42 590 läst ·
259 svar
43k läst
259 svar
Mögel på innertak kallvind - hur blir jag inte ruinerad?
Vilka ord?Forskande Fukttekniker skrev:
kan du förklara för personerna i denna tråden hur utomhusventilerafe kallvindar fungerar?
Varför man inte kan ventilera en kallvind med utomhusluft på vintern och det till och med är negativt ur funtsynpunkt?
Byggnadsvårdare
· Ljungby
· 167 inlägg
Förklaringen finns längre upp i tråden. Enkelt och kort förklarat. Kall luft kan inte bära så mycket fukt som varmare luft har förmåga att göra. Att ventilera med svalare och fuktig luft medför ingen förmåga hos luften att föra bort fukt från vinden. Värms luften på vinden upp kommer luften att ha större förmåga att bära fukt. Vid tillräcklig uppvärmning är ångtrycket högre i materialen på vinden än i den varmare luften. Då vandrar fukt ut från materialen i luften. Detsamma sker i när man har tillräcklig värme för att tvätt ska torka. Har man inte tillräcklig värme i tvättstugan så kommer inte fukten att vandra ut från tvätten som hängts på tork. För varje grad som värmen höjs minskar den relativa fuktigheten med upp till 6%, allt beroende på utgångsläget. Det går inte att torka ut kallvinden med för fuktig och sval luft. Naturlagarna hindrar det.A Aunty skrev:
Byggnadsvårdare
· Ljungby
· 167 inlägg
Du nämnde företaget jag förestår och skrev att det inte var någon forskning där och att det bara var inriktat på sälj. Jag är väldigt nyfiken på var du får detta ifrån, för det stämmer inte.A Aunty skrev:
alltså säger du att jag hade rätt, att man inte ska ventilera kallvindar med utomhusluft och övriga tråden hade felForskande Fukttekniker skrev:
Förklaringen finns längre upp i tråden. Enkelt och kort förklarat. Kall luft kan inte bära så mycket fukt som varmare luft har förmåga att göra. Att ventilera med svalare och fuktig luft medför ingen förmåga hos luften att föra bort fukt från vinden. Värms luften på vinden upp kommer luften att ha större förmåga att bära fukt. Vid tillräcklig uppvärmning är ångtrycket högre i materialen på vinden än i den varmare luften. Då vandrar fukt ut från materialen i luften. Detsamma sker i när man har tillräcklig värme för att tvätt ska torka. Har man inte tillräcklig värme i tvättstugan så kommer inte fukten att vandra ut från tvätten som hängts på tork. För varje grad som värmen höjs minskar den relativa fuktigheten med upp till 6%, allt beroende på utgångsläget. Det går inte att torka ut kallvinden med för fuktig och sval luft. Naturlagarna hindrar det.
det stämmer visst, ni är ett vinstdrivande företag.Forskande Fukttekniker skrev:
Ni hade likaväl kunnat hetta Anticimex, dom gör med utredningar och forskning.
Med det handlar om att sälja in lösningar och tjäna pengar.
Byggnadsvårdare
· Ljungby
· 167 inlägg
Att rådgöra om att en kallvind ska stängas igen gällande ventilationen är högst osäkert. Likadant är ventilation osäkert. För att klara vinden måste den hållas så pass varm att den relativa fuktigheten och fuktkvoten inte överstiger motsvarande mögelindex, se bilderna ovan i tråden.A Aunty skrev:
Det kan jag inte se fullt ut i likhet med många gurus i branschen. Men det kan då vara mycket beroende var huset är i Sverige, norrut i princip ingen fukt i luften vintertid men söderut i fuktbältet betydligt mer.Forskande Fukttekniker skrev:
Förklaringen finns längre upp i tråden. Enkelt och kort förklarat. Kall luft kan inte bära så mycket fukt som varmare luft har förmåga att göra. Att ventilera med svalare och fuktig luft medför ingen förmåga hos luften att föra bort fukt från vinden. Värms luften på vinden upp kommer luften att ha större förmåga att bära fukt. Vid tillräcklig uppvärmning är ångtrycket högre i materialen på vinden än i den varmare luften. Då vandrar fukt ut från materialen i luften. Detsamma sker i när man har tillräcklig värme för att tvätt ska torka. Har man inte tillräcklig värme i tvättstugan så kommer inte fukten att vandra ut från tvätten som hängts på tork. För varje grad som värmen höjs minskar den relativa fuktigheten med upp till 6%, allt beroende på utgångsläget. Det går inte att torka ut kallvinden med för fuktig och sval luft. Naturlagarna hindrar det.
