19 121 läst ·
319 svar
19k läst
319 svar
Momentnyckel till hjulskifte
Ser att flera har svårt att lossa bultarna.M Mackk skrev:
Jag har en med ungefär 350nm och har aldrig haft problem att lossa bultarna. Ha 3 bilar och en släpkärra som det byts men å andra sidan så är det jag som drar åt bultarna också.
Lite fett på gängorna vart 5:e år hjälp också till att kunna dra rätt moment.
Det är ju inte gängorna som ska gå trögt, med visst angivet moment, utan hjulbultens / hjulskruvens konade del mot hålkanten i fälgen.
Det är ju inte gängorna som ska gå trögt, med visst angivet moment, utan hjulbultens / hjulskruvens konade del mot hålkanten i fälgen.
Oj, vad är det för maskin?T TommyC skrev:
Tänker att 800Nm kanske inte ens stämde som ny. Eller att dom räknade fullmutter i 60 sekunder så kanske man kom upp i det.
Okej, så 350 är för lite för de svåraste. Tack!T TommyC skrev:
Okej, där ser man. Då kanske 350 räcker ändå. Jag drar åt mina för hand, på känsla, och tycker de ibland är hopplöst svåra att få loss för hand.H Henrik 75 skrev:
Mvh Mackk
Biltema Super Duty Mutterdragare, 1/2" Artnr. 71-903L Lutte skrev:
Specad 813 Nm vid 6 bar, min är runt 10 år gammal.
https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/mutterdragare/super-duty-mutterdragare-12-2000031040
Alla biltillverkare vad jag sett specar momentet rent och torrt.H Hybro skrev:
Så friktionen i gängorna är en stor del av åtdragningsmomentet.
Vill du smörja står det dig väl fritt, men lura inte i andra sånt, och korrigera momentet så du inte överdrar muttrarna.
drar åt med en liten knackare på ca 150. för att lossa hade jag tidigare en på 450, gick bra i allmänhet men behövde hjälp ibland.M Mackk skrev:
lite irriterande, så drog fördel av ett erbjudande på en på 1000. den har aldrig fejlat.
på tryckluftstiden lossade jag med 800.
Aha, en luftmaskin tänkte det var en sladdmaskin! Ja dom nöts ju lite och tappar effekt.T TommyC skrev:
Om det finns reservdelar så ör det enkelt att serva och byta tätningar och impeller i såna. Har du gett den lite smörj innan och gärna efter om du bara använder den till däcken
Jag såg nu att min mutterknackare är inköpt i november 2014. Den har använts mest till att byta hjul två gånger per år men även till diverse hårt fastrostade skruvförband i hjulupphängningar. Där har den ofta gått bet p g a för mycket rost i gängorna.
Den har alltid fått 2-3 droppar dimsmörjolja före användning. Kanske är det dags för en genomgång även om eventuellt tapp i slagkraft inte märks tydligt.
Den har alltid fått 2-3 droppar dimsmörjolja före användning. Kanske är det dags för en genomgång även om eventuellt tapp i slagkraft inte märks tydligt.