Hej
Jag har enskild firma. Om jag köper hem en reservdel för att jag ska laga en gräsklippare så betalar jag med moms.
Ska jag göra på annat sätt eller hur redovisar jag senare att jag betalat reservdelar med moms? Gör jag fel?
(Första året som företagare vid sidan av mitt vanliga jobb).
Enskild firma, f-skatt sedel.
Jag har enskild firma. Om jag köper hem en reservdel för att jag ska laga en gräsklippare så betalar jag med moms.
Ska jag göra på annat sätt eller hur redovisar jag senare att jag betalat reservdelar med moms? Gör jag fel?
(Första året som företagare vid sidan av mitt vanliga jobb).
Enskild firma, f-skatt sedel.
Ja, du lägger på moms på fakturan och dina kunder betalar momsen till dig. Förhoppningsvis blir det inte plus minus noll om du tänkt tjäna pengar...R Rolle85 skrev:
Kvittningen mellan ingående och utgående moms gör du i momsdeklarationen när du räknar ut hur stor del av den moms dina kunder betalat till dig som du ska betala till skatteverket
Ovanstående utgår från att du är momsregistrerad, vilket man kan tänka sig borde framgått om du är det.
Om du inte är momsregistrerad, vilket man inte behöver vara om omsättningen ligger under fribeloppet fungerar det precis som det gör för en privatperson. Du får inte tillbaka momsen när du gör inköp, du lägger inte på någon moms på dina fakturor, och du lämnar ingen momsdeklaration.
https://www.skatteverket.se/foretag...foretagformoms.4.3152d9ac158968eb8fd1efe.html
Om du inte är momsregistrerad, vilket man inte behöver vara om omsättningen ligger under fribeloppet fungerar det precis som det gör för en privatperson. Du får inte tillbaka momsen när du gör inköp, du lägger inte på någon moms på dina fakturor, och du lämnar ingen momsdeklaration.
https://www.skatteverket.se/foretag...foretagformoms.4.3152d9ac158968eb8fd1efe.html
Medlem
· Blekinge
· 11 696 inlägg
Räkneexempel:
Du köper en reservdel för 80 kr + 25% moms = 100 kr.
Sedan fakturerar du till din kund 400 kr + 25% moms för reparationen.
I momsdeklarationen (typiskt en gång i kvartalen) skriver du ingående moms 20 kr, utgående moms (från din kund) 100 kr. Differensen 80 kr måste du betala in till Skatteverket.
Du köper en reservdel för 80 kr + 25% moms = 100 kr.
Sedan fakturerar du till din kund 400 kr + 25% moms för reparationen.
I momsdeklarationen (typiskt en gång i kvartalen) skriver du ingående moms 20 kr, utgående moms (från din kund) 100 kr. Differensen 80 kr måste du betala in till Skatteverket.
Renoverare
· Uppsala
· 2 087 inlägg
Skatteverket vill vanligtvis ha en separat momsredovisning av en enskild firma i början av året innan deklarationen. Jag antar att du menar att Skatteverket inte vill ha själva kvittona, alltså bokföringsunderlagen.N nybyggarn3 skrev: