19 119 läst ·
319 svar
19k läst
319 svar
Momentnyckel till hjulskifte
Det bästa med att slippa luft maskinen har vart att jag kunde sälja mitt åbäke till kompressor med jättetank och har numera en mycket mindre smidigare variant. Nej den driver ingen luftknack men det kör jag ju inte sedan jag uteslutande börjat använda batteri maskin. Fick faktiskt både ny kompressor och batteri maskin och några kronor över till öl för pengarna som kompressorn sålde för på Blocket... Hade ju fyndat aset för en spottstyver på en auktion av ett dödsbo (ingen av gubbarna på auktionen som var intresserade hade släp eller saknade fru den dagen) så det är antagligen den bästa affären jag gjort någonsin.
För klen och eller lång slang , det är inte bara trycket som avgör. Flödet har större inverkan än man tror på luftmaskiner.T TommyC skrev:
Så, hur har det då gått för mig med däckbytet? Idag när solen sken och jag var ledig var det äntligen dags.
Jag har köpt en mutterknackare med 800 Nm som lossade alla hjulmuttrar utan problem. Det tog några sekunder för muttrarna som satt hårdast fast, jag hade trott de skulle lossna direkt, men det var aldrig svårt eller slitsamt. Jag är nöjd!
Momentnyckel är också införskaffad men den fick jag aldrig möjlighet att använda. Jag hade skruvat på bakre muttern så handtaget som används för att bestämma önskat moment var ”löst” i förhållande till skruven som faktiskt spänner fjädern. Jag har bifogat en bild, så jag hoppas ni förstår vad jag menar.
Bilden visar, från höger till vänster, den lösa muttern, knoppen som jag borde skruva på för att ställa in momentet, gängorna där muttern låser fast handtaget, skriver som justerar momentet och så slutligen handtaget som är löst.
Mitt problem är att jag inte vet hur hårt spänd fjädern ska vara när handtaget visar lägsta inställningen. Är det så enkelt så att när fjädern är längst bak så är det lägsta momentet?
Jag förstår att min beskrivning av problemet inte är perfekt men om ni någonsin skruvat isär en momentnyckel förstår ni säkert vad jag menar.
Mvh Mackk
Jag har köpt en mutterknackare med 800 Nm som lossade alla hjulmuttrar utan problem. Det tog några sekunder för muttrarna som satt hårdast fast, jag hade trott de skulle lossna direkt, men det var aldrig svårt eller slitsamt. Jag är nöjd!
Momentnyckel är också införskaffad men den fick jag aldrig möjlighet att använda. Jag hade skruvat på bakre muttern så handtaget som används för att bestämma önskat moment var ”löst” i förhållande till skruven som faktiskt spänner fjädern. Jag har bifogat en bild, så jag hoppas ni förstår vad jag menar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden visar, från höger till vänster, den lösa muttern, knoppen som jag borde skruva på för att ställa in momentet, gängorna där muttern låser fast handtaget, skriver som justerar momentet och så slutligen handtaget som är löst.
Mitt problem är att jag inte vet hur hårt spänd fjädern ska vara när handtaget visar lägsta inställningen. Är det så enkelt så att när fjädern är längst bak så är det lägsta momentet?
Jag förstår att min beskrivning av problemet inte är perfekt men om ni någonsin skruvat isär en momentnyckel förstår ni säkert vad jag menar.
Mvh Mackk
Det går kalibrera med hjälp av skruvstäd och en känd vikt du hänger på momentnyckelnM Mackk skrev:Så, hur har det då gått för mig med däckbytet? Idag när solen sken och jag var ledig var det äntligen dags.
[bild]
Mvh Mackk
Ja, jag har en fast skala på skaftet. Sedan har jag det silvriga handtaget som jag snurrar på för att justera till önskat moment. Men mitt problem är att det silvriga handtaget har lossat från den underliggande skruven, den skruv som faktiskt bestämmer momentet. Och nu vet jag inte hur mycket de ska överlappa.H Hybro skrev:
Mvh Mackk
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
En stor fördel med att använda momentnyckel är att du inte riskerar förstöra fälgarna.
Men det är kanske bara jag som tycker det är en bra sak. 🤷
Men det är kanske bara jag som tycker det är en bra sak. 🤷