Mackk: Det står i instruktionsboken. Mina personbilar har 105, respektive 110 Nm och släpkärrorna 90 Nm

• Gilla
Mackk och 1 till
  • Laddar…
C
S Stefan1972 skrev:
Fast det där med att efterdra/kontrollera är en grej jag har skrivit massor om...............Det är helt fel i grund och botten.
Jag efterdrar alltid direkt i samband med att jag drar skruvarna första gången. Enklast så. 😆

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Hur hårt då?

H Henrik 75 skrev:
Ingen som kör med momentstav?
[länk] - Main - Med Prio - Shopping&utm_id=19762353753&gad_source=1&gad_campaignid=19762353753&gclid=Cj0KCQjwtMHEBhC-ARIsABua5iR3c-a3zK_wSeIOHBYPJvhejb6RSw5vXzQ5OCaAIYdcTKdOgaFxUs8aAgreEALw_wcB
Jag börjar med en sådan för 120 och slut drar med moment visaren.

H Henrik 75 skrev:
[länk] - Main - Med Prio - Shopping&utm_id=19762353753&gad_source=1&gad_campaignid=19762353753&gclid=Cj0KCQjwtMHEBhC-ARIsABua5iR3c-a3zK_wSeIOHBYPJvhejb6RSw5vXzQ5OCaAIYdcTKdOgaFxUs8aAgreEALw_wcB
Dom funkar bara med "riktiga" mutterdragare. Slagskruvdragare som många har börjat använda istället har fel slaglängd för att stavarna ska vara tillförlitliga.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
I InsidersUnited skrev:
Jag drar bara mina med fälgkorset, det är ju med samma fälgkors jag ska kunna få av dom när jag står där med punka i vägrenen....
Gå in på närmsta tillbehörsbutik och köp en hjulmutternyckel som du kan lägga vid resevhjulet typ https://www.clasohlson.com/se/Hjulmutternyckel-teleskop-½-tum,-Cocraft/p/41-1877
Då är du bättre rustad.

H Henrik 75 skrev:
Slutade med det när jag la luftmaskinen på hyllan.... och det är mer än 10 år sedan.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Henrik 75 skrev:
Har en som jag försökte använda med IngersolRand luftpickan, men det tog bara en jädra tid att ta av och på när jag skulle demontera/montera så jag tröttnade. Dessutom blev det bara hårdare och hårdare ju längre jag körde, dvs jag behövde ändå tänka på hur länge jag knackade. Det gick precis lika bra, och MYCKET snabbare, att köra på känsla (lägga ann + två duttar på avtryckaren) så blev det lagom och väldigt nära vad momentnyckeln tyckte det skulle vara.

MathiasS MathiasS skrev:
Har en som jag försökte använda med IngersolRand luftpickan, men det tog bara en jädra tid att ta av och på när jag skulle demontera/montera så jag tröttnade. Dessutom blev det bara hårdare och hårdare ju längre jag körde, dvs jag behövde ändå tänka på hur länge jag knackade. Det gick precis lika bra, och MYCKET snabbare, att köra på känsla (lägga ann + två duttar på avtryckaren) så blev det lagom och väldigt nära vad momentnyckeln tyckte det skulle vara.
Man skruvar ju inte loss hjulen med momentstav, kan förstå att det tar tid då

Det är uppenbarligen få här som har gått någon kurs i mekanisk konstruktionslära.
Skruvförband ska dras med angivet moment för att fungera säkert. Allt ska vara rent och oftast torrt, inte smort. Många på forumet är säkra på att de drar för hand med rätt moment utan att behöva momentnyckel.
Den här övertron på sin förmåga är forum som detta i ett nötskal. Vet allt, kan allt och behöver inte följa några anvisningar från någon tillverkare. Med tiden lär man sig vilkas svar man helt kan bortse ifrån oavsett ämne. Lite underhållande är det hela, annars hade jag slutat att hänga här för länge sedan. 😂

• Gilla
useless
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Man skruvar ju inte loss hjulen med momentstav, kan förstå att det tar tid då
Det är förstås inte att lossa eller dra åt som tar tid, det är att behöva montera och ta bort momentstaven som är ett totalt onödigt moment. Först hylsan direkt i mutterdragaren för att lossa, sedan flytta hylsan till momentstaven och montera momentstaven. Sedan omvänd manöver vid nästa hjul. Totalt onödigt när inte momentstaven tillför något jag inte kan göra manuellt.

Farstatjej90
T TommyC skrev:
Det är uppenbarligen få här som har gått någon kurs i mekanisk konstruktionslära.
Skruvförband ska dras med angivet moment för att fungera säkert. Allt ska vara rent och oftast torrt, inte smort. Många på forumet är säkra på att de drar för hand med rätt moment utan att behöva momentnyckel.
Den här övertron på sin förmåga är forum som detta i ett nötskal. Vet allt, kan allt och behöver inte följa några anvisningar från någon tillverkare. Med tiden lär man sig vilkas svar man helt kan bortse ifrån oavsett ämne. Lite underhållande är det hela, annars hade jag slutat att hänga här för länge sedan. 😂
Hur många däck har du sett köra i ditt liv och hur många har ramlat av?

• Gilla
NL12345 och 1 till
  • Laddar…
Mesta tid som går åt vid hjulskifte i egen regi är rehabiliteringstiden för ryggskottet man åkte på

• Haha
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
Vad betyder "sett köra"? Jag begriper inte alls vad du menar. Jag har aldrig sett vare sig däck eller hjul ramla av. Det händer inte om man gör rätt.

• Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är förstås inte att lossa eller dra åt som tar tid, det är att behöva montera och ta bort momentstaven som är ett totalt onödigt moment. Först hylsan direkt i mutterdragaren för att lossa, sedan flytta hylsan till momentstaven och montera momentstaven. Sedan omvänd manöver vid nästa hjul. Totalt onödigt när inte momentstaven tillför något jag inte kan göra manuellt.
Ja det håller jag med om att det blir många moment. Jag använder Makita mutterdragare när jag skiftar hjul, slipper all bök med kompressor och slang osv, det sista dras med momentnyckel. Det blir en hel del som skall bytas när man äger flera fordon och svärmor och co behöver hjälp

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.