6 566 läst ·
93 svar
7k läst
93 svar
Momentnyckel till hjulskifte
men den där är ju inte mycket att ha till hjulskifte, inte på en bil iallafall. man behöver en större och då har de 1/2" fäste även på biltema.S stugfar skrev:Nu har du köpt en, men för framtida läsare, notera fästets storlek på Biltemas momentnyckel. Det skulle nämligen kunna bli som för mig, nämligen lite småirriterande att den har 3/8" fäste men jag har en hylsnyckelsats som bara har hylsor i 1/2" och 1/4" och behöver använda en adapter för 3/8" till 1/2" hela tiden fastän det egentligen nog ger ett något missvisande moment om man vill vara exakt.
[länk]
Det där har vi undersökt på jobbet där vi har högtrycksreaktorer som måste förslutas med ett visst moment för att bli täta. Det kommer uppenbarligen av att adaptrar också kan vara ledade - typ kardanknut- så att de kan ställas lite icke-linjerade och då stämmer det ju förstås inte, vilket ju inte krävs nån tankekraft att förstå. Så tillverkarna vill nog bara hålla ryggen fri när de nämner adaptrar...useless skrev:
Momentnycklar finns i olika storlekar. En 3/8" är för mindre moment än en 1/2".(vanligen upp till 100nm) och därför oläplig för hjulskruvar.S stugfar skrev:Nu har du köpt en, men för framtida läsare, notera fästets storlek på Biltemas momentnyckel. Det skulle nämligen kunna bli som för mig, nämligen lite småirriterande att den har 3/8" fäste men jag har en hylsnyckelsats som bara har hylsor i 1/2" och 1/4" och behöver använda en adapter för 3/8" till 1/2" hela tiden fastän det egentligen nog ger ett något missvisande moment om man vill vara exakt.
[länk]
Bra förtydligande - jag har den inte till däckskifte på bilen utan till andra fordonsrelaterade moment.MathiasS skrev:
Man kanske kan ha den till den här bilen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man hade ju kanske velat ha en 1/4" för mindre moment, om man hade en hylsnyckelsats med bara 1/4" och 1/2". Men visst, du får en anledning att köpa flera hylsnyckelsatser...Cheesen skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Man kan inte dra alla däckverkstäder över en kam när det gäller hur hårt man drar. Den röda tråden är nog mest outbildad personal vid säsongsskiftena som aldrig får nån introduktion eller kanske inte ens har nån bakgrund inom bil överhuvudtaget. Det är inte mutterdragarens fel att det blir hårt draget, det är den som håller i den som avgör det.
Att använda momentnyckel är givetvis det seriösa att göra.
Men i praktiken är detta inte så noga att det krävs bättre noggrannhet än att använda erfarenhet, göra rätt och på känn dra "lagom".
Saknar man däremot erfarenheten så kan momentnyckeln absolut vara ett hjälpmedel.
Det som enligt mig spelar mer roll i praktiken gällande just detta med hjulbultar är att efterdra, något som det slarvas något otroligt med.
Det räcker gott att ta ett varv runt kvarteret, gasa, bromsa o svänga lite överdrivet så att man belastar skruvförbandet i alla riktningar, sen bara dra "lite till".
Det är även viktigt att se till att alla ytor och gängor är fria från smuts, samt att använda smörjmedel så att inte en del av momentet går åt till att övervinna friktion i gängorna.
Jag har alltid skruvat med mekaniska ting sen jag var liten grabb.
Eftersom jag har kunskap och utrymme så har det fallit sig naturligt att jag ordnat med detta (och andra problem med bilarna) åt familj och vänner i snart 30år.
Enda gången någon av bilarna jag varit i kontakt med haft något som helst problem relaterat till just hjulbultarna var en vår för några år sen då jag låg utslagen med ryggproblem och därför tvingades hänvisa familjen till andra.
Det slutade med att min mor var nära att tappa båda framhjulen efter att ha gjort bytet hos en däckfirma.....
Men i praktiken är detta inte så noga att det krävs bättre noggrannhet än att använda erfarenhet, göra rätt och på känn dra "lagom".
Saknar man däremot erfarenheten så kan momentnyckeln absolut vara ett hjälpmedel.
Det som enligt mig spelar mer roll i praktiken gällande just detta med hjulbultar är att efterdra, något som det slarvas något otroligt med.
Det räcker gott att ta ett varv runt kvarteret, gasa, bromsa o svänga lite överdrivet så att man belastar skruvförbandet i alla riktningar, sen bara dra "lite till".
Det är även viktigt att se till att alla ytor och gängor är fria från smuts, samt att använda smörjmedel så att inte en del av momentet går åt till att övervinna friktion i gängorna.
Jag har alltid skruvat med mekaniska ting sen jag var liten grabb.
Eftersom jag har kunskap och utrymme så har det fallit sig naturligt att jag ordnat med detta (och andra problem med bilarna) åt familj och vänner i snart 30år.
Enda gången någon av bilarna jag varit i kontakt med haft något som helst problem relaterat till just hjulbultarna var en vår för några år sen då jag låg utslagen med ryggproblem och därför tvingades hänvisa familjen till andra.
Det slutade med att min mor var nära att tappa båda framhjulen efter att ha gjort bytet hos en däckfirma.....
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Fast det där med att efterdra/kontrollera är en grej jag har skrivit massor om...............Det är helt fel i grund och botten. Antingen har man glömt att dra helt eller så har man inte rengjort förbandet så det är tjocka lager med ärg och rost på fälg och nav. Där har man den största felkällan.
Ett förband som är rent och dras normalt behöver egentligen inte efterdras. Jag har jobbat med bilar i typ 40 år snart. En enda fadäs på en jänkare där dock ägaren själv var med och sprang och förvirrade.
Jag har även jobbat på stor däckfirma i ett antal år så hur många hjul man lossat och demonterat vet jag inte ens. Det enda jag vet är att jag är noga med renlighet och står hellre 1minut extra och rengör och vet att det sitter än att bara klappa dit grejerna. Jag har lagat säkert hundratals bilar där de precis fått på nya däck och ja det är skrämmande att man ens kan montera upp hjulen i en balansmaskin med så mycket ärg och skit på nav. Så att en del tappar hjul är inte konstigt.............
Ett förband som är rent och dras normalt behöver egentligen inte efterdras. Jag har jobbat med bilar i typ 40 år snart. En enda fadäs på en jänkare där dock ägaren själv var med och sprang och förvirrade.
Jag har även jobbat på stor däckfirma i ett antal år så hur många hjul man lossat och demonterat vet jag inte ens. Det enda jag vet är att jag är noga med renlighet och står hellre 1minut extra och rengör och vet att det sitter än att bara klappa dit grejerna. Jag har lagat säkert hundratals bilar där de precis fått på nya däck och ja det är skrämmande att man ens kan montera upp hjulen i en balansmaskin med så mycket ärg och skit på nav. Så att en del tappar hjul är inte konstigt.............
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Jag drar bara mina med fälgkorset, det är ju med samma fälgkors jag ska kunna få av dom när jag står där med punka i vägrenen....
Nu talade jag inte om det angivna åtdragningsmomentet, utan mer att känslan av "lagom" skall vara konsekvent.useless skrev:
Men du har säkert rätt i sak, många årtionden sen jag faktiskt kollade i nån manual vilket moment som angivs och under vilka förutsättningar.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg