18 920 läst ·
319 svar
19k läst
319 svar
Momentnyckel till hjulskifte
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 264 inlägg
Har du kardborre på dina vuxenskor?J Jorel03 skrev:Ja du... Hade du haft koll på hur en momentnyckel fungerar, skulle du veta att handens position påverkar momentet. Du kan lätt kolla upp det på nätet, innan du gör dig till åtlöje här.
Gäller även för de övriga som garvar åt påståendet, men ni lär er hur en momentnyckel fungerar och sedan pudlar ni 👌
Har man muttermaskin föreslår jag att man skaffar momentstavar. 5-pack på Biltema 90-135Nm, 399kr.Fotografen skrev:
Det är väldigt bekvämt, särskilt om man däckskiftar på flera bilar ...
En momentnyckel har dock fördelen att man kan välja betydligt mera fritt åtdragningsmoment.
Hur mycket sviktar/böjer sig skaftet på en justerbar momentnyckel som "klickar" vid inställt moment?J Jorel03 skrev:Ja du... Hade du haft koll på hur en momentnyckel fungerar, skulle du veta att handens position påverkar momentet. Du kan lätt kolla upp det på nätet, innan du gör dig till åtlöje här.
Gäller även för de övriga som garvar åt påståendet, men ni lär er hur en momentnyckel fungerar och sedan pudlar ni 👌
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 12 164 inlägg
Användning av momentnyckel ger fel säkerhet. Som sagt tidigare är ett moment bara meningsfullt om man har uppgifter och kontroll över fettanvändning.
För det andra är det hanteringsberoende. Exemplet ovan visar att det kan sprida rejält mellan användarna. Vi har haft samma erfarenhet på jobbet.
Vid all användning av mätutrustnng ska man vara medveten om noggrannhet och rätt användning. Att en digital display visar tre decimaler betyder absolut inte att noggrannheten är 0,001.
För det andra är det hanteringsberoende. Exemplet ovan visar att det kan sprida rejält mellan användarna. Vi har haft samma erfarenhet på jobbet.
Vid all användning av mätutrustnng ska man vara medveten om noggrannhet och rätt användning. Att en digital display visar tre decimaler betyder absolut inte att noggrannheten är 0,001.
Instruktionen för hjulmuttrar brukar vara att gängorna skall vara rena från olja och föroreningar. När de blir några år gamla brukar det finnas både smuts och rost på dem. Och i förekommande fall fett. Ändå brukar de flesta inte tappa sina hjul. Jag ser ingen skada med att använda momentnyckel. Men man skall inte lura i sig själv att man får ett repetitivt och noggrant resultat bara för att man gör det. Erfarenheten visar att det oftast går utmärkt såväl med som utan. Därför att det inte är så noga.
Jag är lite förvånad över att flera gamla forumrävar gör sig lustiga över att momentnycklarna bara klickar vid rätt moment om man håller på rätt ställe. Och kanske än mer förvånad över vuxenmobbingen. Skärpning kanske?
Det spelar roll var man håller på många men inte alla nycklar. Det beror på geometrin i klickfunktionen.
Om det har någon avgörande betydelse när man byter hjul är kanske inte riktigt relevant, gör man sig besväret att ta fram en momentnyckel verkar det ju rimligt att använda den på rätt sätt.
Det spelar roll var man håller på många men inte alla nycklar. Det beror på geometrin i klickfunktionen.
Om det har någon avgörande betydelse när man byter hjul är kanske inte riktigt relevant, gör man sig besväret att ta fram en momentnyckel verkar det ju rimligt att använda den på rätt sätt.
Drar man för hårt så är inte gängpaj det som inträffar, det är gängdjup nog för det. Det är en förspänning som är väldigt nära eller över stäckgränsen.Fotografen skrev:
Det går väl tills de inte går, och så står bilen där mitt i rusning vilandes på bromskivan med hjulet en bit bort i diket. 🙃A Avemo skrev:Instruktionen för hjulmuttrar brukar vara att gängorna skall vara rena från olja och föroreningar. När de blir några år gamla brukar det finnas både smuts och rost på dem. Och i förekommande fall fett. Ändå brukar de flesta inte tappa sina hjul. Jag ser ingen skada med att använda momentnyckel. Men man skall inte lura i sig själv att man får ett repetitivt och noggrant resultat bara för att man gör det. Erfarenheten visar att det oftast går utmärkt såväl med som utan. Därför att det inte är så noga.
Jag brukade med facit i hand överdra mutterarna ganska ordentligt för att vara på säkra sidan. Vilket innebar onödigt slit och slitage på muttern vid nästa byte.
Men det har jag slutat med iom momentnyckeln, och alla skiften blir enklare.
Att de ska va rent från grus, olja, rost och annat bös gäller ju oavsett metod.
Det centrala är väl om det blir mer jämnt åtdraget med nyckel jfr med andra metoder, även om inte alla muttrar sitter inom tre decimalers precision på vridmomentet.