19 121 läst ·
319 svar
19k läst
319 svar
Momentnyckel till hjulskifte
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Skjuvas de av så sitter ju hjulet löst innan. Annars kan de inte skjuvas av.
Folk som tappat ett hjul tycker jag man ser ett par gånger per år eller så och sedan jag började köra motorcykel så ser jag hjulskruvar och muttrar ”överallt ” och hela tiden under säsongen….det verkar vara ett kontinuerligt tillskott av sådant.Farstatjej90 skrev:
Jag är en av dom som faktiskt drällt hjulmuttrar efter mig och varit väldigt nära att tappa hjulet.
Detta trots tusentals (?) däckmonteringar, användande av momentnyckel och provkörning efteråt.
Så det går att göra bort sig så man tappar hjul även med korrekt momentdragning...
Jag vet fortfarande inte exakt vad som gick fel men jag misstänker att bromsskivan fastnade på bromsbackarna så inte bromsskivan satt rätt.
Detta trots tusentals (?) däckmonteringar, användande av momentnyckel och provkörning efteråt.
Så det går att göra bort sig så man tappar hjul även med korrekt momentdragning...
Jag vet fortfarande inte exakt vad som gick fel men jag misstänker att bromsskivan fastnade på bromsbackarna så inte bromsskivan satt rätt.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 559 inlägg
Jag har tappat ett framhjul, som tur var bara i ca 30 kmh. Började durra lite först och sedan hoppade det av i en sväng när jag skulle stanna och kolla.
Blev en bra skåra i asfalten, hjulet som lossnade fortsatte rulla ca 80 meter framför bilen.. Bilen hade varit inne på däckskifte på en D"#ia verkstad veckan innan. De tog alla kostnader för reparation inkl byte flygel etc och erkände att de helt enkelt måste ha missat att dra åt det hjulet vid bytet. Tyckte de skötte det snyggt och ingen skadad.
Blev en bra skåra i asfalten, hjulet som lossnade fortsatte rulla ca 80 meter framför bilen.. Bilen hade varit inne på däckskifte på en D"#ia verkstad veckan innan. De tog alla kostnader för reparation inkl byte flygel etc och erkände att de helt enkelt måste ha missat att dra åt det hjulet vid bytet. Tyckte de skötte det snyggt och ingen skadad.
Hade alla bultarna ramlat loss eller hade de gått av?I InsidersUnited skrev:Jag har tappat ett framhjul, som tur var bara i ca 30 kmh. Började durra lite först och sedan hoppade det av i en sväng när jag skulle stanna och kolla.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 559 inlägg
Kommer inte ihåg, var 10 år sedan. Var lite småchockad när det hände och tog en taxi hem direkt. Jag hade ju kört 120 knyck i en lång kurva bara 10 minuter innan, var mycket glad att det inte skedde då. Såg inte bilen förrän den var lagad och tillbakalämnad.MathiasS skrev:
Ytterligare en anledning att byta själv. Då vet man ju åtminstone att det är rätt gjort och slipper utsättas för någon stressad tomte som är sen till fikarasten.I InsidersUnited skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Jag känner igen din frustration angående detta. Jag löser det genom att använda två mutterdragare.MathiasS skrev:
Det är förstås inte att lossa eller dra åt som tar tid, det är att behöva montera och ta bort momentstaven som är ett totalt onödigt moment. Först hylsan direkt i mutterdragaren för att lossa, sedan flytta hylsan till momentstaven och montera momentstaven. Sedan omvänd manöver vid nästa hjul. Totalt onödigt när inte momentstaven tillför något jag inte kan göra manuellt.
Ja det är ju också en variant, jag skulle ju kunna ha IR luftpickan för att lossa och slagdtagarwn för att dra åt, men å andra sidan behöver jag fortfarande inte momentstaven - den tillför inget när man ändå momentdrar på slutet.Stefan Bengtsson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 933 inlägg
https://www.milwaukeetool.com/Products/3060C cpalm skrev:
jag har köpt en batteridragare med korrekt moment.C cpalm skrev:
ett alternativ är att inhandla en halvtums momentadapter.
kör man tryckluft kan man ställa in lossa och åtdragning separat. har en sådan men föredrar använda batteridrivet