Om luftfuktighet
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/luftfuktighet
Forskande Fukttekniker skrev:
först och främst ser jag nu att du inte ens har en utblildning inom bygg och verkligen inte forskat inom det, säger iof en del.
jag är långt mer utbildad än dig, jag trodde du hade en utbildning i ämnet.
fast nu diskuterar vi kallvindar och inte vindar generellt.
kallvindar betyder ju att dom är kalla, håller samma temperatur som uteluften.
du börjar prata om att den ska hållas varm vilket gör att det inte riktigt känns om du vet vad du pratar om ändå.
Eftersom det inte är en kallvind då.
En kallvind ska du aldrig ventilera, spelar ingen roll om förutsättningarna efter som den kall ventilationsluften ändå inte kan ventilera bort någon fukt.
P paralun skrev:
spelar ingen roll hur mycket fukt luften innehåller vi kan till och med säga att den innehåller noll fukt, hjälper ändå inte.
eftersom luften är så kall så kan den knappt bära någon som helst fukt innan den blir mättad, så den har inte möjlighet att ventilera bort någon som helst fukt innan du får problem med påväxt.
Byggnadsvårdare
· Ljungby
· 167 inlägg
Men du skriver att forskning inte finns från företagets sida. Mitt val föll i början av 2000 att starta företag inom branschen. Hade då forskat sedan 1991 och senare skrivit samman ett bokmanus. Kunskapen som inhämtats skulle vara andra till gagn, kände jag. Därför lades många artiklar ut på en hemsida tillhörande mitt gamla företag. Sålde min del tidigt 2021 för att få ett sabbatsår och lite nytt syre. Bokmanuset ifråga, som baserats på forskning, finns nu att läsa på företagets sida. Märk väl att jag var en av få personer som tidigare skrev om och beskrev problemen som vi nu här och i andra trådar diskuterar. Mitt mål var att komma till punkt i frågorna och att få fram historisk information om husbyggnation i förhållande till fukt och mögel etc.. Allt för att komma framåt och förstå varför vi bygger som vi gör idag och vad det kan ställa till med för problem, även inom området som kallades sjuka hus. För att kunna bedriva forskning måste en lön komma in. Sedan det nya företaget startades har ingen lön hämtats ut. Det beror på flera anledningar, bl.a. ett sjukt barn och att jag vill forska och ge långt mer än vad jag så att säga tar. Dessutom är informationen baserad på s.k. gör det själv. Kan man med bra information förstå och sedan göra själv så sparar man in rejäla summor. Jämför inte äpplen med päron tack, särskilt inte utan att ha kött på benen...A Aunty skrev:
vid vilket universitet har du utbildat dig och vid vilket har du forskat?Forskande Fukttekniker skrev:
Men du skriver att forskning inte finns från företagets sida. Mitt val föll i början av 2000 att starta företag inom branschen. Hade då forskat sedan 1991 och senare skrivit samman ett bokmanus. Kunskapen som inhämtats skulle vara andra till gagn, kände jag. Därför lades många artiklar ut på en hemsida tillhörande mitt gamla företag. Sålde min del tidigt 2021 för att få ett sabbatsår och lite nytt syre. Bokmanuset ifråga, som baserats på forskning, finns nu att läsa på företagets sida. Märk väl att jag var en av få personer som tidigare skrev om och beskrev problemen som vi nu här och i andra trådar diskuterar. Mitt mål var att komma till punkt i frågorna och att få fram historisk information om husbyggnation i förhållande till fukt och mögel etc.. Allt för att komma framåt och förstå varför vi bygger som vi gör idag och vad det kan ställa till med för problem, även inom området som kallades sjuka hus. För att kunna bedriva forskning måste en lön komma in. Sedan det nya företaget startades har ingen lön hämtats ut. Det beror på flera anledningar, bl.a. ett sjukt barn och att jag vill forska och ge långt mer än vad jag så att säga tar. Dessutom är informationen baserad på s.k. gör det själv. Kan man med bra information förstå och sedan göra själv så sparar man in rejäla summor. Jämför inte äpplen med päron tack, särskilt inte utan att ha kött på benen...
