Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
Nähädu skrev:
Skulle en elinstallatör åka dit och "godkänna" installationen så är även det ett brott mot elinstallatörsförordningen. Om anläggningen är okej eller inte spelar liksom ingen roll.
Och, så där rent praktiskt, hur godkänner man installationen då?

Mikael_L

Elinstallatören, eller någon elektriker anställd på samma företag, måste göra hela elinstallationen. Därefter ska elinstallatören, på lämpligt sätt, kontrollera att allt är säkert innan installationen överlämnas till anläggningsinnehavaren.

Mikael_L
Jag förtydligar frågan:
Om elektriker A är och tittar till lite grejer som någon annan tattat dit, hur skulle han bära sig åt för att "godkänna installationen".

För du skrev att han begår brott ifall han "godkänner installationen", så jag undrar bara hur han rent praktiskt ska göra för att begå detta brott?

Lär oss nu hur vi blir brottsliga, tack :)
(elinstallatörerna, menar jag egentligen med vi)

edit:
Det är fritt för andra att också svara, jag avkräver inget svar av Nähädu, utan jag är bara intresserad av hur detta fungerar.
Jag har nämligen många gånger hört samma resonemang som Nähädu skriver, men aldrig fått någon klarhet i hur det ska gå till.

Redigerat:
Mikael_L

Det finns inte föreskrivet i detalj hur kontroll före drifttagning ska utföras. Dessutom har inte del 6 i SS 436 40 00 presumtion av föreskrifterna. Det innebär att elinstallatören, om man vill följa del 6 (kontrolldelen) dessutom måste riskbedöma och dokumentera all kontroll.

Varför har myndigheten gjort så? Jo det är för att installationerna ser så olika ut från fall till fall.

Svar på din fråga: Elinstallatören begår brott eftersom han inte följt 6 § i elinstallatörsförordningen.

Mikael_L
OK

Elinstallatörsförordning (1990:806)
6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av
yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är
anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen.

Så om elektriker A har ABL-behörighet, eller är anställd av en med ABL, kommer någon domstol att döma honom med §6 i Elinstallatörsförordning (1990:806) som lagrum?
Jag kan näppeligen se att så kan ske.

Du får nog komma med något bättre, tror jag.

Nej, jobbar en elektriker på samma företag som en behörig elinstallatör så är ju allt i sin ordning. Det är om han inte gör det som det blir problem.

Eller om elinstallatören i fråga "godkänner" en elinstallation som utförts av någon som inte jobbar i samma företag. Då ligger elinstallatören risigt till.

Mikael_L
Håller du med mig om att elektriker A (eller vilken elektriker som helst med behörighet eller som jobbar under behörig) kan åka och titta till den där värmepumpsinstallationen utan att begå lagbrott?

Sen tar jag fortfarande väldigt väldigt gärna emot åsikter om min fråga (nästan påstående) om att en elektriker inte kan "godkänna en installation"...
Av vem som helst . :)

Mikael_L
Nähädu skrev:
Eller om elinstallatören i fråga "godkänner" en elinstallation som utförts av någon som inte jobbar i samma företag. Då ligger elinstallatören risigt till.
Då var vi tillbaka till min första fråga igen.
Hur "godkänner" elektrikern en installation?

För att du ska få helt korrekt gjort i detta fall och följa alla elektrikers rekomendationer och lagar så måste du såldese först montera ner all eldragning som din rörmokare har gjort. Inte ens en liten klammer får sitta kvar för den måste å nyo sättas upp av behörig elektriker enligt alla regelverk.

Men har du tur hittar du någon pragmatisk elektriker som kollar över det hela och rättar till ev. fel och du kan sova gott. Givetvis mot betalning.

Letar du så finns det pragmatiska elektriker att finna ;-)

Lycka till

/PC

Mikael

Jag har ingen aning om hur en elinstallatör, för jag gissar att det är en sån du menar, ska kunna godkänna och ta ansvar för något man inte haft kontroll över. Det är därför det inte är tillåtet.

Från http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/Forlaggning-av-jordkabel/ som handlar om en jordkabel som kunden själv förlagt:

En elinstallatör som slutför ett sådant arbete, likt det du beskrivit, kan löpa risk att misstänkas för brott mot 6 § i elinstallatörsförordningen (1990:806).

Den som sedan utför ett behörighetskrävande arbete utan att vara behörig elinstallatör eller yrkesman som arbetar under överinseende av en elinstallatör löper även den risk att misstänkas för brott mot elinstallatörsförordningen (1990:806), vilket du bör upplysa kunden om.

Så, ingen bör åka dit för att slutföra någonting, utan möjligen för att upplysa kunden om att det behöver göras om, för hans egen och hans familjs skull, eller om man vill vara snäll säga att "det ser bra ut" (om det ser bra ut) utan att för den skull godkänna och ta ansvar för installationen. Men det kanske är ett brott det också?

Bo

Helt korrekt. Om det ska kunna bli en fällande dom så måste ju rätten kunna leda i bevis att elinstallatören faktiskt "godkänt" installationen. Det bör alltså finnas någon faktura eller liknande.

Jag kan inget om lagar men resonemangen tycker jag är barnsligt.

Om jag ber en elektriker koppla in en värmepump i proppskåpet där allt är färdigdragit fram dit, allt är överskådligt och man kan följa och se att installationen är rätt utförd. Varför vill ni då inte godkänna jobbet?

För att ni tror att ni kan få böta eller skaka galler?

Eller bara för att ni inte fick hela jobbet från början?

Ni får ju trots allt använda er yrkeserfarenhet och kunskap. Hittar ni något fel är det väll inte värre än att ni rättar till det och är det riktigt illa så får ni göra om det. Självklart allt mot betalning...

Nu har väl egentligen jag som vanlig montör ingen direkt talan utan det är väl min chef (som står för behörigheten) som kan säga om vi ska åka på ett sånt jobb och godkänna en installation.

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.