J Jorel03 skrev:
Finns inga fördelar med att använda en 👌
Jag har lärt mig den hårda vägen, drog sönder gängorna. Sen kan man töja ut bultar så de blir svagare samt paja gängor så de inte fäster alls. Finns bara fördelar att spänna åt med rätt moment

• Gilla
  • Älska
  • Ledsen
Carl-Olof Almbladh och 4 till
  • Laddar…
Har kört med momentnyckel i mer än 20 år. Viktigt att man släpper inställningen efter man dragit färdigt.
Har provkalibrerat vart 5e år och aldrig behövt ändra inställning. Finns bra klipp på Youtube om kalibrering. Jag kör.med med vattendunk som jag väger på personvåg och fyller i sista litern tills det klickar👍
Grannen drog av 2 pinnskruvar med sin mutter picka😟

• Gilla
Sven på Munken och 2 till
  • Laddar…
Jag har handdragit hjulmuttrar och skruv sedan jag började vara med farsgubben att skifta hjul för väl 45 år sedan och det har alltid fungerat. Jag skruvar även med annat där momentnyckel är krav.
Det som pajjar gängor är muttersnurror, finns ingen anledning att ha så bråttom när man skiftar hjul.

• Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Låna en annan momentnyckel. Och dra dessa s a s mot varandra.
Med lite finlir hittar du när båda s a s indikerar samtidigt, t ex 120 Nm.
Sätt fast skalan på den felande stadigvarande.
Bra tips, tack!

F fusion skrev:
Har kört med momentnyckel i mer än 20 år. Viktigt att man släpper inställningen efter man dragit färdigt.
Har provkalibrerat vart 5e år och aldrig behövt ändra inställning. Finns bra klipp på Youtube om kalibrering. Jag kör.med med vattendunk som jag väger på personvåg och fyller i sista litern tills det klickar👍
Grannen drog av 2 pinnskruvar med sin mutter picka😟
Tack, jag ska söka efter detta.

Mvh Mackk

Momentnyckel är bara meningsfull om du har full kontroll och instruktion om gängan ska vara smord eller inte. Det gör en stor skillnad för förspänningen i bulten. Och det är ju förspänningen i bulten som du vill komma åt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
Fotografen Fotografen skrev:
Det som pajjar gängor är muttersnurror, finns ingen anledning att ha så bråttom när man skiftar hjul.
"Gängpaj" är generellt inte anledningen till att man använder en momentnyckel.

C cpalm skrev:
"Gängpaj" är generellt inte anledningen till att man använder en momentnyckel.
Ovana skruvare drar oftast för hårt så sekundärt blir det i detta sammanhang en av anledningarna.
Men, den generella anlednigen är korrekt förspänning, jämnt anliggingstryck osv.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Momentnyckel är bara meningsfull om du har full kontroll och instruktion om gängan ska vara smord eller inte. Det gör en stor skillnad för förspänningen i bulten. Och det är ju förspänningen i bulten som du vill komma åt.
Jag har alltid en liten aning fett på hjulskruv-hjulmuttrar.
Nu skriker en del rätt ut men så har jag alltid gjort.

• Gilla
  • Wow
hjalmar17 och 4 till
  • Laddar…
J Jorel03 skrev:
Finns inga fördelar med att använda en 👌
Alla skruvförband jag känner till är konstruerade för ett visst moment och fungerar bäst om man använder detta moment.

• Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
J
A Anders_Nilsson skrev:
Alla skruvförband jag känner till är konstruerade för ett visst moment och fungerar bäst om man använder detta moment.
Ja om man inte klarar av att byta hjul på bilen utan att använda momentnyckel, förstår jag varför det finns kardborre på vuxenskor 👌

• Gilla
  • Ledsen
Tubes och 9 till
  • Laddar…
Fairlane
J Jorel03 skrev:
Ja om man inte klarar av att byta hjul på bilen utan att använda momentnyckel, förstår jag varför det finns kardborre på vuxenskor 👌
Klarar gör man väl, det har jag gjort i många år, innan jag började med momentnyckel.
Jag är övertygad om att det är bättre att dra med rätt moment än fel, medan du uppenbart är av åsikten att det inte spelar någon roll.

• Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Mja, det är nog så att man pratar om förmågan att åstadkomma rätt moment utan momentnyckel, det är ingen som säger att man ska dra med fel moment. 😉

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Mja, det är nog så att man pratar om förmågan att åstadkomma rätt moment utan momentnyckel, det är ingen som säger att man ska dra med fel moment. 😉
Vi kör en momentdragarkurs då och då på jobb för gubbarna på golvet. Folk som drar moment dagligen alltifrån 1-2Nm till 150Nm.

Man börjar alltid med att de får provdra tex. 120Nm med en momentnyckel så de får känna hur hårt det är, sen ska de dra några skruv med samma moment "på känn" på en kalibreringsrigg. De bästa brukar ligga +/-20% ungefär. De sämsta över +/-50%. Och det finns alltid några stycken nya som är vääääldigt självsäkra á la Jorel03 som tror sig kunna dra korrekt!

Intressant är att även MED momentnyckel så kan det lätt skilja +/-10% mellan gubbarna.

• Gilla
  • Wow
Karrock och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn
Vissa känner när de kapat 305cm, fyllt 2,7bar eller dragit 130nm. Vissa mäter.
Så är livet 🤷‍♂️

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.