Status
Inte öppen för fler kommentarer.
WATTisPOWER skrev:
I
Att ge sig på att rätta till ev. fel i röris elinstallation ska man noga akta sig för, i vart fall inte utan att först vara säker på att ALLT är OK. I.o.m att man gör det så tar man över ansvaret.
På vilket sätt då? Om du dra åt en skruv är du väl bara ansvarig för det jobbet, inte hela installationen.

Tyresö
PCLarsson skrev:
Och jag skulle inte gjuta en platta till ett hus då jag inte känner mig helt säker, utan i stället ta in någon som kan denna del ;-)
/PC

Hahaha, Det finns väldigt många Clownen Manne & Apan Coco betonggjutar AB i betongbranschen - och kan dom livnära sej på sina pajaskonster med höjdlaser och glättningsmaskin, då kan troligtvis vem som helst gjuta en betongplatta.

Skulle det finnas ett Clownen Manne & Apan Coco eltjänst AB, då skulle varken företaget eller dom bli långlivade.

Mikael_L
WATTisPOWER skrev:
I TS exempel hade rörmokarn gjort hela installationen, inkl. inkoppling "proppskåpet"
Allt var således installerat och klart.
Att som elektriker / elinstallatör åka och titta på installationen kan aldrig vara ett regel/lagbrott.
Möjligen kan det vara av värde för kunden att få veta vad han fått eller inte fått , för det han betalat och kanske några goda råd.
Ja vore det olagligt skulle vi direkt kunna fängsla alla elektriker så fort dom utfört en EIO-eltest. :)

Självklart måste man göra klart för kunden om sitt betalningsansvar för den beställda "titten" innan man åker dit, men det gäller å andra sidan i alla samanhang.
Att ge sig på att rätta till ev. fel i röris elinstallation ska man noga akta sig för, i vart fall inte utan att först vara säker på att ALLT är OK. I.o.m att man gör det så tar man över ansvaret.
Jag kan hålla med dig om det du skriver i sista meningen, iaf i någon moralisk form.
Men jag tror fortfarande inte det blir något direkt åtalbart.

Och vill man kan man ju alltid specificera på fakturan exakt vad man gjorde/rörde.
Men bäst är kanske att inte speca något, då kan man ju neka till vad som helst sen. ;)

Om en elektriker blir frågad att kolla ett jobb som någon annan gjort och inte vill det för att han/hon inte vill ta ansvaret för att säga till kunden om anläggningen är ok eller inte så är det väl upp till elektrikern. Skit samma om saker är dolda eller inte för man vet fortfarande inte vad den "den andre" gjort mera som man inte får info om eller ens "kunden" vet om. Om man anlitar en obehörig eller pillar själv som obehörig hur rätt det än är och en behörig sen kommer och säger att det ser bra och fint ut, vem fan får sen skulden om något går fel, en nolla som vibrerar loss någonstans pga trafik ute på gatan, övrig renovering med borr och bank i väggar eller liknande? Inte är det den obehörige som tar på sig ansvaret för all pajjad elektronik utan skulden läggs på den som tyckte att arbetet var ok utfört.
Kan man inte anlita en elektriker som utför jobbet med material som han/hon anser är bra och praktiskt ska man fan inte heller skydda sig bakom en behörig när arbetet är slutfört av sig själv eller annan obehörig, jävla dubbelmoral det där.
Det tjatas hela tiden om att det är så enkelt med el men ändå så "ska det kollas" med elektiker sen och vill inte elektrikern så blir det ett jävla klagande om det och om elektriker påpekar att det är ajabaja så är det ett jävla liv om det.
Hur vill ni ha det egentligen? Gör själv och ta ansvar själv eller anlita och få ordentliga papper på utfört jobb.

lillePer skrev:
Jag kan inget om lagar men resonemangen tycker jag är barnsligt.

Om jag ber en elektriker koppla in en värmepump i proppskåpet där allt är färdigdragit fram dit, allt är överskådligt och man kan följa och se att installationen är rätt utförd. Varför vill ni då inte godkänna jobbet?

För att ni tror att ni kan få böta eller skaka galler?

Eller bara för att ni inte fick hela jobbet från början?

