18 920 läst ·
319 svar
19k läst
319 svar
Momentnyckel till hjulskifte
Min värsting var när jag fick använda en domkraft för att trycka upp ett fälgkors för att få av bultarna på min Saab som hade varit hos en härlig "snabb" däckfirma...
Numera gör jag allehanda härliga förbjudna saker, monterar med keramisk fett och använder inte momentnyckel.
Tog och efterdrog ena bilen här efter ett tiotal mil körda och där satt alla bultar perfekt utan efterdrag.
Numera gör jag allehanda härliga förbjudna saker, monterar med keramisk fett och använder inte momentnyckel.
Tog och efterdrog ena bilen här efter ett tiotal mil körda och där satt alla bultar perfekt utan efterdrag.
Häftigt, aldrig sett någon liknande. I och för sig nöjd med min domkraft så det blir ingen ny. Däremot tycker jag det blivit svårare och svårare att hitta bra lyftpunkter varje gång jag bytt bil. Jag saknar min 850 från mitten av 90-talet. Men det är ett ämne för en annan tråd.K Kane skrev:
Mvh Mackk
Medlem
· Korpilombolo
· 3 722 inlägg
Tyckte jag läste 50/50 någonstans. Det är rätt vanligt med däckhotell och då ingår ju hjulskifte.L lbgu skrev:Är det verkligen en majoritet av alla bilägare som lämnar in bilen för hjulbyte? Bland de jag känner till så är det kanske en av fem som gör det. Även äldre eller andra som av någon anledning har svårt att byta själv brukar ha någon bekant/släkting som gör det.
Även om man struntar i kostnaden så är tidsåtgången nog ofta rätt lika för att byta själv eller åka fram och tillbaka till däckfirman och vänta på bytet.
Har själv knökat in tre bilars vinterdäck i garaget nu så "hotellet" är fullt. Själva bytet går ju snabbt men sedan ska hjulen tvättas innan de ställs undan (trist att montera smutsiga hjul) så man förstår att många låter någon annan göra jobbet pga saknade möjligheter eller bara av bekvämlighet.
Min däckfirma ligger nära jobbet och kör med drop in. Det tar sällan mer än tio minuter från det man kliver ur bilen tills man åker därifrån.L lbgu skrev:
Bara att byta kläder och plocka fram verktyg skulle ta längre tid. Bytte alltid själv tidigare men har insett att jag kan använda min tid bättre.
För min del handlar det inte bara om att byta hjul.
Jag passar på att inspektera noga; drivaxeldamasker, knutar, skivor, slitage på bromsbelägg, mm.
Alla muttrar och skruvar som kan tänkas behöva lossas någon gång i framtiden får en dusch av rostlösningsolja.
Till sist montage med momentnyckel.
Tar mycket längre tid än 10 minuter, men ger möjlighet att proaktivt upptäcka fel och reparationsbehov.
Jag passar på att inspektera noga; drivaxeldamasker, knutar, skivor, slitage på bromsbelägg, mm.
Alla muttrar och skruvar som kan tänkas behöva lossas någon gång i framtiden får en dusch av rostlösningsolja.
Till sist montage med momentnyckel.
Tar mycket längre tid än 10 minuter, men ger möjlighet att proaktivt upptäcka fel och reparationsbehov.
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 588 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 588 inlägg
Ja det kanske man kan tro.A Argastesnickaren skrev:
Här är en bild som har några år på nacken:
🙄
Inloggade ser högupplösta bilder