19 121 läst ·
319 svar
19k läst
319 svar
Momentnyckel till hjulskifte
Självbyggare
· Stockholm
· 10 285 inlägg
Jag börjar med en sådan för 120 och slut drar med moment visaren.H Henrik 75 skrev:
Dom funkar bara med "riktiga" mutterdragare. Slagskruvdragare som många har börjat använda istället har fel slaglängd för att stavarna ska vara tillförlitliga.H Henrik 75 skrev:
Gå in på närmsta tillbehörsbutik och köp en hjulmutternyckel som du kan lägga vid resevhjulet typ https://www.clasohlson.com/se/Hjulmutternyckel-teleskop-½-tum,-Cocraft/p/41-1877I InsidersUnited skrev:
Då är du bättre rustad.
Slutade med det när jag la luftmaskinen på hyllan.... och det är mer än 10 år sedan.H Henrik 75 skrev:
Har en som jag försökte använda med IngersolRand luftpickan, men det tog bara en jädra tid att ta av och på när jag skulle demontera/montera så jag tröttnade. Dessutom blev det bara hårdare och hårdare ju längre jag körde, dvs jag behövde ändå tänka på hur länge jag knackade. Det gick precis lika bra, och MYCKET snabbare, att köra på känsla (lägga ann + två duttar på avtryckaren) så blev det lagom och väldigt nära vad momentnyckeln tyckte det skulle vara.H Henrik 75 skrev:
Man skruvar ju inte loss hjulen med momentstav, kan förstå att det tar tid dåMathiasS skrev:
Har en som jag försökte använda med IngersolRand luftpickan, men det tog bara en jädra tid att ta av och på när jag skulle demontera/montera så jag tröttnade. Dessutom blev det bara hårdare och hårdare ju längre jag körde, dvs jag behövde ändå tänka på hur länge jag knackade. Det gick precis lika bra, och MYCKET snabbare, att köra på känsla (lägga ann + två duttar på avtryckaren) så blev det lagom och väldigt nära vad momentnyckeln tyckte det skulle vara.
Det är uppenbarligen få här som har gått någon kurs i mekanisk konstruktionslära.
Skruvförband ska dras med angivet moment för att fungera säkert. Allt ska vara rent och oftast torrt, inte smort. Många på forumet är säkra på att de drar för hand med rätt moment utan att behöva momentnyckel.
Den här övertron på sin förmåga är forum som detta i ett nötskal. Vet allt, kan allt och behöver inte följa några anvisningar från någon tillverkare. Med tiden lär man sig vilkas svar man helt kan bortse ifrån oavsett ämne. Lite underhållande är det hela, annars hade jag slutat att hänga här för länge sedan. 😂
Skruvförband ska dras med angivet moment för att fungera säkert. Allt ska vara rent och oftast torrt, inte smort. Många på forumet är säkra på att de drar för hand med rätt moment utan att behöva momentnyckel.
Den här övertron på sin förmåga är forum som detta i ett nötskal. Vet allt, kan allt och behöver inte följa några anvisningar från någon tillverkare. Med tiden lär man sig vilkas svar man helt kan bortse ifrån oavsett ämne. Lite underhållande är det hela, annars hade jag slutat att hänga här för länge sedan. 😂
Det är förstås inte att lossa eller dra åt som tar tid, det är att behöva montera och ta bort momentstaven som är ett totalt onödigt moment. Först hylsan direkt i mutterdragaren för att lossa, sedan flytta hylsan till momentstaven och montera momentstaven. Sedan omvänd manöver vid nästa hjul. Totalt onödigt när inte momentstaven tillför något jag inte kan göra manuellt.J J-banan skrev:
Hur många däck har du sett köra i ditt liv och hur många har ramlat av?T TommyC skrev:Det är uppenbarligen få här som har gått någon kurs i mekanisk konstruktionslära.
Ja det håller jag med om att det blir många moment. Jag använder Makita mutterdragare när jag skiftar hjul, slipper all bök med kompressor och slang osv, det sista dras med momentnyckel. Det blir en hel del som skall bytas när man äger flera fordon och svärmor och co behöver hjälpMathiasS skrev:
Det är förstås inte att lossa eller dra åt som tar tid, det är att behöva montera och ta bort momentstaven som är ett totalt onödigt moment. Först hylsan direkt i mutterdragaren för att lossa, sedan flytta hylsan till momentstaven och montera momentstaven. Sedan omvänd manöver vid nästa hjul. Totalt onödigt när inte momentstaven tillför något jag inte kan göra manuellt.