19 103 läst ·
319 svar
19k läst
319 svar
Momentnyckel till hjulskifte
Får göra dig lite besviken, men min uppfattning är att ett vanligt fälgkors duger utmärkt. Blir i varje fall bättre än vad så kallade proffs åstadkommer.M MagHam skrev:
Har vid ett antal tillfällen hjälpt folk med hjulbyten där det varit omöjligt att lossa bultar med enbart fälgkorset. Utan fått ta ett järnrör till hjälp för att få lite mer moment. Gemensam nämnare är att de senast byt hjul på däckfirma. De verkar dra åt så hårt det bara går.
Däckfirmor är inte finlirare, de kör oftast fullt drag med mutterdragaren, snabbt ska det gåL lbgu skrev:Får göra dig lite besviken, men min uppfattning är att ett vanligt fälgkors duger utmärkt. Blir i varje fall bättre än vad så kallade proffs åstadkommer.
Har vid ett antal tillfällen hjälpt folk med hjulbyten där det varit omöjligt att lossa bultar med enbart fälgkorset. Utan fått ta ett järnrör till hjälp för att få lite mer moment. Gemensam nämnare är att de senast byt hjul på däckfirma. De verkar dra åt så hårt det bara går.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 933 inlägg
Vilken du köper är inte så noga... Dom ligger inom 5% allihopa och det är inte hela världen om du drar 127nm istället för 120... Det viktiga och det som du kommer att märka är att du drar muttrarna/skruvarna med samma moment. Sedan jag började använda momentnyckel så har jag aldrig haft en skruv/mutter som behövt efterdras. Trots att jag antagligen drar mindre hårt numer.. Och det har hunnit bli några tusen stycken vid det här laget (2-4 bilar 16-24 skruvar/ bil 2-3 gånger/år i snart tio år.) innan när jag drog med maskin eller med olika skaft och kors så var det en skruv av 20 som rörde sig efter några mil.M m@nge skrev:Tänkte skaffa en momentnyckel till framförallt skiftet sommar/vinterdäck. Sen kanske det finns fler användningsområden i vardagen?
Är man dumsnål om man köper detta på tex biltema? Hittar billiga för 300-500kr men det finns ju sen hur dyra som helst.
Rekommendera gärna det som är tillräckligt bra för mitt användningsområde, samt att det blir sällan.
Jag har aldrig, jag vet att man inte ska jinxa men... behövt efterdra något eller känt att något varit löst när det varit dags för byte.Cheesen skrev:
Vilken du köper är inte så noga... Dom ligger inom 5% allihopa och det är inte hela världen om du drar 127nm istället för 120... Det viktiga och det som du kommer att märka är att du drar muttrarna/skruvarna med samma moment. Sedan jag började använda momentnyckel så har jag aldrig haft en skruv/mutter som behövt efterdras. Trots att jag antagligen drar mindre hårt numer.. Och det har hunnit bli några tusen stycken vid det här laget (2-4 bilar 16-24 skruvar/ bil 2-3 gånger/år i snart tio år.) innan när jag drog med maskin eller med olika skaft och kors så var det en skruv av 20 som rörde sig efter några mil.
Lossar med 18V-GDX på läge 3 och drar åt med samma på läge 2 och känner på samtliga med ihopskjutet teleskopskaft.
Jag är mer lockad av momentnyckel till cykeln med ram med mera i kolfiber. 😇
Många underskattar, eller förstår inte vikten av ett korrekt åtdragningsmoment.
Metallen i ett mutter/skruvförband har en elastisk zon där det finns en optimal punkt för förbandets styrka.
Det är när förbandet pressas ihop tillräckligt mycket för att vara fast, men ändå kan ta upp belastning utan att man direkt överbelastar skruvarna och hamnar i den plastiska deformations-zonen.
På en så viktig del som ett hjul finns ingen anledning att slarva.
Dom flesta drar alldeles för hårt. 110 Nm t ex är inte alls speciellt mycket.
Metallen i ett mutter/skruvförband har en elastisk zon där det finns en optimal punkt för förbandets styrka.
Det är när förbandet pressas ihop tillräckligt mycket för att vara fast, men ändå kan ta upp belastning utan att man direkt överbelastar skruvarna och hamnar i den plastiska deformations-zonen.
På en så viktig del som ett hjul finns ingen anledning att slarva.
Dom flesta drar alldeles för hårt. 110 Nm t ex är inte alls speciellt mycket.
Och av någon anledning så är det däckfirmor som drar åt hårdast. Samtidigt är det väl rätt lugnt för dem. De får ju ta av däcken för de flesta kunderna med, så kunderna märker ju oftast inte hur uselt jobb de gör. Och ifall deras åtdragning leder till skada så får de merförsäljning för att fixa skadan. Win-Win.M MagHam skrev:
Nu har du köpt en, men för framtida läsare, notera fästets storlek på Biltemas momentnyckel. Det skulle nämligen kunna bli som för mig, nämligen lite småirriterande att den har 3/8" fäste men jag har en hylsnyckelsats som bara har hylsor i 1/2" och 1/4" och behöver använda en adapter för 3/8" till 1/2" hela tiden fastän det egentligen nog ger ett något missvisande moment om man vill vara exakt.
https://www.biltema.se/verktyg/hand...037&gbraid=0AAAAADowiYgCEWlvUy8hoOmpN0KbP59lV
https://www.biltema.se/verktyg/hand...037&gbraid=0AAAAADowiYgCEWlvUy8hoOmpN0KbP59lV
Bra fråga. Vill minnas att jag läste det i det medföljande häftet, men det står inte alls där. Klart att en rak adapter med god passform funkar bra och inte påverkar vridmomentet. Men om man hade en något glappande adapter som indirekt förlänger hävarmen får du ju en påverkan på vridmomentet. Men jag jagar inte den exaktheten.useless skrev: