Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Från [länk] som handlar om en jordkabel som kunden själv förlagt:

En elinstallatör som slutför ett sådant arbete, likt det du beskrivit, kan löpa risk att misstänkas för brott mot 6 § i elinstallatörsförordningen (1990:806).
Det där kan ju inte vara annat än kvalificerat skitsnack.

Jag har ju klippt in §6 och där kan alla som inte är blinda dyslektiker se klart och tydligt att det inte finns något som helst möjlighet till någon sådan tolkning.

Det måste vara en helt obegriplig skräckpropaganda från elsäkerhetsverket.

Jag skulle vilja se en åklagare anklaga en behörig elektriker för brott mot §6, domstolen måttte ju garva. Har man behörighet eller jobbar under behörighet har man ju uppfyllt exakt det som §6 åsyftar.

Man kan ju inte förlora såvida inte ens advokat har autism och samtidigt är sänkt av kokain.

Förvisso borde jag läsa förarbetena till lagtexten innan jag helt sågar det. Skulle det stå något som åsyftar just sådana här situationer där kanske åklagaren har ett minimalt case. Men det finns fortfarande en oerhört lång uppförsbacke i bevisfrågan.

akta er nu så att ingen från elsäkertsverket siter och spanar på er, de kanske helt enkelt avlysnar denna tråd, så säg nu inget felaktigt :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Ur mitt perspektiv så kommer ingen, varken polis, åklagare, elsäkerhetsverket eller försäkringsbolag att bry sig speciellt mycket om en installation så länge det är fackmannamässigt gjort. Punkt slut ;-)

PCLarsson skrev:
Ur mitt perspektiv så kommer ingen, varken polis, åklagare, elsäkerhetsverket eller försäkringsbolag att bry sig speciellt mycket om en installation så länge det är fackmannamässigt gjort. Punkt slut ;-)
d^_^b

Mikael_L
PCLarsson skrev:
Det tror jag också.

Men nu är jag ute efter att få reda på vad lagen egentligen säger om dessa saker.
Och jag är väldigt nyfiken på just det där utrycket "ta på sig ansvaret" eller "godkänna installationen".

Jag börjar förstå att det åtminstone inom elektrikerbranchen finns sådana här åsikter om hur det fungerar, men jag hittar inga lagstöd för detta.

Jag har även letat domslut, men har endast funnit ett (från 1984 om jag minns rätt) där en elektriker klantade sig och gjorde ett helt plåttak spänningsförande på en ekonomibyggnad.

Patrik_Hed skrev:
Jag skulle inte har åkt förbi (efter att ha pratat med servicechefen).

Och rörmokarn kan ju omöjligen haft behörighet för att ens skruva en klammer.

En tilläggsfråga: Rörmokaren, var det en bekant till kunden eller varför ville han betala för att rörkrökarn både skulle fixa el och vatten? Då kan han väl lika gärna ha en riktig elektriker där för elen.

//Patrik
Känner faktiskt en VVS-installatör med ABL-behörighet, men dom borde vara ganska lätt räknade, men omöjligt? Nej, det är det inte!

Vad jag vet står det ingenstans att en anläggning är olaglig bara för att en obehörig byggt den, eller att en sådan anläggning inte får användas eller kopplas in.

Jag kan aldrig tänka mej att en elektriker skulle kunna hållas ansvarig för att inte ha tagit reda på om den som byggt en befintlig anläggning varit behörig eller ej.

Mikael_L skrev:
Det tror jag också.

Men nu är jag ute efter att få reda på vad lagen egentligen säger om dessa saker.
Och jag är väldigt nyfiken på just det där utrycket "ta på sig ansvaret" eller "godkänna installationen".

Jag börjar förstå att det åtminstone inom elektrikerbranchen finns sådana här åsikter om hur det fungerar, men jag hittar inga lagstöd för detta.

