Krilleman
Många har orsakat eldsvåda på detta sättet, rör som går igenom vägg, i kombination med svetsning. Försäkringsfrågan kan även bli svår då försäkringen inte täcker oaktsamhet i alla fall.

Du behöver inte pressa det där. Skala fram närmsta raka rör på andra sidan väggen, sätt en mekanisk koppling som man drar åt med skiftnycklar. Vidare med rör i samma hål med koppar eller elförzinkat! (y)

Tex Vatettes röda plasthylsor eller en unifix.

http://www.mma.se/produkter/stalrorskopplingarreparationskopplingar/
http://www.vatette.se/system-vatette-din-kompletta-vvs-leverantoer/produkter/vatette-staale6de.html?tx_mmpdb_pi1[product]=1836&tx_mmpdb_pi1[via]=8&tx_mmpdb_pi1[action]=show&tx_mmpdb_pi1[controller]=Product&cHash=7fd5a76ba60ad0531931451640e2b7a1

Resultatet blir att du har två raka rör ut ur väggen för vidare dragning.

Var det inte det du ville uppnå?!

• Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Målet är att få bort rören ovanför duschen, på smidigaste/snyggast sätt.

Om jag förstått dig rätt så behöver jag ett par t-kopplingar och två nya rör genom väggen för att kunna få matningen från vp, som kopplas bort.
Rören från vp går nu via blivande dusch, till gymmet och vidare till skarven i garaget. Men jag en t-koppling och två nya rör genom väggen borde kunna lösa matningen tycker jag.

• Rörinstallation ovanför dusch, synliga rör längs med vägg och takkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vita rör längs en betongvägg och tak med synlig skarv och hålighet där nya rör kan dras för att omdirigera vattenledningar.
    Skapa konto
Staffans2000
Du skall alltså koppla på två nya rör till dina gamla, och helst i böjarna?

• Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Krilleman
Jag känner mig också lite vilsen med vad som ska göras nu... :thinking:

• Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Du skall alltså koppla på två nya rör till dina gamla, och helst i böjarna?
Haha ja det blev lite lurigt. Jag vet vad jag vill ha men inte hur det kan lösas.
Jag ska alltså koppla två nya rör, vilket krävs om jag ska kunna ta bort rören över duschen, då matningen från vp går via duschen.
Sen var de kopplas på har ingen betydelse, så länge värmesystemet funkar.
Koppling i börjarna hade varit det bästa estetiskt, men nu verkade det vara ett problem. En lösning skull kunna vara att dra nya elementrör genom taket, eller genom t-koppling så att jag får två nya rör genom väggen, totalt fyra, där två matas genom taket och två fortsätter med nya rör till vp. Vet inte om sådan lösning är godkänd.
Det finns estetiskt sämre sätt att dra nya rör, tex andra sidan duschen, i gymmet, men det är rör överallt. Kanske borde fundera på en helhetslösning istället för att plåstra.

Krilleman
Det är säkert glasklart hos dig, men matningen är alltså det som kommer i från taket i böjarna?

Krilleman Krilleman skrev:
Jag känner mig också lite vilsen med vad som ska göras nu... :thinking:
Jag sa ju från början att det är oklart. Vi vet varken var duschen är eller ska bli, hur ett gym kommer in i bilden eller var vp står.

• Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Staffans2000
Det här blir bara mer och mer förvirrande!
Vill du, eller vill du inte har någon T-koppling på dina böjar?
Jag gissar på att du vill koppla på en ny elementslinga på den redan existerande. Om så, är det enklast och billigast att ansluta dina nya rör genom att svetsa på två nya muffar, som jag tidigar beskrivit. Brandrisken skall naturligtvis tas på största allvar, men med mycket blött papper är risken minimal. På den gamla goda tiden då rörmokarna mokade, istället för att bygga med Legoklossar, var svetsning vardagsgöra. Du får helt enkelt fråga din rörläggare -man eller mus?

Staffan

• Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Jag har misslyckats med att förklara vad och hur jag vill göra. Rörigt värre. Sorry.

Jag har fått svar på att det går att lösa, utan att ta en enklare estetiskt.

Här kommer en planritning. Duschen är i hörnet, mitt emot bastun. Det lilamarkerade vill jag få bort, helst utan för stor påverkan på hobbyrummet, om möjligt. De små avstickarna är till element på bottenplan.

• Planritning av källarplan med markerad dusch, bastu och hobbyrum samt lilafärgat område användare önskar ta bort.
    Skapa konto
Staffans2000
Du får ursäkta, men jag förstår inte riktigt vad du menar iallafall.
Var är fotona tagna som du visade i början. Kan du rita in dom på din ritning?
Är det tre avstickare upp till bottenvåningen. En i garaget, en i svalen och en i hobbyrummet?

P.S.
Lustigt att du kallar hallen för "svale". På göteborgska betyder svale trappavsats.

Ingen fara. Är jag otydlig så får jag kämpa på, ni har ialf visat på tålamod :)

Vi kan koka ihop det till att jag vill få bort rören ovanför duschen.

Det är ritningarna från 1970, jag har inte namngivit rummen. Samma hall kallades för svale även på riktningen 46.

Edit: kan kolla närmare på uppstickarna imorgon.

• Ritning från 1970 som visar källarplan med markerade rör ovanför duschen som användaren vill ta bort.
    Skapa konto
  • Gamla rörledningar som går längs och över ett vitmålat betongtak.
    Skapa konto
  • Rör och kablar ovanför en dusch i ett rum med orange vägg och grått tak.
    Skapa konto
  • Renoveringsprojekt med synliga rör i taket och märkt utrymme för "framtida dusch".
    Skapa konto
Staffans2000
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nu börjar det klarna lite kanske möjligen eventuellt...
Ett tag trodde jag att du drev med oss. Som denne trådskapare gjorde. Läs igenom och få dig ett gott skratt.
[länk]

Staffan
Så du trodde att jag trollade? Tyvärr inte. Jag vet inte vad jag just läste under 8 sidor :crysmile:

Jag vet ialf inte hur jag ska göra det tydligare än att säga att jag vill att hallen aka svale inte ska ha några värmerör och att jag vill ha värme i huset till vintern. Enda relevanta uppstickare är där bilden visar, vid 1an och hobbyrummet intill dörren till svalen. Då måste jag rimligtvis dra ett rör mellan punkt 1 och 3 och koppla på röret i skarven (1) eller hitta en annan lösning. Fortfarande grumligt eller börjar det klarna?

Staffans2000
Det är helt avgörande att veta var rören går upp genom taket, och var eventuella element sitter i källaren.

Staffan

Om du drar enligt blått nedan, blir inte det bra? Alltså att du från torkrummet drar röret genom garaget till punkten 1, sen använder befintligt rör i motsatt riktning mot nu från 1 till den andra utgången. Då kan du antingen låta svetsa vid 1 eller göra en extra genomföring och koppla på rakt rör vid 2.

Eller dra enligt gult alternativ, och ha samma riktning på allt som nu.
Husritning med markerade rördragningar i blått och gult genom torkrum och garage.
Skapa konto

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.