C cpalm skrev:
Hur får man en (vanlig slag-)mutterdragare att dra med korrekt åtdragningsmoment?
Man har lite fingerspitzengefuhl. Jag har ett minne av ljudet från slagen som stämmer med de uhgga-dugghas jag behöver. Stämmer förvånansvärt bra faktiskt….:)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
MathiasS MathiasS skrev:
Man har lite fingerspitzengefuhl. Jag har ett minne av ljudet från slagen som stämmer med de uhgga-dugghas jag behöver. Stämmer förvånansvärt bra faktiskt….:)
Vi kan köra en tävling och se vem som kommer närmast 😆

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Får man vara med med dragskaft och överknäckt armbåge?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
C
Fotografen Fotografen skrev:
Får man vara med med dragskaft och överknäckt armbåge?
Självklart 🙂

• Älska
Fotografen
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Olika bilmärken/modeller har olika moment angivna.
De Volvos jag haft har angivit 140Nm, även Polestar nu.
Tack!

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Mackk: Det står i instruktionsboken. Mina personbilar har 105, respektive 110 Nm och släpkärrorna 90 Nm
Tack!

M Mackk skrev:
Tack!
Nu har jag kollat upp att min VW har 140.

Mvh Mackk

M Mackk skrev:
Tack!
Nu har jag kollat upp att min VW har 140 i moment. Dags att köpa en nyckel.

Mvh Mackk

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Säkert dumsnålt men det fick bli denna

[länk]

Kommer användas till hjulskifte, sannolikt inget annat. Så pris per användning kanske blir ok.
Hej!

Är du nöjd med den? Jag är sugen på en likadan.

Mvh Mackk

En fråga till er som använder mutterdragare för att lossa hjulbultar som kärvar. Hur många Nm behövs? Räcker 350? Behövs 800?

Jag har egentligen inga problem med tiden det tar att skruva för hand men jag behöver hjälp med bultarna som fastnat.

Mvh Mackk

Dragstång och järnrör, för att knäcka loss bult eller mutter, sen duger vilken mutterknack som helst.

• Gilla
MagHam och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Hur får man en (vanlig slag-)mutterdragare att dra med korrekt åtdragningsmoment?
Momentstav från Jula eller Biltema. Obs kolla sedan med momentnyckel vilket moment du får så det stämmer.

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
M Mackk skrev:
En fråga till er som använder mutterdragare för att lossa hjulbultar som kärvar. Hur många Nm behövs? Räcker 350? Behövs 800?

Jag har egentligen inga problem med tiden det tar att skruva för hand men jag behöver hjälp med bultarna som fastnat.

Mvh Mackk
Som Hybro skrev; dragskaft. Lossar dem som om de satt i smör. Enda nackdelen är att man måste byta verktyg och arbetsställning.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Momentstav när man drar åt....ja.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Min mutterdragare är specad till drygt 800 Nm och får ibland kämpa hårt för att lossa hjulskruvarna som jag drar till 110 Nm. Jag vet inte hur hjuldragarens moment påverkas av ålder men gissningsvis så är den lite svagare idag än när den köptes för ca 10 år sedan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.