18 920 läst ·
319 svar
19k läst
319 svar
Momentnyckel till hjulskifte
Det är typiskt däckverkstäder man inte använder momentnyckel, man har ju "känslan" med bara mutterdragaren. Sen är det alltid så att det behövs förlängda med 2 m långt rör som man ska hoppa på för att dra loss bultarnaB Bigfoot skrev:Är det bara jag som inte riktigt fattar hur sidodiskussionen om torra/smorda skruvar hänger ihop med frågeställningen?
Jag ser fyra alternativ:
Men tydligen finns det de som istället ser två alternativ:
- Man vet inte om skillnaden, drar med momentnyckel och får inte rätt moment.
- Man vet om skillnaden och kompenserar för den, drar med momentnyckel och får rätt moment.
- Man vet inte om skillnaden, drar utan momentnyckel och får inte rätt moment.
- Man vet om skillnaden och kompenserar för den, drar utan momentnyckel och får rätt moment. (Förutsatt att man har tillräckligt bra känsla och då är vi tillbaka i det tråden egentligen handlar om.)
- Man drar med momentnyckel. Då är man en kärring. Kärringar vet inte skillnaden mellan torra och smorda gängor. Alltså blir det fel.
- Man drar utan momentnyckel. Då är man en riktig karl. En riktig karl vet skillnaden mellan torra och smorda gängor. Alltså blir det rätt.
Medlem
· Halland
· 4 491 inlägg
Jag har noterat genom åren att om man drar med klicknyckeln långsamt och stadigt till övre gränsen i spannet vad bilens tillverkare rekommenderar i ägarhandboken och har rengjorda och lätt smorda gängor så får man inte gängpaj och hjulen lossnar inte.
Någon som har samma erfarenhet?
Apropå alla urspårade kommentarer.
Någon som har samma erfarenhet?
Apropå alla urspårade kommentarer.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 722 inlägg
[/QUOTE]
Det är typiskt däckverkstäder man inte använder momentnyckel, man har ju "känslan" med bara mutterdragaren. Sen är det alltid så att det behövs förlängda med 2 m långt rör som man ska hoppa på för att dra loss bultarna
[/QUOTE]
Förr skulle bultar mot aluminiumfälgar aldrig dras med mutterdragare. Idag används inget annat på verkstäderna.
Normalstarka får problem att lossa hjulen vid t.ex. en punktering. Volvo fick svetsa loss hjullåset på bilen då det pajade när jag skulle byta till vinterdäck. De hade förstås dragit åt med mutterdragare när de servade bilen.
Det är typiskt däckverkstäder man inte använder momentnyckel, man har ju "känslan" med bara mutterdragaren. Sen är det alltid så att det behövs förlängda med 2 m långt rör som man ska hoppa på för att dra loss bultarna
[/QUOTE]
Förr skulle bultar mot aluminiumfälgar aldrig dras med mutterdragare. Idag används inget annat på verkstäderna.
Normalstarka får problem att lossa hjulen vid t.ex. en punktering. Volvo fick svetsa loss hjullåset på bilen då det pajade när jag skulle byta till vinterdäck. De hade förstås dragit åt med mutterdragare när de servade bilen.
Jag har själv länge kört med Makita mutterdragare, dragit åt bultar ordentligt och sedan kontrollerat alla bultar sitter med momentnyckel så det bara klickar utan att det spänns åt. Men sen blir det trist när man känner att en bult går spänna åt och den dras runt allt lättare hela ju fler varv man drar😂G G.L. skrev:
Ett fälgkors är ett finurligt verktyg. Det är förmodligen väldigt få däckskiftare som lyckas dra sönder hjul- bultar/muttrar med ett sånt, men de allra flesta lyckas dra åt bultar/muttrar tillräckligt. Är man det minsta osäker följer man rekommendationen att kolla bultar/muttrar efter nåra mils körning, så vet man om man gjort rätt, eller inte.G G.L. skrev:
Jag tror en ganska vanlig orsak till lossnande hjul är att man inte gjort rent fälgens och broms- trumman/skivans anliggningsytor mot varandra. Har man olika fälgar sommar/vinter är det särskilt viktigt!
Det är, enligt min uppfattning, viktigare att göra rent än att använda momentnyckel.
F ö har mina "mutterpickor" en kraftreduceringsratt bredvid luftanslutningen.
Ja, det är en bra sammanfattning. Tråden hade ju redan diskuterat för- och nackdelar med momentnyckel.F fsn skrev:Nån har köpt en momentnyckel, det krånglar och en oskyldig fråga ställs. Det tar två inlägg innan begåvningsreserven talar om att man behöver minsann inte en momentnyckel och nån annan fyller i att det är en falsk säkerhet för infettad skruv inför en stor variation….. och sen är det igång….igen.