Byggnadsvårdare
· Ljungby
· 167 inlägg
Man måste inte ha utbildning inom bygg för att kunna forska inom ämnet. Jag har forskningsutbildning, ett antal poäng från universitet samt lärarexamen och vidare utbildning inom ritningslära samt plåt och svets. Du svamlar här ordentligt utan att ha kunskap om vad jag gjort och inte gjort. Det sänker din trovärdighet väsentligen. Frågan är varför du väljer att göra sådana osakliga påhopp och sågningar?A Aunty skrev:först och främst ser jag nu att du inte ens har en utblildning inom bygg och verkligen inte forskat inom det, säger iof en del.
jag är långt mer utbildad än dig, jag trodde du hade en utbildning i ämnet.
fast nu diskuterar vi kallvindar och inte vindar generellt.
kallvindar betyder ju att dom är kalla, håller samma temperatur som uteluften.
du börjar prata om att den ska hållas varm vilket gör att det inte riktigt känns om du vet vad du pratar om ändå.
Eftersom det inte är en kallvind då.
En kallvind ska du aldrig ventilera, spelar ingen roll om förutsättningarna efter som den kall ventilationsluften ändå inte kan ventilera bort någon fukt.
jag är utbildad civilingenjör inom samhällsbyggnad och har flera påbyggnads kurser inom fukt.Forskande Fukttekniker skrev:
Man måste inte ha utbildning inom bygg för att kunna forska inom ämnet. Jag har forskningsutbildning, ett antal poäng från universitet samt lärarexamen och vidare utbildning inom ritningslära samt plåt och svets. Du svamlar här ordentligt utan att ha kunskap om vad jag gjort och inte gjort. Det sänker din trovärdighet väsentligen. Frågan är varför du väljer att göra sådana osakliga påhopp och sågningar?
uppenbart lågt mer än vad du har.
du är utbildad lärare och läst lite stökurser vad det verkar som och har absolut inte forskat på ett universitet utan privatforskat vilket vem som helst kan säga att man gjort så länge man läst en bok i ett ämne.
säg istället vid vilket universitet du forskat, det är enkelt att kolla upp när du sagt det.
tycker det är konstigt att du nämner allt annat du gjort på din hemsida men inte nämner något om din forskningsutbldning där, luktar väldigt illa detta?
Byggnadsvårdare
· Ljungby
· 167 inlägg
Man måste inte forska via Universitet för att vara forskare. Utbildningen har bl.a. skett via Växjö universitet. jag studerade då universitetet övergick från högskola till just universitet. Allt blev mycket hårt forskningsinriktat där och då. Inhämtade kunskap och poäng i forskning och kunde bättre strukturera den forskning som startats från min sida 1991. Detta var 1995. Detta gäller begreppet forskare. Saxat från Wikipedia: Titeln forskare är inte skyddad. Den är i sin vidaste innebörd knuten till en forskningsaktivitet som någon utövar oberoende av formell kompetens eller anställningsform. ...A Aunty skrev:
Forskning anses så viktig att man inte ska knyta upp den via universitet, utbildning och titlar. Vissa tror dock annat, fast det är bara åsikter som inte stämmer med verkligheten.
alltså har du inte forskat utan privatforskat själv på egen hand.Forskande Fukttekniker skrev:
Man måste inte forska via Universitet för att vara forskare. Utbildningen har bl.a. skett via Växjö universitet. jag studerade då universitetet övergick från högskola till just universitet. Allt blev mycket hårt forskningsinriktat där och då. Inhämtade kunskap och poäng i forskning och kunde bättre strukturera den forskning som startats från min sida 1991. Detta var 1995. Detta gäller begreppet forskare. Saxat från Wikipedia: Titeln forskare är inte skyddad. Den är i sin vidaste innebörd knuten till en forskningsaktivitet som någon utövar oberoende av formell kompetens eller anställningsform. ...
Forskning anses så viktig att man inte ska knyta upp den via universitet, utbildning och titlar. Vissa tror dock annat, fast det är bara åsikter som inte stämmer med verkligheten.
Forskare kan man på universitetsnivå kalla sig när man avlagt doktorsexamen och du har inte ens en vanlig examen.
du har ingen utbildning inom ämnet utan är lärare och typ plåtslagare?
Jag är civilingörnjör inom ämnet.
tycker det är magstarkt att utge sig för att vara något man inte är och lura folk att lita på dig när du säger att du är forskare