18 920 läst ·
319 svar
19k läst
319 svar
Momentnyckel till hjulskifte
Har kört med momentnyckel i mer än 20 år. Viktigt att man släpper inställningen efter man dragit färdigt.
Har provkalibrerat vart 5e år och aldrig behövt ändra inställning. Finns bra klipp på Youtube om kalibrering. Jag kör.med med vattendunk som jag väger på personvåg och fyller i sista litern tills det klickar👍
Grannen drog av 2 pinnskruvar med sin mutter picka😟
Har provkalibrerat vart 5e år och aldrig behövt ändra inställning. Finns bra klipp på Youtube om kalibrering. Jag kör.med med vattendunk som jag väger på personvåg och fyller i sista litern tills det klickar👍
Jag har handdragit hjulmuttrar och skruv sedan jag började vara med farsgubben att skifta hjul för väl 45 år sedan och det har alltid fungerat. Jag skruvar även med annat där momentnyckel är krav.
Det som pajjar gängor är muttersnurror, finns ingen anledning att ha så bråttom när man skiftar hjul.
Det som pajjar gängor är muttersnurror, finns ingen anledning att ha så bråttom när man skiftar hjul.
Tack, jag ska söka efter detta.F fusion skrev:Har kört med momentnyckel i mer än 20 år. Viktigt att man släpper inställningen efter man dragit färdigt.
Mvh Mackk
Medlem
· Blekinge
· 12 164 inlägg
Momentnyckel är bara meningsfull om du har full kontroll och instruktion om gängan ska vara smord eller inte. Det gör en stor skillnad för förspänningen i bulten. Och det är ju förspänningen i bulten som du vill komma åt.
Jag har alltid en liten aning fett på hjulskruv-hjulmuttrar.T Thomas_Blekinge skrev:
Nu skriker en del rätt ut men så har jag alltid gjort.
Medlem
· Halland
· 4 491 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Klarar gör man väl, det har jag gjort i många år, innan jag började med momentnyckel.J Jorel03 skrev:
Jag är övertygad om att det är bättre att dra med rätt moment än fel, medan du uppenbart är av åsikten att det inte spelar någon roll.
Mja, det är nog så att man pratar om förmågan att åstadkomma rätt moment utan momentnyckel, det är ingen som säger att man ska dra med fel moment. 😉
Vi kör en momentdragarkurs då och då på jobb för gubbarna på golvet. Folk som drar moment dagligen alltifrån 1-2Nm till 150Nm.Fotografen skrev:
Man börjar alltid med att de får provdra tex. 120Nm med en momentnyckel så de får känna hur hårt det är, sen ska de dra några skruv med samma moment "på känn" på en kalibreringsrigg. De bästa brukar ligga +/-20% ungefär. De sämsta över +/-50%. Och det finns alltid några stycken nya som är vääääldigt självsäkra á la Jorel03 som tror sig kunna dra korrekt!
Intressant är att även MED momentnyckel så kan det lätt skilja +/-10% mellan gubbarna.