7 723 läst ·
95 svar
8k läst
95 svar
Moralfråga till andra elinstallatörer...
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Kopplar man in något i en befintlig elcentral kontrollerar man givetvis att centralen har det som krävs för att man ska kunna använda den på ett säkert och korrekt sätt. Det man kopplar in har man ju själv installerat och därigenom kan man ansvara för att även den delen är rätt utförd.PCLarsson skrev:Jag förstår fortfarande inte hur en elektrier vågar koppla in något nytt i en befintlig central. Då det skulle bli otroligt svårt i ett bevisperspektiv vem som gjort vad om något i framtiden skulle gå fel. Hur hanterar ni detta? Vägrar jobb i samtliga ärenden där ni inte har helentreprenad, eller?
Undrar
/PC
Skillnaden mot det den här tråden handlar om är ju att här spänningssätter man något som tidigare inte varit spänningssatt och som man bara kan gissa eller anta att det är korrekt utfört.
Mikael_L skrev:Vid t.ex. ett nybygge så skickar ju elinstallatören in en "färdiganmälan" till Vattenfall när anläggningen är klar att spänningssättas och därigenom garanteras vara regelrätt utförd.Dodger skrev:Ja det där var ju en intressant aspekt, helt klart.
Finns det något papper som en elektriker ska skriva under för t.ex. garantiåtaganden så blir det ju lite kinkigt. Och som Glufsglufs gäller ju detta även golvvärmeslingor.
Nä detta kan man ju inte skriva på ifall det inte stämmer, tycker jag.
Ens heder, både personlig och yrkesmässig måste ju vara mer värd än att man ljuger i sådana dokument.
Men det närmar sig ändå pudelns kärna lite, här.
Kan jag som elektriker "ta på mig en installation/ansvar".
Kanske om jag intygar det på något vis, ett garantipapper blir ju en form av intygande, ett bevismaterial åtminstone. Att speca exakt vad som gjorts på en faktura blir ju ungefär samma sak.
Här har man ju valet att ljuga, skriva att man installerat mera än man gjort på fakturor eller dokumention till utrustning.
Eller så skriver man exakt vad som gjorts, oavsett om kunden är nöjd med det eller inte.
Jag skulle välja det senare.
Men kollar jag över en sådan där värmepumpsinst som TS frågar om.
Då kan man väl skriva något typ detta i en faktura:
Allmän visuell kontroll av befintiga installationer, - 2 timmar
Isolationsprovning och kontinutetsmätning av grupp N - 0,5 timme
Byte av för klen matarledning mellan centra och dosa på yttervägg, 1 timme
osv osv
Bara man ringar in vad som egentligen gjorts och att resten bara rör lite enkel översyn.
Som sagt, iom att en elektriker kan göra en EIO-test av ett hus utan att därför bli livstidsansvarig för husets el (eller ens ansvarig en endaste sekund) så kan man rimligtvis inte bli ansvarig för en besikting av en mindre del heller.
Samma gäller vid återanslutning av anläggningar som varit tillfälligt avstängda.
Det är lätt att kritisera när man bestämt sig för att spela dum.PCLarsson skrev:Jag förstår fortfarande inte hur en elektrier vågar koppla in något nytt i en befintlig central. Då det skulle bli otroligt svårt i ett bevisperspektiv vem som gjort vad om något i framtiden skulle gå fel. Hur hanterar ni detta? Vägrar jobb i samtliga ärenden där ni inte har helentreprenad, eller?
Undrar
/PC
Från centralen ut till det eventuella nya uttaget har jag koll,
1 jag har skruvat fast mina tåtar i centralen,
2 jag har klamrat kabeln,
3 jag har monterat och kopplat in uttaget,
4 jag har mätt upp mitt arbete och jag driftsätter mitt jobb,
5 jag specar mitt arbete i fakturan eller om så önskas på annat vis.
Skulle jag hitta fel i centralen eller annat under tiden jag utför mitt lilla projekt så påtalar jag kunden om det och vill kunden ha det ändrat/nytt av mig så tar jag åt mig det arbetet om jag har tid och vi staratr om från nummer 1.
Är det så svårt att förstå? Samt, hur skulle du förhålla dig till en felkopplad maskin där fabrikanten kräver installation av behörig men en obehörig gjort jobbet och maskinen går sönder? Vems försäkring gäller då? Din? Den obehöriges? eller den behörige som tyckte att jobbet såg bra ut i en annan del av anläggningen som råkade vara samanbunden med maskinen? och hur blir det med garantin om det skulle vara ett fabrikationsfel om en obehörig fixat jobbet?
Tänk ett steg till innan det klankas på elektriker som inte vill ta tag i saker andra har gjort.
Således skulle det vara omöjligt att utöka en redan befintlig dragning, eller? Låt oss säga att en kund önskar ett nytt uttag under en befintlig strömställare. Då skulle en "riktig" elektriker dra om allt kabel mellan central och strömställare för att försäkra sig om att den delen är riktig, eller?Dodger skrev:Kopplar man in något i en befintlig elcentral kontrollerar man givetvis att centralen har det som krävs för att man ska kunna använda den på ett säkert och korrekt sätt. Det man kopplar in har man ju själv installerat och därigenom kan man ansvara för att även den delen är rätt utförd.
Skillnaden mot det den här tråden handlar om är ju att här spänningssätter man något som tidigare inte varit spänningssatt och som man bara kan gissa eller anta att det är korrekt utfört.
Lät att säga att man bara vill ta ansvar för sin del, men så enkelt är det inte i praktiken.
