Fairlane Fairlane skrev:
Fast det mäts inte i meter, det mäts i Newtonmeter. (i den del av världen som gillar SI-enheter). I USA mäter man exempelvis i pound-feet.
Det trodde jag var uppenbart.

J Jorel03 skrev:
Ja du... Hade du haft koll på hur en momentnyckel fungerar, skulle du veta att handens position påverkar momentet. Du kan lätt kolla upp det på nätet, innan du gör dig till åtlöje här.

Gäller även för de övriga som garvar åt påståendet, men ni lär er hur en momentnyckel fungerar och sedan pudlar ni 👌
Har du kardborre på dina vuxenskor?

• Älska
  • Haha
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag har handdragit hjulmuttrar och skruv sedan jag började vara med farsgubben att skifta hjul för väl 45 år sedan och det har alltid fungerat. Jag skruvar även med annat där momentnyckel är krav.
Det som pajjar gängor är muttersnurror, finns ingen anledning att ha så bråttom när man skiftar hjul.
Har man muttermaskin föreslår jag att man skaffar momentstavar. 5-pack på Biltema 90-135Nm, 399kr.
Det är väldigt bekvämt, särskilt om man däckskiftar på flera bilar ...
En momentnyckel har dock fördelen att man kan välja betydligt mera fritt åtdragningsmoment.

• Gilla
  • Wow
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
J Jorel03 skrev:
Ja du... Hade du haft koll på hur en momentnyckel fungerar, skulle du veta att handens position påverkar momentet. Du kan lätt kolla upp det på nätet, innan du gör dig till åtlöje här.

Gäller även för de övriga som garvar åt påståendet, men ni lär er hur en momentnyckel fungerar och sedan pudlar ni 👌
Hur mycket sviktar/böjer sig skaftet på en justerbar momentnyckel som "klickar" vid inställt moment?

Justerbar momentnyckel med greppvänligt handtag och skala för inställning av momentstyrka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Är det ingen som har en digital momentadater samt en "klickande" momentnyckel som kan testa att hålla på olika ställen på momentnyckeln och spela in en video?
Digital momentadapter med knappar och display.
Skapa konto

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Är det ingen som har en digital momentadater samt en "klickande" momentnyckel som kan testa att hålla på olika ställen på momentnyckeln och spela in en video?
[bild]
Jag har kalibreringsutrustning på jobbet. 😎

• Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
Cheesen
J Jorel03 skrev:
Finns inga fördelar med att använda en 👌
En stor fördel är att alla skruvar är dragna med samma moment. Man behöver inte dra hjulskruvar speciellt hårt så länge som är jämnt dragna. Det är när dom är ojämnt dragna som dom tenderar att lossna.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Demmpa Demmpa skrev:
[bild]
Finns massor av videos redan på nätet... Här är två

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Så det verkar bli ca 10% fel om man håller mitt på skaftet istället för i handtaget. Det är knappast något som har någon påv i praktiken.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Användning av momentnyckel ger fel säkerhet. Som sagt tidigare är ett moment bara meningsfullt om man har uppgifter och kontroll över fettanvändning.
För det andra är det hanteringsberoende. Exemplet ovan visar att det kan sprida rejält mellan användarna. Vi har haft samma erfarenhet på jobbet.
Vid all användning av mätutrustnng ska man vara medveten om noggrannhet och rätt användning. Att en digital display visar tre decimaler betyder absolut inte att noggrannheten är 0,001.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Instruktionen för hjulmuttrar brukar vara att gängorna skall vara rena från olja och föroreningar. När de blir några år gamla brukar det finnas både smuts och rost på dem. Och i förekommande fall fett. Ändå brukar de flesta inte tappa sina hjul. Jag ser ingen skada med att använda momentnyckel. Men man skall inte lura i sig själv att man får ett repetitivt och noggrant resultat bara för att man gör det. Erfarenheten visar att det oftast går utmärkt såväl med som utan. Därför att det inte är så noga.

Vissa bilar tappar hjulen oavsett hur du drar

Text från artikel om att hjulbultar kan lossna från Toyota bZ4X vilket leder till problem med hjulen under körning.
Skapa konto

Risk för hjulförlust vid körning av vissa Toyota och Subaru-modeller; problem med hjulbultar identifierat men ingen lösning än, inkluderar USA och Taiwan.
Skapa konto

• Wow
FredrikR
  • Laddar…
Jag är lite förvånad över att flera gamla forumrävar gör sig lustiga över att momentnycklarna bara klickar vid rätt moment om man håller på rätt ställe. Och kanske än mer förvånad över vuxenmobbingen. Skärpning kanske?

Det spelar roll var man håller på många men inte alla nycklar. Det beror på geometrin i klickfunktionen.

Om det har någon avgörande betydelse när man byter hjul är kanske inte riktigt relevant, gör man sig besväret att ta fram en momentnyckel verkar det ju rimligt att använda den på rätt sätt.

• Gilla
whak och 3 till
  • Laddar…
F
Fotografen Fotografen skrev:
Ovana skruvare drar oftast för hårt så sekundärt blir det i detta sammanhang en av anledningarna.
Men, den generella anlednigen är korrekt förspänning, jämnt anliggingstryck osv.
Drar man för hårt så är inte gängpaj det som inträffar, det är gängdjup nog för det. Det är en förspänning som är väldigt nära eller över stäckgränsen.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
A Avemo skrev:
Instruktionen för hjulmuttrar brukar vara att gängorna skall vara rena från olja och föroreningar. När de blir några år gamla brukar det finnas både smuts och rost på dem. Och i förekommande fall fett. Ändå brukar de flesta inte tappa sina hjul. Jag ser ingen skada med att använda momentnyckel. Men man skall inte lura i sig själv att man får ett repetitivt och noggrant resultat bara för att man gör det. Erfarenheten visar att det oftast går utmärkt såväl med som utan. Därför att det inte är så noga.
Det går väl tills de inte går, och så står bilen där mitt i rusning vilandes på bromskivan med hjulet en bit bort i diket. 🙃

Jag brukade med facit i hand överdra mutterarna ganska ordentligt för att vara på säkra sidan. Vilket innebar onödigt slit och slitage på muttern vid nästa byte.
Men det har jag slutat med iom momentnyckeln, och alla skiften blir enklare.

Att de ska va rent från grus, olja, rost och annat bös gäller ju oavsett metod.
Det centrala är väl om det blir mer jämnt åtdraget med nyckel jfr med andra metoder, även om inte alla muttrar sitter inom tre decimalers precision på vridmomentet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.