18 920 läst ·
319 svar
19k läst
319 svar
Momentnyckel till hjulskifte
Medlem
· Västmanland
· 2 067 inlägg
Päronen hade in sin bil (Nissan 2021) på märkesverkstaden i vintras för byte av en framskärm. Jag skiftar deras hjul sedan flera år tillbaka och nu i vår så satt det aktuella hjulet så överjävligt att jag fick ta ett en meters rör till hjälp och använda övervåld, känslan att eventuellt knäcka bulten var påtaglig.B Bästerortarn skrev:
Några 115 Nm var det då inte, att misshandla aluminiumfälgar och bultar på detta sätt är ju ett bevis på total brist på kompetens.
Nej såklart det inte gäller alla däckverkstäder, sen är det många unga från bemanningsföretag som säsongs jobbar höst/vår för att skifta hjul, då ska det gå snabbtB Bästerortarn skrev:
Har inte så många referense iom att jag brukar göra det själv men vet inte riktigt om de riktiga däckverkstäderna är så bra heller. Fick lagat en punka på vinterdäcket i höstas och just det var draget märkbart hårdare än de jag gjorde själv med momentnyckel. Då har jag ändå en Tesla med 175 Nm specat.B Bästerortarn skrev:
En eloge dock till allbilsverkstan som krängde på mina onlinedäck förra våren. Helt normalt dragna muttrar där.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 255 inlägg
Har bara råkat ut för en verkstad som överdragit så mycket att jag fick förlänga dragskaftet med ett 1m rör för att lossa hjulskruvarna. Det var efter Mercedes i Danderyd haft den på service. 🤬
Nu kan lossningsmoment efter en vinter vara nåt helt annat än åtdragningsmoment men det ger en rätt tydlig indikation.R Robert-san01 skrev:
En gubbe som lägger sina 75-80 pannor (lite defensivt, jag vill absolut inte kalla nån tjock) och står med en förlängare på en meter försöker lossa med ett moment på runt 700Nm. Lossna nästan alltid med en smäll, och en ordentlig smäll är troligtvis det enda som biter på idioten som drog åt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
Det är märkligt hur detta kan diskuteras så mycket vid just säsongsskiftena. Det är då man drar för hårt eller hjul tappas väldeliga. men hjul lossas ju på verkstäder hela dagarna vid vilket större jobb som helst. Ingen pratar om det........vad kan man då dra för slutsats? Jo det är som jag alltid sagt och det är all inhyrd personal på däckfirmorna. De tar in vem som helst typ och vill de bara jobba så spelar det ingen roll om de så inte har sett en bil innan. Då blir det som det blir...........Det är inte momentet som är det avgörande. Det är jobbet i sin helhet. Jag har bytt bromsar på bilar som nyss typ fått nya däck. Dyra däck, stor däckfirma. Tjocka lager med ärg och rost på navets anliggningsytor........är det då konstigt skruvar lossnar.........Ingen bryr sig, de bara skiftar hjul/däck. Man behöver inte kunna någonting....
Medlem
· Sverige
· 5 685 inlägg
... och när det inte ens hjälpte att stå och gunga och hoppa på sagda stålrörsförlängning: gubben (jag) blev riktigt arg och åkte tillbaka till idiotverkstaden som satt fast skiten ett par veckor tidigare. De fick plocka fram sin värsta harrejösses I-R för lastbilar med lossdragningsmoment 2000+ Nm för att lossa.F fsn skrev:Nu kan lossningsmoment efter en vinter vara nåt helt annat än åtdragningsmoment men det ger en rätt tydlig indikation.
En gubbe som lägger sina 75-80 pannor (lite defensivt, jag vill absolut inte kalla nån tjock) och står med en förlängare på en meter försöker lossa med ett moment på runt 700Nm. Lossna nästan alltid med en smäll, och en ordentlig smäll är troligtvis det enda som biter på idioten som drog åt.
Alla skruvarna satt lika idiothårt och jag förbannade mig själv att jag inte krävde en ny sats "hjulbultar" som minimum kompensation. Egentligen skulle de fått byta alla hjulnaven också, gängorna mår inget bra av sånt här vet jag av bister erfarenhet från en annan bil.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 904 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
ja om man ser till enskild bilägare ja men i praktiken så lämnar ändå majoriteten in bilen för byte av hjul och så även andra reparationer. Sen tror jag ärligt talat inte att de som får problem är de privata individer som byter själv.........utan de som ändå varit på en "verkstad"Alfredo skrev:
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 588 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 588 inlägg
Är det verkligen en majoritet av alla bilägare som lämnar in bilen för hjulbyte? Bland de jag känner till så är det kanske en av fem som gör det. Även äldre eller andra som av någon anledning har svårt att byta själv brukar ha någon bekant/släkting som gör det.S Stefan1972 skrev:
Även om man struntar i kostnaden så är tidsåtgången nog ofta rätt lika för att byta själv eller åka fram och tillbaka till däckfirman och vänta på bytet.
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
tja de flesta skyller ju ändå på verkstäderna? Jag kan inte påminna mig om nån som skrivit att hjulen lossnade efter att ägaren själv bytt hjul. Eller att de inte fick lös dem för att de själva dragit för hårt.........