Tror inte att en enda elektriker i hela världen skulle tveka på att sätta in ett uttag under en befintlig strömställare (förutsatt att det ser ut att vara gjort på ett fackmanamässigt sätt). Utifrån detta faller samtliga resonemang ovan...
/PC
Elektrikern har fortfarande ansvaret att mäta upp den delen av anläggningen för att kunna överlämna en elsäker anläggning till innehavaren.PCLarsson skrev:Således skulle det vara omöjligt att utöka en redan befintlig dragning, eller? Låt oss säga att en kund önskar ett nytt uttag under en befintlig strömställare. Då skulle en "riktig" elektriker dra om allt kabel mellan central och strömställare för att försäkra sig om att den delen är riktig, eller?
Lät att säga att man bara vill ta ansvar för sin del, men så enkelt är det inte i praktiken.
Tror inte att en enda elektriker i hela världen skulle tveka på att sätta in ett uttag under en befintlig strömställare (förutsatt att det ser ut att vara gjort på ett fackmanamässigt sätt). Utifrån detta faller samtliga resonemang ovan...
/PC
Inte så underligt att mången lekman anser att el är enkelt då man inte tänker på att saker måste mätas upp på ett korrekt sätt också.
Redigerat:
Skulle gissa att det är en elektriker på tusen som skulle bemöda sig med att mäta upp befintlig installation, enligt mitt exemplet ovan med uttaget och strömställaren...Glufsglufs skrev:
Och med referens i så fall till exemplet om installationen med bergvärmepumpen, varför då inte bara mäta upp och säga att det är OK?
/PC
Eftersom varken nolla eller jord vanligtvis finns i strömbrytare så blir det en del kabel att byta ut, ja.PCLarsson skrev:Således skulle det vara omöjligt att utöka en redan befintlig dragning, eller? Låt oss säga att en kund önskar ett nytt uttag under en befintlig strömställare. Då skulle en "riktig" elektriker dra om allt kabel mellan central och strömställare för att försäkra sig om att den delen är riktig, eller?
/PC
Varför skulle det vara omöjligt att utöka en befintlig installation? Fastighetsägaren ansvarar ju för att anläggningen uppfyller elsäkerhetskraven, det vi installerar utförs på regelrätt sätt, efter utfört arbete gör vi en kontroll att allt uppfyller normerna.
Intressant att man anses som dum för att man frågar hur det går till, känns lika pedagogiskt som skolan på 1800-talet.Glufsglufs skrev:Det är lätt att kritisera när man bestämt sig för att spela dum.
Från centralen ut till det eventuella nya uttaget har jag koll,
1 jag har skruvat fast mina tåtar i centralen,
2 jag har klamrat kabeln,
3 jag har monterat och kopplat in uttaget,
4 jag har mätt upp mitt arbete och jag driftsätter mitt jobb,
5 jag specar mitt arbete i fakturan eller om så önskas på annat vis.
Skulle jag hitta fel i centralen eller annat under tiden jag utför mitt lilla projekt så påtalar jag kunden om det och vill kunden ha det ändrat/nytt av mig så tar jag åt mig det arbetet om jag har tid och vi staratr om från nummer 1.
Är det så svårt att förstå? Samt, hur skulle du förhålla dig till en felkopplad maskin där fabrikanten kräver installation av behörig men en obehörig gjort jobbet och maskinen går sönder? Vems försäkring gäller då? Din? Den obehöriges? eller den behörige som tyckte att jobbet såg bra ut i en annan del av anläggningen som råkade vara samanbunden med maskinen? och hur blir det med garantin om det skulle vara ett fabrikationsfel om en obehörig fixat jobbet?
Tänk ett steg till innan det klankas på elektriker som inte vill ta tag i saker andra har gjort.
Tack dock för ett utförligt svar...
/PC
Sluta gissa och håll dig gärna till fakta istället. Enligt nya reglerna om kontroll och dokumentation så är vi skyldiga att mäta upp och kunna redovisa det som gjorts i installationen.PCLarsson skrev:Skulle gissa att det är en elektriker på tusen som skulle bemöda sig med att mäta upp befintlig installation, enligt mitt exemplet ovan med uttaget och strömställaren...
Och med referens i så fall till exemplet om installationen med bergvärmepumpen, varför då inte bara mäta upp och säga att det är OK?
/PC
Ang. installationen av värmepumpen så står det i handboken att den "ska installeras av behörig installatör", i dokumentet ska det intygas att värmepumpen är installerad enligt handboken. Ge mig ett bra svar till varför jag ska skriva under på att allt är OK när det inte är det?
Nä, jag sa spela dum, jag tror inte att du är det i det stora hela....klumpigt uttryckt ja, men jag skyller på frustation efter en liter mustPCLarsson skrev:
Jag har själv anslutit min Nibe, och det finns inte ETT ord om det du påstår någonstans i manualen eller installationsprotokollet.Dodger skrev:
Inte heller kan jag hitta några sådana krav på behörig installatör varken i bifogade litteratur eller på Nibes hemsida.
Ibland får man en känsla utav att alla elektriker tror att de är raketforskare.
Självklart skall man inte hålla på att koppla in sådant man inte är behörig att göra om man inte är villig att ta risken men snälla elektriker, överskatta inte er betydelse för i 90% av fallen är ni endast en moralisk spärr.
Självklart skall man inte hålla på att koppla in sådant man inte är behörig att göra om man inte är villig att ta risken men snälla elektriker, överskatta inte er betydelse för i 90% av fallen är ni endast en moralisk spärr.