Tänkte skaffa en momentnyckel till framförallt skiftet sommar/vinterdäck. Sen kanske det finns fler användningsområden i vardagen?

Är man dumsnål om man köper detta på tex biltema? Hittar billiga för 300-500kr men det finns ju sen hur dyra som helst.

Rekommendera gärna det som är tillräckligt bra för mitt användningsområde, samt att det blir sällan.

M m@nge skrev:
Tänkte skaffa en momentnyckel till framförallt skiftet sommar/vinterdäck. Sen kanske det finns fler användningsområden i vardagen?

Är man dumsnål om man köper detta på tex biltema? Hittar billiga för 300-500kr men det finns ju sen hur dyra som helst.

Rekommendera gärna det som är tillräckligt bra för mitt användningsområde, samt att det blir sällan.
Jag har en indikator liknande denna som jag använt i många år till just hjulskifte. Funkar toppen och till just hjulskifte behöver det inte vara mer exakt än vad en sådan ger.

Kör den med lång krafthylsa och långt spärrskaft.

https://www.biltema.se/verktyg/hand...ntnycklar/digital-momentadapter-12-2000040637

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Jag har sedan snart 11 år haft Biltemas 10-255 1/2" 70-350 Nm. De specar +/-4% noggrannhet och lämnar 10 års garanti. Den fungerar lika bra nu som när den var ny. Förvaras lämpligen i plastlådan som den levereras i och hanteras med varsamhet som alla mätinstrument. Man ska inte låta momennycklar ligga och skava mot verktyg i en verktygslåda. Som det står i instruktionen är det viktigt att släppa på fjädern genom att skruva tillbaka till nolläget efter varje användning.

Egentligen ska momentnycklar kalibreras regelbundet något som jag aldrig har gjort. Jag drar bl a hjulskruvar till 110 Nm på två bilar samt allt annat där rätt moment är viktigt. Känslan säger att den drar rätt men det vore bra att prova kalibreringen med t ex en känd vikt och hävarm.

Mekar man med klenare saker som finns på bl a motorcyklar så behövs även en mindre momentnyckel för lägre moment. Jag har en mindre Biltema och en Kamasa som också verkar fungerar bra efter många år.

Vill man satsa mer så finns ju Bacho och andra.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Kan bara gissa. Den första specar dom +/-3% och 10 års garanti. Den skulle jag kunna tänka mig att köpa. Den andra går bort direkt då det inte finns någon spec på noggrannhet och dessutom har dom skickat med tre hylsor och en förlängare som troligen ingen har något behov av.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Den momentnyckel jag kör med vid hjulbyten är jättegammal (säkert 40 år).
Borde kanske kalibreras eller testas mot en rättvisande sör att veta vad avvikelsen är, men jag tror den visar ganska rätt.
Glad jag blir när jag läser om folk som kör moment på hjulskruvar. Helt rätt tänk! 👍

Jag vill påstå att det inte spelar någon roll om det exakta åtdragningsmomentet felar +/- 10%. Det är minst lika viktigt att skruvarna dras lika hårt och det borde även en billig okalibrerad nyckel klara av.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M m@nge skrev:

Jag köpte den här från Amazon, funkar kanon, bättre än biltemas

https://amzn.eu/d/1s4LpiJ

• Gilla
m@nge
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Jag köpte den här från Amazon, funkar kanon, bättre än biltemas

[länk]
Ja den såg prisvärd ut.

M m@nge skrev:
Ja den såg prisvärd ut.
Den har funkat kanon, man får bara komma ihåg dra ned momentet till 0nm efter varje användning blir snabbt kass annars😂

• Gilla
m@nge
  • Laddar…
för hjulbyte kör jag för åtdragning en liten halvtums 18 v slagskruvdragare från makita från 2008, minns inte exakt momentet den orkar, men det har varit optimalt för våra bilar. praktiskt och snabbt.

för att lossa bultarna använder jag en annan 18 v makitadragare på nätta 1000 Nm. den orkar...

• Gilla
m@nge och 1 till
  • Laddar…
rakt09 rakt09 skrev:
för hjulbyte kör jag för åtdragning en liten halvtums 18 v slagskruvdragare från makita från 2008, minns inte exakt momentet den orkar, men det har varit optimalt för våra bilar. praktiskt och snabbt.

för att lossa bultarna använder jag en annan 18 v makitadragare på nätta 1000 nm. den orkar...
Beror på bil, ibland behövs 2m långt rör

J J-banan skrev:
Beror på bil, ibland behövs 2m långt rör
det kan behövas mer än så😵‍💫

men 1000 Nm-dragaren är dels urstark, dels ergonomiskt skonsam. och den liksom segar på slag för slag om bultarna satt sig hårt.

det är mest om bilen varit inne på något jobb som den kan bli utmanad, när jag dragit korrekt med den lilla dragaren går den stora som i smör...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.