Hej
Jag har stålmuttrar monterade i taket som jag skulle vilja ta bort, se bilder.
* Hur sitter dessa fast i taket?
* Kan man ta bort dem, eller får man kapa?
* Om de inte går att ta bort, utan man behöver kapa, hur går det till och vilken yrkesgrupp har rätt verktyg?
Hoppas det blev rätt kategori för ämnet.
Jag har stålmuttrar monterade i taket som jag skulle vilja ta bort, se bilder.
* Hur sitter dessa fast i taket?
* Kan man ta bort dem, eller får man kapa?
* Om de inte går att ta bort, utan man behöver kapa, hur går det till och vilken yrkesgrupp har rätt verktyg?
Hoppas det blev rätt kategori för ämnet.
Medlem
· Blekinge
· 12 212 inlägg
Du tar ett grepp med en blocknyckel eller skiftnyckel kring den sexkantiga delen och skruva ut den (motsols). Sedan finns det troligen en bult som sticker ut från taket.
På bulten sätter du två stamdardmuttrar av passande storlek och dra mot varandra med två nycklar. Kallas flr kontermutter. När dom sitter hårt mot varandra kan du skruva ut hela paketet genom att vrida den övre muttern motsols.
På bulten sätter du två stamdardmuttrar av passande storlek och dra mot varandra med två nycklar. Kallas flr kontermutter. När dom sitter hårt mot varandra kan du skruva ut hela paketet genom att vrida den övre muttern motsols.
Känns ovanstående för svårt rekomenderar jag TS att skaffa en 125mm vinkelslip och kapa bort detT Thomas_Blekinge skrev:Du tar ett grepp med en blocknyckel eller skiftnyckel kring den sexkantiga delen och skruva ut den (motsols). Sedan finns det troligen en bult som sticker ut från taket.
Välkommen till forumet @markus7777, vi som hänger här är nog mest folk som försöker lösa problem själv, att anlita någon för ditt 'problem' vore mig främmande men kanske en allservice firma skulle kunna vara rätt?
Medlem
· Blekinge
· 12 212 inlägg
Jag tror att brandrisken i inredning och möbler är gaska stor, och att gnistsprutet skitar ner väggar och tak.
I taket sitter det antingen en:
- pinnexpander/expandebult (troligast)
- ankarbult
- slagexpander,
Sen sitter det en skarvmutter/långmutter
- pinnexpander/expandebult (troligast)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
- ankarbult
Logga in
Skapa konto
- slagexpander,
Logga in
Skapa konto
Sen sitter det en skarvmutter/långmutter
Logga in
Skapa konto
Tack för snabba svar. Nästa helg kommer jag kunna titta närmare, och då får jag se om det är ett skruvstift eller expander efter att ha tagit bort muttern.
Lite sent, men det är en pinnexpander ser det ut som.
Om någon annan skulle ha samma problem:
Efter att ha hamrat på expanderaren så att den böjdes fram och tillbaka så knäcktes den till slut vid taket. Sticker inte ut något, bara ett litet hål i taket.
Efter att ha hamrat på expanderaren så att den böjdes fram och tillbaka så knäcktes den till slut vid taket. Sticker inte ut något, bara ett litet hål i taket.
Klicka här för att svara