22 305 läst ·
68 svar
22k läst
68 svar
Montera lamputtag i taket. Hur skulle ni gjort här
Nej det gör det inte. Uttaget på bild sitter enbart med de två skruven, men de ska sitta i en Takdosa med M4 skruvX XaZe skrev:
Det var väl mer eller mindre ordagrant vad jag sa fast annorlunda formulerat.Ramnemark skrev:
Själva uttaget sitter ju fysiskt i dosan medans vikten från lampan sitter i kroken i centrum.
Jo tack, jag vet hur det fungerar, men då sitter ju inte lampvikten i skruvarna som håller fast uttaget, vilket frågan från början var..Ramnemark skrev:
Dosan får man ju hoppas är väl fastskruvad i nån regel eller nåt. Då ligger sedan kraften på regeln då centrumskruven sitter i dosan.
Rotdosor är ju svårt i efterhand att sätta fast bra, om man inte sätter ett par skruv igenom plasten in i nån regel eller ovanliggande tak.
Den dosan jag satte in i köket hade en metallgängad "hona" i sig, avsedd för att hålla belastning från nåt tyngre.Ramnemark skrev:
Så beror nog på vad man väljer att köpa.
Rotdosor har det ju knappast, därav är kanske hans end alternativ då att dra en längre vsriant rakt igenom botten av dosan och upp i nåt hållbard i orginaltaket.
Men vad du köpte är ju ointressant. Han länkade ett lamputtag från Clas Ohlsson som du kommenterade på. Jag visade vilken dosa det ska ha och sen börjar du prata om centrumskruvar. Gamla takdosor har gänga för centrumskruv, inte nya. Så här ser de ut idag och även det som TS länkade:
Jo tack, än en gång vet jag vad som skrivits, men om du läser längre bak i tråden så skrivs det även att han kan skita i takuttaket om han ändå ska köra en lampa med kåpa som ändå täcker hålet. Därpå kom även det inkorrekta förslaget med att sätta en krokskruv rskt igenom dosan upp i nått hållbart som orginaltaket.Ramnemark skrev:
X XaZe skrev:Jo tack, än en gång vet jag vad som skrivits, men om du läser längre bak i tråden så skrivs det även att han kan skita i takuttaket om han ändå ska köra en lampa med kåpa som ändå täcker hålet. Därpå kom även det inkorrekta förslaget med att sätta en krokskruv rskt igenom dosan upp i nått hållbart som orginaltaket.
Jag läste det igen och mina kommentarer är ju precis som de ska. Du kommenterar precis under bilden med det infällda uttaget och skriver:
Kroken du ser i mitten går rakt igenom, och fästs normalt i en "gängad hona" av typ bultgänga i taket..
Det är fel vilket var det jag kommenterade på.....
Nej, det hade inte kunnat vara ett alternativ.
Det finns inte takdosor för eftermontage, som andra har påpekat. Just på grund av att man måste förankra dosan i underlaget på ett sätt som inte går med eftermontage.
Det finns två alternativ här som bevarar taket. Krok bredvid rörutloppet och fast anslutning av lampan eller rotdosa och uttag med krok bredvid.
Det finns inte takdosor för eftermontage, som andra har påpekat. Just på grund av att man måste förankra dosan i underlaget på ett sätt som inte går med eftermontage.
Det finns två alternativ här som bevarar taket. Krok bredvid rörutloppet och fast anslutning av lampan eller rotdosa och uttag med krok bredvid.