U Ursidae skrev:
Som Hybro skrev; dragskaft. Lossar dem som om de satt i smör. Enda nackdelen är att man måste byta verktyg och arbetsställning.
Ja.... Tid är pengar, även om det bara byts hjul 2 ggr om året😉

• Gilla
Mackk
  • Laddar…
Hehe, här är det mest att åldern börjar ge sig till känna. Det hade varit enklare att göra allt i samma ställning när man redan hukar/står på knä. 😀👴

En pall att sitta på sparar knäna.

M Mackk skrev:
En fråga till er som använder mutterdragare för att lossa hjulbultar som kärvar. Hur många Nm behövs? Räcker 350? Behövs 800?

Jag har egentligen inga problem med tiden det tar att skruva för hand men jag behöver hjälp med bultarna som fastnat.

Mvh Mackk
Ser att flera har svårt att lossa bultarna.
Jag har en med ungefär 350nm och har aldrig haft problem att lossa bultarna. Ha 3 bilar och en släpkärra som det byts men å andra sidan så är det jag som drar åt bultarna också.

• Gilla
Mackk och 2 till
  • Laddar…
Lite fett på gängorna vart 5:e år hjälp också till att kunna dra rätt moment.
Det är ju inte gängorna som ska gå trögt, med visst angivet moment, utan hjulbultens / hjulskruvens konade del mot hålkanten i fälgen.

• Gilla
Incinerator och 2 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Min mutterdragare är specad till drygt 800 Nm och får ibland kämpa hårt för att lossa hjulskruvarna som jag drar till 110 Nm. Jag vet inte hur hjuldragarens moment påverkas av ålder men gissningsvis så är den lite svagare idag än när den köptes för ca 10 år sedan.
Oj, vad är det för maskin?
Tänker att 800Nm kanske inte ens stämde som ny. Eller att dom räknade fullmutter i 60 sekunder så kanske man kom upp i det.

• Gilla
Mackk
  • Laddar…
U Ursidae skrev:
Som Hybro skrev; dragskaft. Lossar dem som om de satt i smör. Enda nackdelen är att man måste byta verktyg och arbetsställning.
Jag har ett dragskaft men tycker ändå att det sliter i axlar och rygg när de trögaste ska lossna. Hoppas att mutterdragare är mer skonsamt.

Mvh Mackk

T TommyC skrev:
Min mutterdragare är specad till drygt 800 Nm och får ibland kämpa hårt för att lossa hjulskruvarna som jag drar till 110 Nm. Jag vet inte hur hjuldragarens moment påverkas av ålder men gissningsvis så är den lite svagare idag än när den köptes för ca 10 år sedan.
Okej, så 350 är för lite för de svåraste. Tack!

H Henrik 75 skrev:
Ser att flera har svårt att lossa bultarna.
Jag har en med ungefär 350nm och har aldrig haft problem att lossa bultarna. Ha 3 bilar och en släpkärra som det byts men å andra sidan så är det jag som drar åt bultarna också.
Okej, där ser man. Då kanske 350 räcker ändå. Jag drar åt mina för hand, på känsla, och tycker de ibland är hopplöst svåra att få loss för hand.

Mvh Mackk

H Hybro skrev:
Lite fett på gängorna vart 5:e år hjälp också till att kunna dra rätt moment.
Det är ju inte gängorna som ska gå trögt, med visst angivet moment, utan hjulbultens / hjulskruvens konade del mot hålkanten i fälgen.
Alla biltillverkare vad jag sett specar momentet rent och torrt.
Så friktionen i gängorna är en stor del av åtdragningsmomentet.

Vill du smörja står det dig väl fritt, men lura inte i andra sånt, och korrigera momentet så du inte överdrar muttrarna.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
M Mackk skrev:
En fråga till er som använder mutterdragare för att lossa hjulbultar som kärvar. Hur många Nm behövs? Räcker 350? Behövs 800?

Jag har egentligen inga problem med tiden det tar att skruva för hand men jag behöver hjälp med bultarna som fastnat.

Mvh Mackk
drar åt med en liten knackare på ca 150. för att lossa hade jag tidigare en på 450, gick bra i allmänhet men behövde hjälp ibland.

lite irriterande, så drog fördel av ett erbjudande på en på 1000. den har aldrig fejlat.

på tryckluftstiden lossade jag med 800.

• Gilla
Mackk
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Biltema Super Duty Mutterdragare, 1/2" Artnr. 71-903

Specad 813 Nm vid 6 bar, min är runt 10 år gammal.

[länk]
Aha, en luftmaskin tänkte det var en sladdmaskin! Ja dom nöts ju lite och tappar effekt.

Om det finns reservdelar så ör det enkelt att serva och byta tätningar och impeller i såna. Har du gett den lite smörj innan och gärna efter om du bara använder den till däcken

Jag såg nu att min mutterknackare är inköpt i november 2014. Den har använts mest till att byta hjul två gånger per år men även till diverse hårt fastrostade skruvförband i hjulupphängningar. Där har den ofta gått bet p g a för mycket rost i gängorna.

Den har alltid fått 2-3 droppar dimsmörjolja före användning. Kanske är det dags för en genomgång även om eventuellt tapp i slagkraft inte märks tydligt.

U Ursidae skrev:
Jo, det är ju det jobbiga när man är pensionär.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.