Då rekommenderar jag min metod i inlägg 21
Att aldrig göra en hel list med förkroppning på båda ändar.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
För övrigt tycker jag detta är ett bra ämne för B-Hus redaktionen att göra en uttömmande film på svenska om. Förkroppning är sjukt krångligt att förklara i skrift, man behöver se vad den andra menar för att hänga med.

Det skrämmer nog många att testa, det är inte svårt och funkar sjukt bra i mitt gamla hus som rör sig som jag vet inte vad.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Real7 Real7 skrev:
Ok, nej du sätter första listen hörn till hörn sen går du medurs runt rummet och förkroppar vänster sida tills du kommer runt då blir det på höger. Eller så skarvar du första listen och sätter vänstra delen sist förkroppad åt vänster.
Förutsatt att du är högerhänt.

Jag märker kanten med blyerts sen sågar jag med figursåg, materialet på baksidan tar jag först bort med hyvel och snyggar till med rasp.
Jag tycker det går fortast och blir bäst, men alla har nog sin favorit. Farfar använde inget annat än kniv, därför kallades det att tälja listen.
Jag har provat en massa olika metoder. Snabbast var grovt slippapper på gummirondell i vinkelslipen. Men det dammar alldeles osannolikt, så den metoden förpassades till sophögen. Rundsåg tar för lång tid. Det var så drygt att handsåga att jag började använda bitar som inte egentligen var tillräckligt bra, så den metoden lades åt sidan. Nyckeln för mig var att hitta en metod som var tillräckligt enkel att jag kunde skrota en bit som inte var tillräckligt bra och börja om. Därför förespråkar jag att göra förkroppningen först, och såga till längd först när det är tillräckligt bra. Den metod jag fastnade för var sticksåg med en "Collins Coping Foot" och ett Bosch TB244 (bokstäverna kan vara fel, taget från minnet) Foten beställes på nätet. Minns inte var, tyvärr.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Real7 Real7 skrev:
För övrigt tycker jag detta är ett bra ämne för B-Hus redaktionen att göra en uttömmande film på svenska om. Förkroppning är sjukt krångligt att förklara i skrift, man behöver se vad den andra menar för att hänga med.

Det skrämmer nog många att testa, det är inte svårt och funkar sjukt bra i mitt gamla hus som rör sig som jag vet inte vad.
Bra idé!
Jag youtubade lite igår och blev sugen att testa lite bara för att utan att ha något listbehov för stunden.
Efter youtubningen föll en hel del bitar på plats. (y)

FredrikR FredrikR skrev:
Bra idé!
Jag youtubade lite igår och blev sugen att testa lite bara för att utan att ha något listbehov för stunden.
Efter youtubningen föll en hel del bitar på plats. (y)
Du är välkommen att lista en och om du vill öva

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
nino nino skrev:
Du är välkommen att lista en och om du vill öva
Hade inte plåtfabriken kallat efter förmiddagens hemgöromål hade jag slängt mig i bilen!! ;)(y)

• Gilla
nino
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Jag har provat en massa olika metoder. Snabbast var grovt slippapper på gummirondell i vinkelslipen. Men det dammar alldeles osannolikt, så den metoden förpassades till sophögen. Rundsåg tar för lång tid. Det var så drygt att handsåga att jag började använda bitar som inte egentligen var tillräckligt bra, så den metoden lades åt sidan. Nyckeln för mig var att hitta en metod som var tillräckligt enkel att jag kunde skrota en bit som inte var tillräckligt bra och börja om. Därför förespråkar jag att göra förkroppningen först, och såga till längd först när det är tillräckligt bra. Den metod jag fastnade för var sticksåg med en "Collins Coping Foot" och ett Bosch TB244 (bokstäverna kan vara fel, taget från minnet) Foten beställes på nätet. Minns inte var, tyvärr.
Såg den sågen igår, såg smidigt ut och resultatet skämdes inte heller för sig såg jag :) Själv sågar jag helst manuellt med gersåg, sen rundsåg och finputsar med en vass täljkniv. Det dammar inte alls vilket iaf för mig med råge väger upp några förlorade sekunder vid sågningen.

• Gilla
Real7
  • Laddar…
Kör på och prova vad du tycker passar, är ju bara att gera 4-5 bitar och testa, så krångligt är det inte.

nanowire nanowire skrev:
Såg den sågen igår, såg smidigt ut och resultatet skämdes inte heller för sig såg jag :) Själv sågar jag helst manuellt med gersåg, sen rundsåg och finputsar med en vass täljkniv. Det dammar inte alls vilket iaf för mig med råge väger upp några förlorade sekunder vid sågningen.
Aha, så du såg min Collins coping foot? Den låg framme, men var ju inget jag direkt förevisade. Men, vissa har ögonen med sig.

mattiasp mattiasp skrev:
Aha, så du såg min Collins coping foot? Den låg framme, men var ju inget jag direkt förevisade. Men, vissa har ögonen med sig.
Kände igen Collins ikoniska fot direkt :geek:

Var inte så enkelt :)
Sticksåg och morakniv... men det tog väl 30min att få till hörnet något så när.

Vad ska man ha för verktyg för att det ska gå fortare eller är det bara träning som gäller? Sammankoppling av lister i hörn med synlig ojämn kapning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Träning, samt att dina lister har mera former än "vanlig" hålkälslist.
Se också till att listen spänner lite, dvs är lite för lång så du får pressa in.

nino nino skrev:
Var inte så enkelt :)
Sticksåg och morakniv... men det tog väl 30min att få till hörnet något så när.

Vad ska man ha för verktyg för att det ska gå fortare eller är det bara träning som gäller?[bild]
Det är som förr, du måste kämpa lite innan färgerna hamnar innanför linjerna i målarboken ;)

Om du sågar bort så du får lite spetsig vinkel blir mindre material att ta bort när du ska trimma det sista med kniven.
Annars är det som sagt flap disk på vinkelslipen som går snabbast (men det väljer du troligen inte av andra anledningar).

• Gilla
nino
  • Laddar…
Nja det kändes väldigt osäkert...
Då skulle man haft en pytteliten maskin, men flapdisk lät som ett bra verktyg annars

Vinkelslipen är grym, om man kan vara utomhus. Metoden är snabbast och ger bäst resultat för den ovane. Nyckeln är att spänna in listen i rätt vinkel, så att slipskivan arbetar så uppifrån och nedåt, hålla maskinen i vänster hand och stödja maskinens växelhus med höger tumme på slipens växelhus och höger fingrar på listen.

Jag måste nog visa på video när tillfälle ges.

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.