15 246 läst ·
49 svar
15k läst
49 svar
Montera hålkärlslist
Att hyvla, raspa eller skära till båda sidor på en list skulle jag faktiskt säga är omöjligt om man vill bli nöjd med resultatet.
Är man högerhänt vill man helst förkroppa vänster ände av listen och på andra sidan brukar jag smyga mig ner i längd tills jag är nöjd.
Är man högerhänt vill man helst förkroppa vänster ände av listen och på andra sidan brukar jag smyga mig ner i längd tills jag är nöjd.
Redigerat:
Behöver jag skarva så gerar jag hålkälslisten i 45 grader och gör den någon mm längre, fäster den först mot skaven så den blir "perfekt" sedan är det bara att pressa in listen mot förkroppningen som då brukar bli helt tät utifrån att listen spänner lite.
Jag skjuter alla mina listverk med dyckertpistol och 50 mm spik/dyckert.
Jag skjuter alla mina listverk med dyckertpistol och 50 mm spik/dyckert.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Ok, nej du sätter första listen hörn till hörn sen går du medurs runt rummet och förkroppar vänster sida tills du kommer runt då blir det på höger. Eller så skarvar du första listen och sätter vänstra delen sist förkroppad åt vänster.
Förutsatt att du är högerhänt.
Jag märker kanten med blyerts sen sågar jag med figursåg, materialet på baksidan tar jag först bort med hyvel och snyggar till med rasp.
Jag tycker det går fortast och blir bäst, men alla har nog sin favorit. Farfar använde inget annat än kniv, därför kallades det att tälja listen.
Förutsatt att du är högerhänt.
Jag märker kanten med blyerts sen sågar jag med figursåg, materialet på baksidan tar jag först bort med hyvel och snyggar till med rasp.
Jag tycker det går fortast och blir bäst, men alla har nog sin favorit. Farfar använde inget annat än kniv, därför kallades det att tälja listen.
@lassebrun Hehe ja jag skulle nog ha haft svårt för den här tråden om jag inte hade listat några rum redan.
Jag tror vi börjar med vad du vill göra.
Förkroppa båda ändar av en list utan skarv på mitten?
Jag tror vi börjar med vad du vill göra.
Förkroppa båda ändar av en list utan skarv på mitten?