Hej
Jag har stålmuttrar monterade i taket som jag skulle vilja ta bort, se bilder.
* Hur sitter dessa fast i taket?
* Kan man ta bort dem, eller får man kapa?
* Om de inte går att ta bort, utan man behöver kapa, hur går det till och vilken yrkesgrupp har rätt verktyg?

Hoppas det blev rätt kategori för ämnet.

• Stålmuttrar monterade i taket med vajrar anslutna, belysning sprider ett varmt sken i rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stålskruv eller mutter monterad i tak.
    Skapa konto
Du tar ett grepp med en blocknyckel eller skiftnyckel kring den sexkantiga delen och skruva ut den (motsols). Sedan finns det troligen en bult som sticker ut från taket.
På bulten sätter du två stamdardmuttrar av passande storlek och dra mot varandra med två nycklar. Kallas flr kontermutter. När dom sitter hårt mot varandra kan du skruva ut hela paketet genom att vrida den övre muttern motsols.

• Gilla
Hajjen och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Du tar ett grepp med en blocknyckel eller skiftnyckel kring den sexkantiga delen och skruva ut den (motsols). Sedan finns det troligen en bult som sticker ut från taket.
På bulten sätter du två stamdardmuttrar av passande storlek och dra mot varandra med två nycklar. Kallas flr kontermutter. När dom sitter hårt mot varandra kan du skruva ut hela paketet genom att vrida den övre muttern motsols.
Känns ovanstående för svårt rekomenderar jag TS att skaffa en 125mm vinkelslip och kapa bort det
Välkommen till forumet @markus7777, vi som hänger här är nog mest folk som försöker lösa problem själv, att anlita någon för ditt 'problem' vore mig främmande men kanske en allservice firma skulle kunna vara rätt?

F fribygg skrev:
rekomenderar jag TS att skaffa en 125mm vinkelslip och kapa bort det
Nej. Brandrisk och det blir fula märken i taket.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Nej. Brandrisk och det blir fula märken i taket.
Din metod är bra. (Brandrisken vid egna arbeten i hus med betongbjälklag anser jag vara så liten att jag kan rekomendera vinkelslip)

Jag tror att brandrisken i inredning och möbler är gaska stor, och att gnistsprutet skitar ner väggar och tak.

• Gilla
zwennebanan och 1 till
  • Laddar…
Skarvmuttern, den kantiga som kroken sitter i sitter förmodligen med ett skruvstift i taket.

Skruvstiftet har isf spår för torx, troligen t20.
Borde vara ett mycket enkelt ingrepp med minimal påverkan i taket.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
I taket sitter det antingen en:

- pinnexpander/expandebult (troligast)
Expanderbult med skarvmutter, används för att fästa i tak, inkluderar en pinnexpander, ankarbult eller slagexpander.
Skapa konto

- ankarbult
Bild på flera mässingsfärgade expanderbultar, potentiella byggdelar för takprojekt enligt forumtråd.
Skapa konto

- slagexpander,
Guldig skarvmutter eller långmutter med gängor, troligen en del av ett takfäste, mot svart bakgrund.
Skapa konto

Sen sitter det en skarvmutter/långmutter
Skarvmutter/långmutter i metall, visad i en närbild, sannolikt använd i bygg- eller renoveringsprojekt enligt diskussion i forumet.
Skapa konto

Det kan väl lika gärna sitta skruvstift med vanlig plugg?
Skruvstift M10x80mm SW8 A4 för byggprojekt, pris 14,00 kr per styck.
Skapa konto

Men det vet man inte förrän man försöker skruva ur.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Tack för snabba svar. Nästa helg kommer jag kunna titta närmare, och då får jag se om det är ett skruvstift eller expander efter att ha tagit bort muttern.

Lite sent, men det är en pinnexpander ser det ut som.

E
Såga av med bågfil så nära taket du kan, sen slår du in stiftet med hammare & drivdorn (2-3 mm brukar man få in).

• Gilla
markus7777
  • Laddar…
Om någon annan skulle ha samma problem:
Efter att ha hamrat på expanderaren så att den böjdes fram och tillbaka så knäcktes den till slut vid taket. Sticker inte ut något, bara ett litet hål i taket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.