22 305 läst ·
68 svar
22k läst
68 svar
Montera lamputtag i taket. Hur skulle ni gjort här
Helt rikigt. Takuttag med krok ska ha speciella takdosor för att inte hela anrättningen ska ramla i golvet. Dessa måste monteras innan man gipsar/panelar/motsv taket, det är därför de utanpåliggande takuttagen föreslås/finns.
Nej.
Det ska inte vara några multidosor i tak till taklock. Sätt ett UTANPÅLIGGANDE taklock som elmont länkade till!! Infällda taklock kräver särskilda dosor som måste monteras INNAN taket färdigställs!!
Hasse, jorden går ju endast till lampan som tydligt har jordanslutning.HasseTeknik skrev:
Eluttagen har ingen jord dragen till sig.
Om det sitter jordade uttag så bör dom bytas till ojordade uttag, helt rätt.
Skulle nog kört utanpåliggande överallt med facit i hand. Ska ja plugga igen detta hålet eller funkar det ha 67mm hål öppet om ja kör med utanpåliggande. Måttet på den ja beställde va 115 vet dock ej vilket cc fästpunkterna ligger på.
I och med dina förutsättningar så hade jag ändå satt en rotdosa.
Och sett till så att samtliga rör i hålet förlängs så dom kommer ut i dosan.
Då kan ingen påstå att installationen är felaktig.
Även skarvarna kan ligga där sålänge du inte sätter igen med ett takuttag.
Se till så inga kablar/rör går precis i mitten ovanför dosan, och fäst en krokskruv rakt igenom som jag sa tidigare.
Kommer inte gå att lösa det smidigare eller bättre heller för den delen.
Lampan kommer täcka allt, och då man tar ner den så kommer man komma åt allt, därav ingen dold montering som det blir av att sätta ett takuttag.
Lampan kopplas in med fast installation.
Som sagt, med förutsättningarna så är det bästa lösningen.
Se till så inga kablar/rör går precis i mitten ovanför dosan, och fäst en krokskruv rakt igenom som jag sa tidigare.
Lampan kommer täcka allt, och då man tar ner den så kommer man komma åt allt, därav ingen dold montering som det blir av att sätta ett takuttag.
X XaZe skrev:I och med dina förutsättningar så hade jag ändå satt en rotdosa.
Ja det bör ju funka dosa för tak eller vägg bör spela mindre roll. Få se hur ja gör när prylarna har kommit