Ni får ju trots allt använda er yrkeserfarenhet och kunskap. Hittar ni något fel är det väll inte värre än att ni rättar till det och är det riktigt illa så får ni göra om det. Självklart allt mot betalning...
För att det krävs oändligt mycket mer än du kan ana att "hitta" alla eventuella fel i en installation som man inte har utfört själv. Är alla anslutningsskruvar "lagom" hårt dragna? ett vanligt fel som "noviser" gör är ju att dra skruvarna för hårt, vilket kan medföra en brottanvisning och lite längre fram ett eventuellt brott på ledaren.

Brott på en fas eller nolla kan medföra skador på elektronik och styrningar i värmepumpen och gissa vad fabrikanten säger om man åberopar garantin under de förutsättningarna? Brott på jordledaren behöver jag kanske inte närmare gå in på vad det kan ge för resultat... För att kontrollera detta måste man alltså i princip lossa alla anslutningsskruvar, plocka ur, inspektera ledarna och slutligen återmontera dem.

Vid uppsättning av kabel har jag varit med om folk som under arbetets gång kommit på en bättre väg att dra kabel på och därför ryckt ner kabeln. Ibland sitter klammerna (TKK) kvar i väggen och kan då ha orsakat skärskador (dock synliga) på kabeln och ibland sitter klammerna kvar på kabeln.

Det har hänt mer än en gång att jag kommit på folk som har "återmonterat" kabel med klammer på genom att slå på kabeln och därigenom pressa klammerspiken in i väggen. Resultatet blir då ibland att spiken går in i väggen en bit, sedan blir motståndet för stort så spiken lossnar i klammern och pressas baklänges in i kabeln. Den som spikar märker inget, kabeln sitter fast och allt ser "normalt" ut.

Har man tur orsakar spiken en kortslutning på en gång och har man otur så kan den sitta och värmas upp under längre tid innan den slutligen antänder något. Eftersom inget syns utifrån måste man alltså öppna alla klammer, ta ur kabeln, kontrollera och återmontera.

När sedan kabeln passerar genom en vägg, hur vet man att hålet som borrades blev rensat från vassa kanter innan kabeln drogs i? hur vet man att det inte sitter ett avborrat armeringsjärn därinne som "gnager" på kabeln? hur vet man att den som drog i kabeln (och som kanske gjorde det själv) inte slet för hårt i kabeln om den t.ex. fastnade i hålet, med skador som följd?

Drar man själv och inte har rullat ut kabeln på rätt sätt är det lätt att det kan bildas öglor på kabeln när den ska in i hålet. Står man då på andra sidan väggen och inte kan ha uppsikt kan det vara lätt hänt att man drar ihop öglan så att det blir ett skarpt veck på kabeln. Rättar man ut vecket ordentligt så blir det ofta osynligt men det kan ändå finnas en skada eller början till en skada inne i kabeln. Eftersom öglan kan uppstå redan i början av genomdragningen av kabeln så kan skadan sedan finnas var som helst utefter kabeln.
Kontroll? dra ur kabel, inspektera hålet och dess kanter, eventuellt invändiga (blivande) skador är svårare men har man tur kan en okulärbesiktning av kabeln kanske kunna uppvisa någon missformning.

Finns mycket mer att ta upp men som du ser så skulle man i princip vara tvungen att göra hela jobbet en gång till och ändå skulle man inte vara 100% säker. Enda sättet att verkligen kunna garantera ett jobb med god elsäkerhet är att göra hela jobbet själv.

mycke_nu skrev:
På vilket sätt då? Om du dra åt en skruv är du väl bara ansvarig för det jobbet, inte hela installationen.
Det finns många exempel på både elektriker och andra som blivit både åtalade och fällda för att ha orsakat andra människors elände och död.
Att bli ombedd att titta på och sedan dra åt lite skruvar här å där i en el-installation som en röris gjort, skulle jag inte råda någon till.
Kan bli lite knepigt att stå i Tingsrätten och förklara sig om det sedan händer en olycka med den nämnda VP

Dodger skrev:
För att det krävs oändligt mycket mer än du kan ana att "hitta" alla eventuella fel i en installation som man inte har utfört själv. Är alla anslutningsskruvar "lagom" hårt dragna? ett vanligt fel som "noviser" gör är ju att dra skruvarna för hårt, vilket kan medföra en brottanvisning och lite längre fram ett eventuellt brott på ledaren.