Jag har även letat domslut, men har endast funnit ett (från 1984 om jag minns rätt) där en elektriker klantade sig och gjorde ett helt plåttak spänningsförande på en ekonomibyggnad.
Fundera på det hela ur detta perspektiv;

ett hus byter ägare 5 ggr under, säg 20 år. Det finns inget krav att all elinstallation i en vanlig villa ska dokumenteras och behörig elektriker ska signera, dokumentera. Som ägare av huset är du dock skyldig att det är en korrekt installation. Och så länge det är fackmanamässigt gjort kommer ingen att bry sig...

Hälsningar

/PC

Tyresö
Det finns inget delforum som ger så under hållande läsning, som el-forumet.....
Verkligen intressanta debatter!

Se på det annars ur detta perspektiv,

du får bygga/konstruera en spis, en värmepump eller dyl för eget bruk, helt själv. Men du får inte spika fast en kabel på väggen med en klammer, då det är en fast intalation ;-)

Elinstallationer i ett hus är enkelt att jobba med, när man har stängt av strömmen finns ingen spänning kvar. Olikt ex-vis en förstärkare där kondensatorbanken i närverksdelen kan vara laddad fullt, oavsett om du dragit ur kontakten eller inte ;-)

/PC

Mikael_L
Tyresö skrev:
Ja t.ex. en annan tråd som hempularen stängde precis när det började bli riktigt intressant med universums entropi och hawkingsstrålning. :D

Mikael_L
PCLarsson skrev:
Elinstallationer i ett hus är enkelt att jobba med, när man har stängt av strömmen finns ingen spänning kvar.
Inte så jätteenkelt direkt om man inte kan så mycket.
Men det där är ännu mer offtopic än den frågan jag driver ... :)

Tyresö skrev:
Beroer sannolikt på att det är det enda skrået, där en formell behörighet behövs (åtminstone när det kommer till ett vanligt hus och dess byggnation/konstruktion).

Men ett försäkringsbolaget kommer inte att ersätta mig om jag får en vattenskada, om jag gör en felaktig bärande konstruktion eller något annat som inte är fackmannamässigt gjort.

Och jag skulle inte gjuta en platta till ett hus då jag inte känner mig helt säker, utan i stället ta in någon som kan denna del ;-)

/PC

Tyresö
Mikael_L skrev:
Ja t.ex. en annan tråd som hempularen stängde precis när det började bli riktigt intressant med universums entropi och hawkingsstrålning. :D

Ja, dom uträkningarna var helt sanslösa - väldigt underhållande att läsa, trots det känns som att man får en käftsmäll för att man inte skötte sej i skolan.

lillePer skrev:
Jag kan inget om lagar men resonemangen tycker jag är barnsligt.

Om jag ber en elektriker koppla in en värmepump i proppskåpet där allt är färdigdragit fram dit, allt är överskådligt och man kan följa och se att installationen är rätt utförd. Varför vill ni då inte godkänna jobbet?

För att ni tror att ni kan få böta eller skaka galler?

Eller bara för att ni inte fick hela jobbet från början?

Ni får ju trots allt använda er yrkeserfarenhet och kunskap. Hittar ni något fel är det väll inte värre än att ni rättar till det och är det riktigt illa så får ni göra om det. Självklart allt mot betalning...
I TS exempel hade rörmokarn gjort hela installationen, inkl. inkoppling "proppskåpet"
Allt var således installerat och klart.
Att som elektriker / elinstallatör åka och titta på installationen kan aldrig vara ett regel/lagbrott.
Möjligen kan det vara av värde för kunden att få veta vad han fått eller inte fått , för det han betalat och kanske några goda råd.
Självklart måste man göra klart för kunden om sitt betalningsansvar för den beställda "titten" innan man åker dit, men det gäller å andra sidan i alla samanhang.
Att ge sig på att rätta till ev. fel i röris elinstallation ska man noga akta sig för, i vart fall inte utan att först vara säker på att ALLT är OK. I.o.m att man gör det så tar man över ansvaret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.