Momentet blir det samma oavsett om skruven är rostig och trög eller badar i glidmedel. Men momentet är ett rätt trubbigt (just för att friktionen är okänd) sätt att fastställa förspänningen i skruven och det är vad man är ute efter.
Jag fick tips på hur jag ska kalibrera nyckeln och ska ta tag i det.
Mvh Mackk
Besserwisser
· östergötland
· 2 757 inlägg
Nu när jag uppnått en något mer mogen ålder,så kom det automatiskt moment genom att det knäpper i armbågen vid lagom åtdragning..
Man får ju hitta "sin" metod. Byter hjul på 4-5 bilar vår och höst, så maskinstöd är rätt självklart, fälgkorset tar för lång tid helt enkelt.
Bosch batterimutterdragaren och jag är i rätt bra harmoni, så jag lyssnar på antalet slag utan att räkna och det brukar bli väldigt rätt när jag avslutar med att dra åt med momentnyckeln. Det går fort och med ett förutsägbart resultat.
Tidigare gjorde jag den sista kontrollen med fälgkorset istället. Det funkar det också och blir iallafall inte för löst, men momentnyckeln känns som en uppgradering jämfört min manuella skattning.
Till i år har jag också avskaffat låsbultarna. Det är hyggligt ok när jag monterat dem själv, men om de monterats av en verkstad av någon anledning, så kommer jag aldrig få loss dem om jag får punka på en väg någonstans.
Jag har nu också skippat den manuella stålborsten och ersatt den med en borste på hjul i en skruvdragare. Det går inte snabbare men det blir lite bättre.
Bosch batterimutterdragaren och jag är i rätt bra harmoni, så jag lyssnar på antalet slag utan att räkna och det brukar bli väldigt rätt när jag avslutar med att dra åt med momentnyckeln. Det går fort och med ett förutsägbart resultat.
Tidigare gjorde jag den sista kontrollen med fälgkorset istället. Det funkar det också och blir iallafall inte för löst, men momentnyckeln känns som en uppgradering jämfört min manuella skattning.
Till i år har jag också avskaffat låsbultarna. Det är hyggligt ok när jag monterat dem själv, men om de monterats av en verkstad av någon anledning, så kommer jag aldrig få loss dem om jag får punka på en väg någonstans.
Jag har nu också skippat den manuella stålborsten och ersatt den med en borste på hjul i en skruvdragare. Det går inte snabbare men det blir lite bättre.
Medlem
· Västmanland
· 2 067 inlägg
En 100% sann historia.plåtrickard skrev:
1991 använde en kollega sig av samma metod med stort självförtroende varje gång grövre kablar skulle anslutas i industriella elutrustningar. Hur han ställde in armbågen för koppar respektive aluminiumkabel vet jag inte. Men det tog slut när han skulle ansluta kablar mot en 630A huvudbrytare, han drog sönder brytaren till den grad att den sprack, och det är inte en liten apparat..Skammen blev stor och efter det pratades det inte om armbågsmoment.
Aluminiumkablar brukar vara lite luriga, så dom vill man gärna dra lite extra ...TorpAnders skrev:
En 100% sann historia.
1991 använde en kollega sig av samma metod med stort självförtroende varje gång grövre kablar skulle anslutas i industriella elutrustningar. Hur han ställde in armbågen för koppar respektive aluminiumkabel vet jag inte. Men det tog slut när han skulle ansluta kablar mot en 630A huvudbrytare, han drog sönder brytaren till den grad att den sprack, och det är inte en liten apparat..Skammen blev stor och efter det pratades det inte om armbågsmoment.
Klipper in min test från i höstas #61.A AndersS skrev:På vår större bil ska det vara 140 Nm. Blev nyfiken på min armkänsla vid hjulbyte i våras och grannen kom och testade med sin momentnyckel för att vara opartisk, det visade på den 130-135 Nm på skruvarna som jag dragit.
Sedan kollade vi den andra bilen som ska vara 120 Nm och hamnade på 125-130 Nm.
Så jag tycker det hamnar inom felmarginalen och godkänt.
Sedan kanske jag överdriver, men kör 4-5 varv där jag ökar kraften succesivt.
Att jag troligtvis drar den ena bilen lite lösare är att den har konisk bricka mot fälgen och plan yta mot hjulskruv/bult. Lossar/drar fast med dragskaft och kör ur/in med batteridriven knackare. Armkänslan görs med dragskaftet helt inskjutet och horisontellt med tryck nedåt.
Har inga synpunkter på hur andra gör, men jag kör nog vidare på det jag gjort i över ett halvt sekel.😇
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 602 inlägg
Nja, det är i.a.f. inte min erfarenhet. Såna här pop-up däckskojare som gör det på 2 minuter på ICA Maxi's parkering dom kör bara på utan att bry sig nämnvärt. Dom två riktiga däckverkstäder som jag har använt har däremot använt momentnyckel.J J-banan skrev: