42 586 läst ·
259 svar
43k läst
259 svar
Mögel på innertak kallvind - hur blir jag inte ruinerad?
Medlem
· Stockholm
· 1 028 inlägg
Du säger att 75% gäller på vintern. Men du menar nog att säga att mögelrisk är oberoende av säsong och att det beror på luftfuktighet och temperatur (och tid). Men när du säger att 75% gäller på vintern så tolkar de flesta att du menar det gäller vid låga temperaturer också. Vilket det inte gör.A Aunty skrev:
jo men det är bara Rf som är kopplat till tid i grafenV Viktorbyggahus skrev:
Japp, det var så frågan var ställd om 75% även gäller på vintern och att svara nej på det hade varit konstigt.V Viktorbyggahus skrev:
för självklart kan du få mögelpåxävt på vintern vid rf 75%
Du verkar veta vad du pratar om, så jag vågar mig på en fråga. Jag har ett hus med kallvind från -47 helt utan ångspärr. FTX installerades 2018. Efter att vi tilläggsisolerade vinden med cellulosa samma år har vi börjat få påväxt på vinden, främst vid takfötterna.A Aunty skrev:vi har har byggt mycket oventilerade vindar.
finns säkert mer jag missar just nu
- stäng all ventilation
- använd isolerboard ovan råsponten för att undvika nattutrållning
- skapa ett undertryck
- täta innefrån upp mot vinden
- täta taket
- täta alla genomföringar
- använd råspont i stället för masonit etc, råsponten kan buffra fukt bättre
Nu tänkte jag ge mig på att åtgärda detta i år och ordna en ångspärr samt sanera sponten. Samtidigt är innertaket i behov av kärlek, så min tanke är att riva ner innertaket, sätta upp plast och täta mot innerväggarna med tejp följt av glespanel och nytt innertak. Därtill är jag inne på att stänga vindens ventilation och sätta in en avfuktare. Tror du denna lösning duger eller är det enda rediga att tömma ut isoleringen fack för fack och installera ångspärr i botten på vinden?
Medlem
· Stockholm
· 1 028 inlägg
Ja. Och man kan få mögelpåväxt i rymden och på mars också.A Aunty skrev:
Men det de undrade är under normala förhållanden en vinter vilket betyder svalare än 10 grader. Snarast närmare 0. Men samtidigt svårt att svara på för att en normal vinter i ystad skiljer sig från tex kiruna. Och olika typer av vindar påverkar m.m.
Men till er andra som undrar över 75% på vintern. Svaret är alltså att nej, du får ingen mikrobiell tillväxt när tempen är under 0 grader och 100% rf. Men vid 5 så är det ca 85%. Så era grafer stämmer.
jag tycker du har vettiga tankar överlag.
att du använde cellulosa är jättebra då det är hygroskopisk och mycket tätare än vanligt isolering.
men som du säger viktigt att täta från boendeytan upp mot vinden samt självklart från taket ner till kallvinden.
var extra noga med alla genomföringar från båda hållen.
täpp till alla takfotsventilation då det är en känd riskkonstruktion då kall uteluft med högt rf kommer in på vinden och tillför fukt.
Du kan montera en stäng- och öppningsbar ventliationsgaller på gavel på huset, kan vara bra att ha på sommaren men räcker med en liten då den varma sommar luften kan bära extremt mycket fukt.
Dock tror jag du kommer behöva ha en avfuktare på vinden för säkerhetsskull då det alltid är svårt att få det tätt i gamla hus. men med avfuktare är det ändå viktigare att du täpper till all ventilation.
försök öven skapa ett undertryck inomhus, detta är viktigt.
plasten kan du lika väll sätta under enligt din tanke, det spelar ingen roll. viktigaste är att få det tätt och bra.
har du råspont, papp, duk eller något annat?
att du använde cellulosa är jättebra då det är hygroskopisk och mycket tätare än vanligt isolering.
men som du säger viktigt att täta från boendeytan upp mot vinden samt självklart från taket ner till kallvinden.
var extra noga med alla genomföringar från båda hållen.
täpp till alla takfotsventilation då det är en känd riskkonstruktion då kall uteluft med högt rf kommer in på vinden och tillför fukt.
Du kan montera en stäng- och öppningsbar ventliationsgaller på gavel på huset, kan vara bra att ha på sommaren men räcker med en liten då den varma sommar luften kan bära extremt mycket fukt.
Dock tror jag du kommer behöva ha en avfuktare på vinden för säkerhetsskull då det alltid är svårt att få det tätt i gamla hus. men med avfuktare är det ändå viktigare att du täpper till all ventilation.
försök öven skapa ett undertryck inomhus, detta är viktigt.
plasten kan du lika väll sätta under enligt din tanke, det spelar ingen roll. viktigaste är att få det tätt och bra.
har du råspont, papp, duk eller något annat?
men du kan inte ha över 20 grader inne på vintern?V Viktorbyggahus skrev:Ja. Och man kan få mögelpåväxt i rymden och på mars också.
Men det de undrade är under normala förhållanden en vinter vilket betyder svalare än 10 grader. Snarast närmare 0. Men samtidigt svårt att svara på för att en normal vinter i ystad skiljer sig från tex kiruna. Och olika typer av vindar påverkar m.m.
Men till er andra som undrar över 75% på vintern. Svaret är alltså att nej, du får ingen mikrobiell tillväxt när tempen är under 0 grader och 100% rf. Men vid 5 så är det ca 85%. Så era grafer stämmer.
Medlem
· Stockholm
· 1 028 inlägg
på vinden ja, men inne?V Viktorbyggahus skrev:
alltså gäller 75% även på vintern.
att svara att 75% inte gäller på vintern hade ju folk trott att man inte kan få mögelpåväxt inne på vintern, vilket är helt felaktigt.
men tack för att du bekräftar att din kallvind ligger på samma temperatur som utomhusluften vilket bara visar att jag har rätt angående att man inte ska ventilera en kallvind som Old Rusty tror
A Aunty skrev:
Eller så är du fantastiskt otydlig igen. Lite oklart.
Grafen är glasklar. t.ex..
Vid 20 grader och 75% RF så krävs det >8v för mögelpåväxt.
Eller vid 0 grader och 95%.
Så det är inte bara RF som är kopplad till tid.
Jo Det kan mycket väl vara så att det är helt rätt att ventilera via takfoten och ventiler.O [old rusty] skrev:
Så är det med mitt hus!
Ventilation
Att ventilera eller inte brukar vara en stående fråga som inte rakt av går att besvara. Det är många faktorer som spelar in och därför kan ventilation av vind vara att likställa vid moment 22. Hur man än gör riskerar det bli fel.
https://www.optihus.se/vind-kallvind
Medlem
· Stockholm
· 1 028 inlägg
Min kallvind är ventilerad. Mitt rf ligger över 75%. Jag har mikrobiell påväxt på en plats. Där det tydligen läckt in via en spik.A Aunty skrev:på vinden ja, men inne?
alltså gäller 75% även på vintern.
att svara att 75% inte gäller på vintern hade ju folk trott att man inte kan få mögelpåväxt inne på vintern, vilket är helt felaktigt.
men tack för att du bekräftar att din kallvind ligger på samma temperatur som utomhusluften vilket bara visar att jag har rätt angående att man inte ska ventilera en kallvind som Old Rusty tror
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De pratar om kallvindar. Inte inomhustemperaturen. Därför är vissa saker underförstådda gällande 75% rf på vintern.
Redigerat: