerade.Rkarlsson skrev:
Ett annat fenomen i sammanhanget besiktning är att ett trasigt dimljus ger anmärkning, men inte två...inget krav, men finns de ska de vara två, och korrekt inställda.
Saker och ting följer sin egen logik.
Nu gällde väl tråden bl.a. att dimljus är FÖRBJUDNA tillsammans med halvljus - inte om de går att justera.M Markarbetaren skrev:
De bländar genom att de tillför starkt oskärmat ljus som förstör mörkerseendet. Hur svårt kan det vara?
Kostar omkring 800:- i böter för överträdelse.
Ja det är egoistiskt att inte respektera gällande lag och skita i andra.Rkarlsson skrev:Problemet är att ögon dras åt ljus. Därför skall man bara ha just 2 ljuskällor.
Jag är närsynt, jag kan hantera det men det är skitjobbigt även om dimljusen är inställda rätt.
För istället för 2 enkla ljuspunkter så har jag 4 ljuspunkter som ögonen dras åt.
Att folk inte kan respektera sina medtrafikanter är faktiskt respektlöst. Och det gäller ju allt på vägarna, även rövkörningar som är ännu vanligare nu.
Lagen gäller alla fordon, men någon skall kolla att den efterföljs också. Vi har ju så väldigt många trafikpoliser i detta landet som skulle behövas, NOT......M Myckling skrev:
Ja de sk "yrkesförarna" föregår verkligen inte med gott exempel. De kör med dimljus och en hel julgran med övriga led. Verkar vara nån sorts tävling mellan vissa åkare eller?M Myckling skrev:
Där verkar polisen inte våga sig på att styra upp.
Exakt, att belysa vägbanan med 3-4 m framför bilen i mörker är totalt värdelöst. Det finns inget du kan göra där under färd. Det bara bländar mötande samt minskar egna sikten.Isakare skrev:
Dimmljusen i sig själva bländar inte mera än halvljusen, grejen är att 4 lampor bländar mer än 2 st, det är därför man inte får ha de tillsammans.
Fanns inga regler skulle folk ha 10 lampor.
Dessutom ser de som åker med dimljus och halvljus i mörker kortare sträcka. Ju mer ljus du har nära bilen, du sämre ser du längre bort.
De som påstår att de ser bättre med halv/dim tittar på fel ställe av vägen.
Struntsamma vilken flashig beteckning dina ljus har - dimljus är förbjudna tillsammans med halvljus. Av den anledningen att de bländar/förstör mörkerseendet.M Markarbetaren skrev:Då är det inte dimljus du avser, det är nog DRL. På dom bilarna jag haft/har med dimljus så sitter det en justerskruv bredvid och dom kontrolleras alltid på besiktningen. Att dimljuset lyser ihop med halvljuset eller inte spelar ingen roll för bländningens skull, det har med vinkeln på ljuset att göra, inte på mängden lampor och sammanlagda effekten av dessa!
M Markarbetaren skrev:Jo den förklaringen kan jag köpa, att ögonen reflexmässigt dras åt flera ljuspunkter. Men just att dom skulle blända ser jag som märkligt, om vi inte avser olika saker med uttrycket "blända".
Mängder av bilar har ju DRL tänt ihop med halvljus som "standard". Min egna bil har 4 halvljus, det lyser starkt men jag tror inte dem bländar i och med att dom är rätt inställda.
1. De kanske bara var ansvarsfulla och ville synas på vägen genom att ha halvljuset tänt?useless skrev:
I dag var jag ute och åkte 8 mil europaväg och höll lite extra koll på bilarnas belysning. Dagsljus, - 4 grader och sol och ganska mycket trafik. Jag kan konstatera två saker:
1) förvånansvärt många 'moderna' bilar kör med halvljus istället för DRL - Gissningsvis körde minst 95% av bilarna jag mötte utan DLR. Det finns ju en del gamla bilar bland dom också, men många bilar som definitivt är tillräckligt nya för att ha DRL körde med halvljus. Jag vet inte om det beror på att folk inte litar på automatiken och slår på ljuset manuellt? Många bilar kanske har fungerande halvljusautomatik om man slår av DRL-automatiken?
2) Av de bilar som körde med DRL har en hel del ändå bakljuset tänt. Det verkar framför allt gälla lite större bilar och särskilt (helt ovetenskapligt) tyska bilar och Volvo. Och närt det gäller tyska bilar så är det framför allt större och dyrare modeller. Ett par Skodor och mindre Folkvagnar körde med DRL och släckta baklampor samt en drös Franska och Asiatiska bilar.
Jag gissar att det är för att de designade baklamporna är en del av varumärket och tillverkarna av Volvo, Audi och BMW vill att dom ska synas hela tiden?
Visst f..n bländar dimljus tillsammans med halvljus!! De två extra ljuspunkterna förstör mörkerseendet.M Markarbetaren skrev:Bländar verkligen främre dimljus om dom är korrekt inställda, vilket kontrolleras på bilprovningen. Dom sitter ju betydligt lägre än halvljuset och håller samma lutning som halvljuset. Jag kan inte se hur detta skulle blända?
Och resonemanget om att bakre dimljus skulle blända och förstöra mörkerseendet. En 21W lampa måste rimligtvis försämra 1/3-del så mycket av mörkerseendet mot när framförvarande bil bromsar då i det allra flesta fall tänds 3st 21W, ofta ännu starkare då mittersta bromsljuset är starkare än dom på sidorna.
Dessutom tillför de inget för dem som har dem på för de belyser endast vägbanan närmast bilen.