På vår större bil ska det vara 140 Nm. Blev nyfiken på min armkänsla vid hjulbyte i våras och grannen kom och testade med sin momentnyckel för att vara opartisk, det visade på den 130-135 Nm på skruvarna som jag dragit.
Sedan kollade vi den andra bilen som ska vara 120 Nm och hamnade på 125-130 Nm.
Så jag tycker det hamnar inom felmarginalen och godkänt.
Sedan kanske jag överdriver, men kör 4-5 varv där jag ökar kraften succesivt.

• Gilla
Kasken och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hur många däck har du sett köra i ditt liv och hur många har ramlat av?
Jag har sett två hjul som lossnat. Ett lastbilshjul från vagnen i Sundsvall. (Kom från gummiverkstaden och det saknades 7 -8 muttrar, resten hade gått av)

Ett hjul lossnade från en släpvagn på bergnäsbron i Luleå. Det var rejält överlastat med virke från lokala bygghandeln. Vet ej ifall det var skruvar eller lager som gav upp.

Har kört nära 150 000 mil i yrkestrafik och runt 35 000 mil privat. Så speciellt vanligt är det inte.

Jag har haft kollegor som haft lösa hjul några gånger, samtliga gånger har vart när rätt moment ej använts.

A AndersS skrev:
På vår större bil ska det vara 140 Nm. Blev nyfiken på min armkänsla vid hjulbyte i våras och grannen kom och testade med sin momentnyckel för att vara opartisk, det visade på den 130-135 Nm på skruvarna som jag dragit.
fast så kinkigt är det inte. Ett hjul som dras med 90Nm sitter lika bra som ett som är draget 140Nm om förbandet är rent och korrekt.
Det är åtskilliga bilar man lagar där skruvarna sitter ganska så lätt, Man hade troligen utan problem kunnat lossa de med en lednyckel eller oe verktyget i skuffen. Att de inte lossnar beror på att förbandet är rent och inget kan ge efter. Då är det aldrig nå problem.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Toyota land cruiser på hotellets parkering.
Vänster bak
Närbild av Toyota Land Cruiser-fälg och däck på parkeringsplats, med tydliga bultar och små märken på fälgen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Höger bak
Däck på en Toyota Land Cruiser på en hotellets parkering, sett från vänster sida.
Skapa konto

Vänster fram
Närbild på en Toyota Land Cruiser-hjul på parkering, sedd från sidan med fälgens detaljer synliga.
Skapa konto

Vilket moment, ingen aning 😆

• Gilla
Kasken och 1 till
  • Laddar…
Krävs nog mer än så för att få en Landcruiser att tappa orken.😋

A AndersS skrev:
S Stefan1972 skrev:
fast så kinkigt är det inte. Ett hjul som dras med 90Nm sitter lika bra som ett som är draget 140Nm om förbandet är rent och korrekt.
Det är åtskilliga bilar man lagar där skruvarna sitter ganska så lätt, Man hade troligen utan problem kunnat lossa de med en lednyckel eller oe verktyget i skuffen. Att de inte lossnar beror på att förbandet är rent och inget kan ge efter. Då är det aldrig nå problem.
Precis det jag och andra skrev tidigare, det är inte noga.
Det räcker gott att luta sig mot sunt förnuft och erfarenhet, sen dra "lagom".

Men det förutsätter ju givetvis att man besitter ovan nämnda egenskaper, annars får man nog ta fram momentnyckeln.

S Stefan1972 skrev:
Man hade troligen utan problem kunnat lossa de med en lednyckel eller oe verktyget i skuffen.
Jag ser det som självklart att hjulen kan bytas med bilens verktyg och medför sedan drygt 35 år reservhjul och byter hjul vid vägkant då behov uppstår.

F fribygg skrev:
Jag ser det som självklart att hjulen kan bytas med bilens verktyg och medför sedan drygt 35 år reservhjul och byter hjul vid vägkant då behov uppstår.
Visst är det så men det finns många tillfällen där verktygen är lite väl undermåliga och knappt går att använda trots att det är draget korrekt. Plåthylsor men en liten pinne som vridverktyg. Man ska nog vara ganska så van skruvare om man ska lossa nåt med en del medskickade verktyg. Inte tror jag medelsvensson alltid klarar det. Hade man däremot dragit åt med samma verktyg så hade det nog fungerat. Mer än så behövs ju egentligen inte. Det man orkar med typ hävarmen på en lednyckel med 17/19 ska räcka utmärkt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Jag har sett två hjul som lossnat. Ett lastbilshjul från vagnen i Sundsvall. (Kom från gummiverkstaden och det saknades 7 -8 muttrar, resten hade gått av)

Ett hjul lossnade från en släpvagn på bergnäsbron i Luleå. Det var rejält överlastat med virke från lokala bygghandeln. Vet ej ifall det var skruvar eller lager som gav upp.

Har kört nära 150 000 mil i yrkestrafik och runt 35 000 mil privat. Så speciellt vanligt är det inte.

Jag har haft kollegor som haft lösa hjul några gånger, samtliga gånger har vart när rätt moment ej använts.
Jag har tappat vänster bak hjul men det var pga däckverkstad missade stoppa i navring

J J-banan skrev:
Jag har tappat vänster bak hjul men det var pga däckverkstad missade stoppa i navring
Jag har kört utan navringar utan att hjulen lossnat. Låter mer som handhavandefel.

• Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
navringens uppgift är att hjälpa till att centrera. Påverkar ingenting annat. Lossnar hjulet så är det inte draget korrekt.

• Gilla
Incinerator och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har kört utan navringar utan att hjulen lossnat. Låter mer som handhavandefel.
Handhavandefel att strunta i dem. Om fälgen inte centreras ordentligt kan bultar vibreras loss

J J-banan skrev:
Handhavandefel att strunta i dem. Om fälgen inte centreras ordentligt kan bultar vibreras loss
Fälgen centreras av skruvarnas/muttrarnas koniska utformning.

• Gilla
Incinerator och 3 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
nä de lossnar inte om förbandet är korrekt. Finns många bilar som saknar navstyrning helt. De tappar inga hjul om det är korrekt draget heller.......

• Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
Med tanke på att det finns navringar i plast att stoppa i om centrumhålet för för stort tror jag inte man ska tillskriva dom någon större betydelse i hållfasthetshänseende.
Det som kan hända utan centrumstyrning är att man vid montage av muttrar/skruvar helt missar att alla går in i sin koniska del. Då sitter hjulet löst som på beställning efter en kort tur.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.