19 121 läst ·
319 svar
19k läst
319 svar
Momentnyckel till hjulskifte
Det var ett försök att lite skämtsamt instämma i att man troligen inte får hjälp av något erfaret proffs på däckbyten när man skiftar i säsongsruschen. Det är uppenbart att de hyr in säsongsjobbare som högst troligen pysslar med nåt helt annat annars.useless skrev:
Sånt jag själv noterat att de kan misslyckas med är åt helvete för hårt åtdragna skruvar, repade alu-fälgar och framför allt mosade underredsdetaljer pga att man lyfter på fel ställe med rostskador som långsiktig följd. Sen kan man ju förvisso fundera på om den erfarna personalen gör det så mycket bättre.
Jag har som sagt var aldrig haft några problem hos den däckfirma jag brukar använda. De lyfter med gummimellanlägg längs hela sidobalken och drar åt skruvarna med momentnyckel. Jag har faktiskt aldrig övervägt att vända mig till nåt däckbytestält på nån parkering för att eventuellt spara en hundralapp...
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Jag tänker på damen som fick hjulen skiftade på parkeringen utanför Stinsen i Sollentuna och tappade hjulen när hon svängde ut på E4:an. Det var ju några år sedan nu men vad talar mot att liknande kan hända igen? Använder man momentnyckel eliminerar man åtminstone den risken.imported_Benno skrev:
Det är inte raketförskning att skifta hjul. Tror de flesta normalbegåvade lär sig det de behöver veta på fem minuter.
Så ja, det är säsongsanställda under "högsäsong"
Det är nog som med de flesta hantverk. Gör man det åt sig själv är man extra noga, överarbetar kanske och det tar lite längre tid. Hantverkare gör bara det som är nödvändigt.
Nej den risken elimineras inte med momentnyckel. Om montören helt glömt att dra åt spelar det ingen roll vilket verktyg han inte använde.imported_Benno skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Det där kan man råka ut för lite överallt. Farsan hade en firmabil för många år sen, på den tiden det var riktigt lönsamt med firmabil. Han lämnade in bilen på en auktoriserad verkstad för allt arbete, inklusive hjulbyte och förvaring. När han skulle byta till sommardäcken så fick han veta att däcken var slut så han behövde nya. De flesta accepterade nog nya däck eftersom någon annan betalade, men farsan frågade bara vad det var för usla sommardäck de sålde till honom ett år innan (bilen rullade kanske 2500 mil/år). Då var de helt plötsligt inte så dåliga, kanske kunde de hålla även säsong två...Unikt namn skrev:
Jag tog senare över bilen och fick byta ett bromsok som den auktoriserade verkstaden "hade bytt" något år tidigare. När jag konfronterade den så hade de givetvis bytt den, men de erbjöd sig att byta oket åt mig, till fullt pris...
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Lite får man väl skylla sig själv ifall man anlitar några fullständigt okända (troligtvis oseriösa) typer på en parkeringsplats för att byta däck.imported_Benno skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Min fru använde däckhotell (ett av de större företagen) när bilen var tjänstebil. Det ingick i paketet. Det var titt som tätt däcken plötsligt behövde bytas när det var dags för skifte. Jag såg aldrig till de slitna däcken så jag har inget bevis för att det fuskades. På min bil, också V70, höll däcken flera år innan de behövde bytas.Fairlane skrev:
Det där kan man råka ut för lite överallt. Farsan hade en firmabil för många år sen, på den tiden det var riktigt lönsamt med firmabil. Han lämnade in bilen på en auktoriserad verkstad för allt arbete, inklusive hjulbyte och förvaring. När han skulle byta till sommardäcken så fick han veta att däcken var slut så han behövde nya. De flesta accepterade nog nya däck eftersom någon annan betalade, men farsan frågade bara vad det var för usla sommardäck de sålde till honom ett år innan (bilen rullade kanske 2500 mil/år). Då var de helt plötsligt inte så dåliga, kanske kunde de hålla även säsong två...
Jag tog senare över bilen och fick byta ett bromsok som den auktoriserade verkstaden "hade bytt" något år tidigare. När jag konfronterade den så hade de givetvis bytt den, men de erbjöd sig att byta oket åt mig, till fullt pris...
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Exempel på hur det kan se ut när ovarsamma däckbytare varit framme:C cpalm skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det "lustiga" är att lyftpunkten sitter precis bakom, och att kantbalken i detta fall inte är bärande, så den som lyfter där riskerar att få sig en liten överraskning. 😳
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Idag hjälpte jag mamma att byta hjul på bilen. Det var svårt, riktigt svårt. Först var det knepigt att få dit kardborrebanden på skorna och sen fick jag fundera väldigt länge på var jag skulle hålla i momentnyckeln. Skulle jag hålla i handtaget, i mitten eller längst in? Jag klarade ut det till slut, så jag höll längst in och tungt var det att få momentnyckeln att klicka.