L lbgu skrev:
Frågan är väl hur mycket rengöring och borttagning av beläggningar som hinns med. Själv brukar jag t.ex. behöva borsta en del med stålborste för att få bort beläggningar.
De brukar köra lite med en tryckluftvinkelslip med stålborstekopp på navet.

Som sagt var; Det tar inte särskilt lång tid per bil om de är lite drillade. Mindre än en minut för en man att gå ett varv runt och lossa alla hjul med mutterpickan. Näste man går efter och borstar av naven. Innan han hunnit runt har den förste börjat sätta fast de nya hjulen och drar åt skruvarna lätt med mutterpickan. Den andre går efter med spärrskaftet och den förste tar ett varv med luftpåfyllaren. Klart på max 10 minuter.

Att strunta i momentnyckeln sparar in en minut, så det är definitivt oseriöst att strunta i det momentet...

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
De brukar köra lite med en tryckluftvinkelslip med stålborstekopp på navet.
Om de gör det så kontrollerar de garanterat inte att de fått bort allt.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Om de gör det så kontrollerar de garanterat inte att de fått bort allt.
De kanske kör hårdare om det behövs? Min bil är ganska ny, så det är inte så mycket att putsa bort.

useless useless skrev:
De kanske kör hårdare om det behövs? Min bil är ganska ny, så det är inte så mycket att putsa bort.
Fast då krävs det ju att någon kontrollerar noggrant ifall det behövs. Det tvivlar jag skarpt på att de gör ifall de ska hålla ett väldigt högt tempo. Sen får du tänka på att de flesta som gör detta på däckfirmor vid standardtiden på däcksbyten ofta är extrafolk med väldigt varierande kompetens.

useless useless skrev:
Att strunta i momentnyckeln sparar in en minut, så det är definitivt oseriöst att strunta i det momentet...
När det gäller däckfirmor kan du ju fundera på ifall de verkligen tagit reda på det moment som ska användas just för dina hjul.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Sen får du tänka på att de flesta som gör detta på däckfirmor vid standardtiden på däcksbyten ofta är extrafolk med väldigt varierande kompetens.
På firman jag brukar besöka är det ordinarie personal.

L lbgu skrev:
När det gäller däckfirmor kan du ju fundera på ifall de verkligen tagit reda på det moment som ska användas just för dina hjul.
De brukar fråga.

useless useless skrev:
På firman jag brukar besöka är det ordinarie personal.
Imponerande att de har så mycket personal att de kan hinna med alla hjulbyten under några få veckor. Undrar vad dessa sysslar med resten av året. En däckfirma lär ha otroligt olika arbetsbelastning under året så i det normala fallet har de massor av extraarbetare under högsäsong.

useless useless skrev:
De brukar fråga.
Och vad gör de med de kanske 90% av kunderna som inte har en aning? Inte tror jag de lägger någon tid på att själva ta reda på rätt värde, så då bara chansar de med något.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Och vad gör de med de kanske 90% av kunderna som inte har en aning?
Men vart vill du komma? Att inte alla däckverkstäder gör ett så perfekt jobb som du önskar? Nej, det har du garanterat rätt i...

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Imponerande att de har så mycket personal att de kan hinna med alla hjulbyten under några få veckor. Undrar vad dessa sysslar med resten av året. En däckfirma lär ha otroligt olika arbetsbelastning under året så i det normala fallet har de massor av extraarbetare under högsäsong.
De har säkert nån extra under högsäsongen, men det är folk som brukar jobba extra där och har kompetensen. Sen jobbar firman mest med tunga fordon och har säkert jämnare belastning över året än de som bara pysslar med personbilar.

L lbgu skrev:
Och vad gör de med de kanske 90% av kunderna som inte har en aning? Inte tror jag de lägger någon tid på att själva ta reda på rätt värde, så då bara chansar de med något.
Om de chansar på strax över 100 Nm blir det förmodligen 100 gånger bättre än att dra på känn med mutterdragaren. Det viktigaste är, som sagts tidigare, inte att det är exakt rätt moment utan att det är samma moment på alla skruvar.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Det är inte raketförskning att skifta hjul. Tror de flesta normalbegåvade lär sig det de behöver veta på fem minuter.
Så ja, det är säsongsanställda under "högsäsong"

Det är nog som med de flesta hantverk. Gör man det åt sig själv är man extra noga, överarbetar kanske och det tar lite längre tid. Hantverkare gör bara det som är nödvändigt.

• Gilla
NL12345 och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
L lbgu skrev:
Däckgubbarna jobbar väl 16timmars pass under högsäsong och tar igen sig under lågsäsong. Men lite logistik och underhåll(däcktvätt) lär de ju även syssla med övrig tid.

Sen hinner inte däckverkstäderna med alla kunder, så vissa bilister får istället åka till den östeuropeiska kontainern vid Ica maxi parkeringen och bli erbjuden nya däck eftersom de som sitter bara har 5mm mönsterdjup kvar.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
C
imported_Benno imported_Benno skrev:
Så ja, det är säsongsanställda under "högsäsong"
Ja, inget tvivel om detta. Definitivt inga utbildade "däcktekniker" som sköter skiftningarna.

C cpalm skrev:
Definitivt inga utbildade "däcktekniker" som sköter skiftningarna.
Tror eller ej, jag såg en på en Julaparkering i ett hjulbytartält i helgen som jag kände igen från Japans F1 GP senast. Närmare bestämt i McLarens depåteam, höger framhjul bytte han......🥸

• Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Närmare bestämt i McLarens depåteam, höger framhjul bytte han
Drog dit bara en hjulmutter/skruv/bult då antar jag?

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Drog dit bara en hjulmutter/skruv/bult då antar jag?
I Japan ja. På Julas parkering vet jag inte.

C cpalm skrev:
Ja, inget tvivel om detta. Definitivt inga utbildade "däcktekniker" som sköter skiftningarna.
Vilken däckteknisk utbildning behövs för att byta hjul?

Du verkar ju ha full koll på vilka arbetsmoment som krävs. Vilken utbildning och examen har du i ämnet?

Redigerat:
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.