Min värsting var när jag fick använda en domkraft för att trycka upp ett fälgkors för att få av bultarna på min Saab som hade varit hos en härlig "snabb" däckfirma...

Numera gör jag allehanda härliga förbjudna saker, monterar med keramisk fett och använder inte momentnyckel.
Tog och efterdrog ena bilen här efter ett tiotal mil körda och där satt alla bultar perfekt utan efterdrag.

• Gilla
Makondele
  • Laddar…
Jag använder momentstav till min mutterdragare det fungerar utmärkt. Jag har kontrollerat momentet med momentnyckel och det hamnar nära specen på momentstaven.

Redigerat:
  • Gilla
Henrik 75 och 2 till
  • Laddar…
Sommarhjul på! Premiär med ny domkraft, smidig. Körde med Bosch batterimutterknackare som i läge 2 (av 3) drog lite över 100 Nm så det blev en liten justering med momentnyckel till 120 Nm.
Luftdomkraft med tre kuddar och röd stång, visad separat och i användning under bil för däcksbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Solvskaftet och 2 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Jag har en dyr en men fick inte skaffa något annat för mekanikern.
[bild]
Det verkar vara tveksam fattning, vi har ju fått lära oss här i tråden att håller man inte på exakt rätt ställe så blir det helt fel moment.

• Haha
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Patrik440
B Bigfoot skrev:
Det verkar vara tveksam fattning, vi har ju fått lära oss här i tråden att håller man inte på exakt rätt ställe så blir det helt fel moment.
Det sa Judith också, hon brukade använda fälgkorset ibland istället.

Hundar kring en bil; en står mot hjulet, en på ett däck, och en håller ett fälgkors, med bilen upphissad på en domkraft i bakgrunden.
Skapa konto

• Älska
  • Haha
  • Gilla
Harald Blåtumme och 3 till
  • Laddar…

[bild]
Jag som trodde 440 hade med jänkebil att göra och så var det så många hundar ni hade:):)

• Haha
Patrik440
  • Laddar…
K Kane skrev:
Sommarhjul på! Premiär med ny domkraft, smidig. Körde med Bosch batterimutterknackare som i läge 2 (av 3) drog lite över 100 Nm så det blev en liten justering med momentnyckel till 120 Nm.
[bild]
Häftigt, aldrig sett någon liknande. I och för sig nöjd med min domkraft så det blir ingen ny. Däremot tycker jag det blivit svårare och svårare att hitta bra lyftpunkter varje gång jag bytt bil. Jag saknar min 850 från mitten av 90-talet. Men det är ett ämne för en annan tråd.

Mvh Mackk

[bild]
Alltid fint med en hjälpande tass!

Mvh Mackk

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Är det verkligen en majoritet av alla bilägare som lämnar in bilen för hjulbyte? Bland de jag känner till så är det kanske en av fem som gör det. Även äldre eller andra som av någon anledning har svårt att byta själv brukar ha någon bekant/släkting som gör det.
Även om man struntar i kostnaden så är tidsåtgången nog ofta rätt lika för att byta själv eller åka fram och tillbaka till däckfirman och vänta på bytet.
Tyckte jag läste 50/50 någonstans. Det är rätt vanligt med däckhotell och då ingår ju hjulskifte.
Har själv knökat in tre bilars vinterdäck i garaget nu så "hotellet" är fullt. Själva bytet går ju snabbt men sedan ska hjulen tvättas innan de ställs undan (trist att montera smutsiga hjul) så man förstår att många låter någon annan göra jobbet pga saknade möjligheter eller bara av bekvämlighet.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Även om man struntar i kostnaden så är tidsåtgången nog ofta rätt lika för att byta själv eller åka fram och tillbaka till däckfirman och vänta på bytet.
Min däckfirma ligger nära jobbet och kör med drop in. Det tar sällan mer än tio minuter från det man kliver ur bilen tills man åker därifrån.

Bara att byta kläder och plocka fram verktyg skulle ta längre tid. Bytte alltid själv tidigare men har insett att jag kan använda min tid bättre.

• Gilla
Mrs November
  • Laddar…
För min del handlar det inte bara om att byta hjul.
Jag passar på att inspektera noga; drivaxeldamasker, knutar, skivor, slitage på bromsbelägg, mm.
Alla muttrar och skruvar som kan tänkas behöva lossas någon gång i framtiden får en dusch av rostlösningsolja.
Till sist montage med momentnyckel.
Tar mycket längre tid än 10 minuter, men ger möjlighet att proaktivt upptäcka fel och reparationsbehov.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Patrik440
A Argastesnickaren skrev:
Jag som trodde 440 hade med jänkebil att göra och så var det så många hundar ni hade:):)
Ja det kanske man kan tro.

Här är en bild som har några år på nacken:
🙄
Sex små hundar står på en grusväg omgivna av höstfärgad natur.
Skapa konto

Nu är det dock bara dessa kvar från bilden:
Två svartvita hundar i bakluckan på en orange bil av modell C30.
Skapa konto

/ P

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det tar sällan mer än tio minuter från det man kliver ur bilen tills man åker därifrån.
Och sen blir folk förvånade över den bristfälliga kvaliteten när det gäller hjulbyten på däckfirmor.

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Och sen blir folk förvånade över den bristfälliga kvaliteten när det gäller hjulbyten på däckfirmor.
Det brukar ta ca 10 minuter för två man hos min däckfirma och då drar dom alla skruvar med momentnyckel.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det brukar ta ca 10 minuter för två man hos min däckfirma och då drar dom alla skruvar med momentnyckel.
Frågan är väl hur mycket rengöring och borttagning av beläggningar som hinns med. Själv brukar jag t.ex. behöva borsta en del med stålborste för att få bort beläggningar.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.