Brott på en fas eller nolla kan medföra skador på elektronik och styrningar i värmepumpen och gissa vad fabrikanten säger om man åberopar garantin under de förutsättningarna? Brott på jordledaren behöver jag kanske inte närmare gå in på vad det kan ge för resultat... För att kontrollera detta måste man alltså i princip lossa alla anslutningsskruvar, plocka ur, inspektera ledarna och slutligen återmontera dem.

Vid uppsättning av kabel har jag varit med om folk som under arbetets gång kommit på en bättre väg att dra kabel på och därför ryckt ner kabeln. Ibland sitter klammerna (TKK) kvar i väggen och kan då ha orsakat skärskador (dock synliga) på kabeln och ibland sitter klammerna kvar på kabeln.

Det har hänt mer än en gång att jag kommit på folk som har "återmonterat" kabel med klammer på genom att slå på kabeln och därigenom pressa klammerspiken in i väggen. Resultatet blir då ibland att spiken går in i väggen en bit, sedan blir motståndet för stort så spiken lossnar i klammern och pressas baklänges in i kabeln. Den som spikar märker inget, kabeln sitter fast och allt ser "normalt" ut.

Har man tur orsakar spiken en kortslutning på en gång och har man otur så kan den sitta och värmas upp under längre tid innan den slutligen antänder något. Eftersom inget syns utifrån måste man alltså öppna alla klammer, ta ur kabeln, kontrollera och återmontera.

När sedan kabeln passerar genom en vägg, hur vet man att hålet som borrades blev rensat från vassa kanter innan kabeln drogs i? hur vet man att det inte sitter ett avborrat armeringsjärn därinne som "gnager" på kabeln? hur vet man att den som drog i kabeln (och som kanske gjorde det själv) inte slet för hårt i kabeln om den t.ex. fastnade i hålet, med skador som följd?

Drar man själv och inte har rullat ut kabeln på rätt sätt är det lätt att det kan bildas öglor på kabeln när den ska in i hålet. Står man då på andra sidan väggen och inte kan ha uppsikt kan det vara lätt hänt att man drar ihop öglan så att det blir ett skarpt veck på kabeln. Rättar man ut vecket ordentligt så blir det ofta osynligt men det kan ändå finnas en skada eller början till en skada inne i kabeln. Eftersom öglan kan uppstå redan i början av genomdragningen av kabeln så kan skadan sedan finnas var som helst utefter kabeln.
Kontroll? dra ur kabel, inspektera hålet och dess kanter, eventuellt invändiga (blivande) skador är svårare men har man tur kan en okulärbesiktning av kabeln kanske kunna uppvisa någon missformning.

Finns mycket mer att ta upp men som du ser så skulle man i princip vara tvungen att göra hela jobbet en gång till och ändå skulle man inte vara 100% säker. Enda sättet att verkligen kunna garantera ett jobb med god elsäkerhet är att göra hela jobbet själv.
Och med det sagt;

när du köper ett beg-hus, slit ut all el som finns. Anlita en elektriker med behörighet som installerar om allt ihopa. Hur ska du annars kunna veta att allt är gjort som det ska ;-)

Låter som om det skulle vara omöjligt för en elektriker att gå in och göra något i ett hus där någon har varit och dragit el över huvud taget tidigare. Hur vågar ni?

Intressant värld vi lever i ;-)

/PC

Redigerat:
Mikael_L
Glufsglufs skrev:
Om en elektriker blir frågad att kolla ett jobb som någon annan gjort och inte vill det för att han/hon inte vill ta ansvaret för att säga till kunden om anläggningen är ok eller inte så är det väl upp till elektrikern. Skit samma om saker är dolda eller inte för man vet fortfarande inte vad den "den andre" gjort mera som man inte får info om eller ens "kunden" vet om. Om man anlitar en obehörig eller pillar själv som obehörig hur rätt det än är och en behörig sen kommer och säger att det ser bra och fint ut, vem fan får sen skulden om något går fel, en nolla som vibrerar loss någonstans pga trafik ute på gatan, övrig renovering med borr och bank i väggar eller liknande? Inte är det den obehörige som tar på sig ansvaret för all pajjad elektronik utan skulden läggs på den som tyckte att arbetet var ok utfört.
Kan man inte anlita en elektriker som utför jobbet med material som han/hon anser är bra och praktiskt ska man fan inte heller skydda sig bakom en behörig när arbetet är slutfört av sig själv eller annan obehörig, jävla dubbelmoral det där.
Det tjatas hela tiden om att det är så enkelt med el men ändå så "ska det kollas" med elektiker sen och vill inte elektrikern så blir det ett jävla klagande om det och om elektriker påpekar att det är ajabaja så är det ett jävla liv om det.
Hur vill ni ha det egentligen? Gör själv och ta ansvar själv eller anlita och få ordentliga papper på utfört jobb.
Ja du verkar också påstå att det går att ta på sig ansvaret.
Hur gör du det rent praktiskt? Skriver du ett intyg?
"Jag nn.nn tar på mig det fulla ansvaret för ..."

Om man anlitar en obehörig eller pillar själv som obehörig hur rätt det än är och en behörig sen kommer och säger att det ser bra och fint ut, vem fan får sen skulden om något går fel, en nolla som vibrerar loss någonstans pga trafik ute på gatan, övrig renovering med borr och bank i väggar eller liknande? Inte är det den obehörige som tar på sig ansvaret för all pajjad elektronik utan skulden läggs på den som tyckte att arbetet var ok utfört.
Jag tror till 100% att fastighetsägaren står med svarte petter här.
Han vänder sig till den som faktiskt gjorde installationen, denne bara skrattar lite och slutar svara, typ.
Sen vänder han sig till elfirman, dom säger bara "Det där har vi inte gjort, vi har bara tittat i elcentralen lite och sen meggat anläggningen. Du får vända dig till den som utförde det där".

Sen kan kunden inte göra så mycket mer, domstolen kommer knappast finna några skäl att döma någon ifall kunden stämmer någon. Ja kanske ifall kunden kan få fram starka bevis på att den obehörige verkligen har gjort det felaktiga (men svårt att bevisa att ingen pillrat där emellan), sen att det felaktiga verkligen utlöst skadan.
Ja uppförsbacke är det nog.

Jag tror kunden står med svarte petter.
http://www.byggahus.se/forum/el/99277-el-fel-eller-ok.html

Mikael_L
WATTisPOWER skrev:
Det finns många exempel på både elektriker och andra som blivit både åtalade och fällda för att ha orsakat andra människors elände och död.
Jag har sökt rättsfall med olika sökord och även provat kategoriserad sökning som erbjuds på vissa ställen. Jag har fått ett oerhört magert resultat, en enda dom.

Har du fler exempel tar jag oerhört tacksamt emot.

Fortsätt leta:cool:

WATTisPOWER skrev:
Fortsätt leta:cool:

Lika konkret svar som en hänvisning till yttre rymden...

Lätt att sticka ut hakan och säga att det finns många fall. Men svårare att hänvisa till dem, eller?

Undrar

/PC

Mikael_L skrev:
Ja du verkar också påstå att det går att ta på sig ansvaret.

I fallet med värmepumpen som jag beskriver ovan så fyller den behöriga elinstallatören i medföljande dokument och garanterar att installationen är utförd enligt de lagar och elsäkerhetsnormer som finns. Dokumentet behövs för att alla garantier ska gälla. Kan det bli så mycket klarare?

Ja, jag tar ansvar för jobb utförda av mig och det bevisas då genom tex egenkontroller, spec på fakturan eller annat om så önskas eller behövs. Jag kan ju inte ta ansvaret för att koppla in något som någon annan gjort för att sen på ett papper skriva att "XXXX ansvarar endast för inkoppling i central" för inkoppling i central/driftsättning utför man bara om man vet att anläggningen eller den del det handlar om är elsäkert utförd och med tanke på listan dodger skrev så ser man ganska tydligt vad det kan finnas för eventuella "dolda" fel som varken jag i det fallet och kanske inte heller kunden vet något om.
Det finns tex en anledning till varför det står på exempelvis maskiner, värmegolv och annat att installation ska utföras av behörig, garanti och försäkringar alltså. Vem vill ta ansvar för andras eventuella fel? Jo, kanske den oseriöse elketrikern som bara tänker på pengar och glömt yrkesstolthet och framtida rykte......(sen gnäller folk över att elektriker är fast i sitt "skrå", slarvar, är dyra, oseriösa osv men när dom väl är seriösa och säger ifrån och tänker på sin yrkesstoltehet osv så gnälls det om det istället...jösses!!)

Glufsglufs skrev:
Ja, jag tar ansvar för jobb utförda av mig och det bevisas då genom tex egenkontroller, spec på fakturan eller annat om så önskas eller behövs. Jag kan ju inte ta ansvaret för att koppla in något som någon annan gjort för att sen på ett papper skriva att "XXXX ansvarar endast för inkoppling i central" för inkoppling i central/driftsättning utför man bara om man vet att anläggningen eller den del det handlar om är elsäkert utförd och med tanke på listan dodger skrev så ser man ganska tydligt vad det kan finnas för eventuella "dolda" fel som varken jag i det fallet och kanske inte heller kunden vet något om.
Det finns tex en anledning till varför det står på exempelvis maskiner, värmegolv och annat att installation ska utföras av behörig, garanti och försäkringar alltså. Vem vill ta ansvar för andras eventuella fel? Jo, kanske den oseriöse elketrikern som bara tänker på pengar och glömt yrkesstolthet och framtida rykte......(sen gnäller folk över att elektriker är fast i sitt "skrå", slarvar, är dyra, oseriösa osv men när dom väl är seriösa och säger ifrån och tänker på sin yrkesstoltehet osv så gnälls det om det istället...jösses!!)
Jag förstår fortfarande inte hur en elektrier vågar koppla in något nytt i en befintlig central. Då det skulle bli otroligt svårt i ett bevisperspektiv vem som gjort vad om något i framtiden skulle gå fel. Hur hanterar ni detta? Vägrar jobb i samtliga ärenden där ni inte har helentreprenad, eller?

Undrar

/PC

Mikael_L
Dodger skrev:
QUOTE=Mikael_L;1203107]Ja du verkar också påstå att det går att ta på sig ansvaret.

I fallet med värmepumpen som jag beskriver ovan så fyller den behöriga elinstallatören i medföljande dokument och garanterar att installationen är utförd enligt de lagar och elsäkerhetsnormer som finns. Dokumentet behövs för att alla garantier ska gälla. Kan det bli så mycket klarare?
Ja det där var ju en intressant aspekt, helt klart.

Finns det något papper som en elektriker ska skriva under för t.ex. garantiåtaganden så blir det ju lite kinkigt. Och som Glufsglufs gäller ju detta även golvvärmeslingor.

Nä detta kan man ju inte skriva på ifall det inte stämmer, tycker jag.
Ens heder, både personlig och yrkesmässig måste ju vara mer värd än att man ljuger i sådana dokument.

Men det närmar sig ändå pudelns kärna lite, här.
Kan jag som elektriker "ta på mig en installation/ansvar".

Kanske om jag intygar det på något vis, ett garantipapper blir ju en form av intygande, ett bevismaterial åtminstone. Att speca exakt vad som gjorts på en faktura blir ju ungefär samma sak.

Här har man ju valet att ljuga, skriva att man installerat mera än man gjort på fakturor eller dokumention till utrustning.
Eller så skriver man exakt vad som gjorts, oavsett om kunden är nöjd med det eller inte.

Jag skulle välja det senare. :)

Men kollar jag över en sådan där värmepumpsinst som TS frågar om.
Då kan man väl skriva något typ detta i en faktura:
Allmän visuell kontroll av befintiga installationer, - 2 timmar
Isolationsprovning och kontinutetsmätning av grupp N - 0,5 timme
Byte av för klen matarledning mellan centra och dosa på yttervägg, 1 timme

osv osv
Bara man ringar in vad som egentligen gjorts och att resten bara rör lite enkel översyn.

Som sagt, iom att en elektriker kan göra en EIO-test av ett hus utan att därför bli livstidsansvarig för husets el (eller ens ansvarig en endaste sekund) så kan man rimligtvis inte bli ansvarig för en besikting av en mindre del heller.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.