Hej
Jag har enskild firma. Om jag köper hem en reservdel för att jag ska laga en gräsklippare så betalar jag med moms.
Ska jag göra på annat sätt eller hur redovisar jag senare att jag betalat reservdelar med moms? Gör jag fel?
(Första året som företagare vid sidan av mitt vanliga jobb).
Enskild firma, f-skatt sedel.

Du betalar alltid moms på det du köper (ingående moms), sen drar du av det från den moms dina kunder betalat för dina gräsklippartjänster.

Drar av? Jag lägger väl på 25% på fakturan till kund och då menar att då blir de plus minus noll? (Vill bara kontrollera att jag tänker rätt)

R Rolle85 skrev:
Drar av? Jag lägger väl på 25% på fakturan till kund och då menar att då blir de plus minus noll? (Vill bara kontrollera att jag tänker rätt)
Ja, du lägger på moms på fakturan och dina kunder betalar momsen till dig. Förhoppningsvis blir det inte plus minus noll om du tänkt tjäna pengar...

Kvittningen mellan ingående och utgående moms gör du i momsdeklarationen när du räknar ut hur stor del av den moms dina kunder betalat till dig som du ska betala till skatteverket

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
C
Ovanstående utgår från att du är momsregistrerad, vilket man kan tänka sig borde framgått om du är det.

Om du inte är momsregistrerad, vilket man inte behöver vara om omsättningen ligger under fribeloppet fungerar det precis som det gör för en privatperson. Du får inte tillbaka momsen när du gör inköp, du lägger inte på någon moms på dina fakturor, och du lämnar ingen momsdeklaration.

https://www.skatteverket.se/foretag...foretagformoms.4.3152d9ac158968eb8fd1efe.html

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Räkneexempel:
Du köper en reservdel för 80 kr + 25% moms = 100 kr.
Sedan fakturerar du till din kund 400 kr + 25% moms för reparationen.
I momsdeklarationen (typiskt en gång i kvartalen) skriver du ingående moms 20 kr, utgående moms (från din kund) 100 kr. Differensen 80 kr måste du betala in till Skatteverket.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Jag är momsregistrerad.
Ok lägger på 25% på fakturan.
Sparar kvitton på alla inköp.
Men måste man på något sätt spara inköp av specifik reservdel och sedan matcha med fakturan för jobbet man fakturerar?

R Rolle85 skrev:
Men måste man på något sätt spara inköp av specifik reservdel och sedan matcha med fakturan för jobbet man fakturerar?
Nej.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Jag känner en revusor, hon sa att hon kan göra min redovisning en gång om året. Ska jag bara maila henne alla mina inköp under året? Hur vet hon att alla dem är till företaget?

R Rolle85 skrev:
Ska jag bara maila henne alla mina inköp under året? Hur vet hon att alla dem är till företaget?
Du får väl nöja dig med att skicka de som hör till företaget?

• Gilla
YuGi och 2 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Jag känner en revusor, hon sa att hon kan göra min redovisning en gång om året. Ska jag bara maila henne alla mina inköp under året? Hur vet hon att alla dem är till företaget?
Det är inget hon behöver bekymra sig över som redovisningskonsult. Det är helt och hållet ditt ansvar.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Jo men vad ska skattemyndigheten ha dem till? Är de bara för att visa hur mycket jag köpt in?

R Rolle85 skrev:
Jo men vad ska skattemyndigheten ha dem till? Är de bara för att visa hur mycket jag köpt in?
Skatteverket ska inte ha din redovisning, bara deklarationer. Redovisningen är du skyldig att spara och lämna över om Skatteverket vill göra revision i framtiden

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Ok sparar alla kvitton om de vill kolla
Tack alla

N nybyggarn3 skrev:
Skatteverket ska inte ha din redovisning, bara deklarationer. Redovisningen är du skyldig att spara och lämna över om Skatteverket vill göra revision i framtiden
Skatteverket vill vanligtvis ha en separat momsredovisning av en enskild firma i början av året innan deklarationen. Jag antar att du menar att Skatteverket inte vill ha själva kvittona, alltså bokföringsunderlagen.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.