Nu börjar det likna någonting.

Ser nu att TS redan i inlägg #11 ritade upp samma förslag som jag sen ritade in på den lite tydligare ritningen.

Men ja, det borde väl gå. Och vill du verkligen inte att det dras in och skarvas i hobbyrummet enligt alt. B eller C i #11 (koppling vid två eller gult alternativ alltså), så verkar ju svetsalternativet vara vägen framåt. Lite svårare hantverksmässigt, men du har ju fått en beskrivning av hur man gör, så kan inte nuvrarande rörkrökare får du väl hitta en lite äldre som har vana av hur man gjorde förr, innan alla körde med raka rör och standardkopplingar.

Det är nog sannolikt lättare att dra nya rör än att försöka svetsa på plats. Det ser ju ut som järnrör och skruvade kopplingar går ju bort som redan nämnts och gassvetsa dit nya järndelar på bef snuttar ut från tak är nog inte lätt uppe där i smygen.

Staffans2000
S Stefan1972 skrev:
gassvetsa dit nya järndelar på bef snuttar ut från tak är nog inte lätt uppe där i smygen
Jodå.
Om de vinklas snett nedåt. I värsta fall får rörläggaren använda en svetsspegel. Det är alltså tekniskt inget problem.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om du drar enligt blått nedan, blir inte det bra? Alltså att du från torkrummet drar röret genom garaget till punkten 1, sen använder befintligt rör i motsatt riktning mot nu från 1 till den andra utgången. Då kan du antingen låta svetsa vid 1 eller göra en extra genomföring och koppla på rakt rör vid 2.

Eller dra enligt gult alternativ, och ha samma riktning på allt som nu.
[bild]
Enligt blått blir skitbra. Men då gäller det att svetsa om det ska bli bäst.
Funkar de om jag gör en extra genomföring och koppla på rakt rör vid 2?

Problemet med den gula dragningen är att jag har elcentral på den sidan väggen och det blir en riktig ful dragning. Kanske borde enklaste vägen men nästan så att jag byter duschställe istället.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jodå.
Om de vinklas snett nedåt. I värsta fall får rörläggaren använda en svetsspegel. Det är alltså tekniskt inget problem.
jodå tekniskt sett så går det ju, det säger jag inget om men det blir nog så att man avråder rent generellt och det är väl det som de gjort. Att svetsa med öppen låga och särskilt järnrör är nog inte bara nuförtiden när det kommer till skyddsföreskrifter och var man gör det. De eventuella nackdelarna överväger nog fördelarna om man så säger.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är helt avgörande att veta var rören går upp genom taket, och var eventuella element sitter i källaren.

Staffan
Här kommer en bild. Lite fattigt med element, men det kommer ett nytt till tvättstugan och i svalen stöttar jag med ett el-element vintertid.

• Husritning som visar placering av element i källarplan med markerade utrymmen som hobbyrum, garage och tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.