42 586 läst ·
259 svar
43k läst
259 svar
Mögel på innertak kallvind - hur blir jag inte ruinerad?
Vi har takfotsventilation i en 1930-talskåk med bergvärme. Man ser alltså dagsljus vid takfoten på vissa ställen. Borde vi alltså täta detta?Forskande Fukttekniker skrev:
Vind, i synnerhet kallvind, är ofta drabbad av för hög relativ fuktighet. Fukt kan komma upp från boendeytorna och även ventileras in på vinden utifrån. Just fukt utifrån är den absolut största källan till de problem med mögel som allt fler villaägare upptäcker. Att det då ska gå att ventilera bort fukten är en kvarhängande skröna som beror på missuppfattningar om hur ventilation fungerar i förhållande till fukt och temperatur.
För att kunna ventilera en vind så den blir torrare krävs värmetillskott på vinden. Nu med mycket isolering och tilläggsisolering så sker inte längre så mycket värmetillskott från boendet upp på vinden. Detsamma gäller när ved- och oljepannor har bytts ut till andra värmekällor som inte håller murstocken varm.
Beakta att vi har ett mycket fuktigt klimat där vintrarna mer är som en förlängd höstperiod. Det är ofta över 90% relativ fuktighet i luften ute. Gränsvärdet för tillväxt av mögel ligger på 75% relativ fuktighet. När denna fuktiga uteluft ventileras in blir kallvinden för fuktig. Material som kan dra åt sig fukt kommer att få för hög fuktkvot. Gränsen för fuktkvotsvärde kontra mögel ligger på 17% fuktkvot.
Anledningen att ventilation i ett varmt utrymme som bostad kan få bort fukt är att värme sänker den relativa fuktigheten i luften. Därmed vandrar fukt ut från fuktigare material vilka hålls torrare. En grads temperaturökning kan sänka den relativa fuktigheten med upp till 6%.
Trots mycket information kvarlever och fortplantas skrönor om hur man får en kallvind att bli torrare genom uteluftsventilation. Detta är egendomligt och lurar en del husägare att förvärra fuktproblemen på sina vindar.
Experimentera gärna men fuktmät kontinuerligt under tiden för de tänkta uttorkande experimenten. Var beredd på att avfuktare kan behövas. Behövs avfuktare s.k. vindsavfuktare/sorptionsavfuktare så finns en del knep att tillgå för att hålla ned driftskostnaderna. Märk väl att det saluförs avfuktare som baseras på ventilation. Dessa är högst osäkra i dagens klimat.
Efter installation av adekvat avfuktare på vinden så stängs uteluftsventilationen. Vinden kommer att vara varmare och torrare än annars. Isoleringen i vindsbjälklaget kommer hålla bättre värmegenomgångsmotstånd när den hålls torrare. Kallras ned mot boendeytorna minskar. Dessa faktorer gör att drftskostnaden för vindsavfuktaren totalekonomiskt sett kan gå på ett ut med de vinster som görs. Allt beror på tjockleken av isolering i vindsbjälklaget.
Ett nytt fenomen har kommit till kännedom. Det är att solpaneler skuggar vindstaket och utestänger avfuktande solvärme. När takkonstruktionen blir svalare så ökar den relativa fuktigheten och fuktkvoten i vindstaket.
Någon tidigare ägare har tätat ett par meter av springan vid takfoten genom att moffa in gullfiber, är det lämpligt?
L micke880 skrev:
För att rf måste vara det i en viss tid enlig grafen.
sen att det ger sig själv att tiden behöver varför det med är en annan sak.
men det var inte det vi diskutera utan du sa att det stod i grafen och jag inte kunde läsa graf.
Och det står inte i grafen något om tid kopplat till temp
A Aunty skrev:
Jag förstår verkligen inte vad du försöker säga. Litar på mitt omdöme tills någon lyckas förklara bättre för mig.A Aunty skrev:
Se även bild.
handlar om inte om vad som gäller utan vart i grafen du kan läsa det.L micke880 skrev:
du sa att jag inte kunde läsa grafen korrekt för det stod +5 grader i över 8veckor.
Det står det ingenstans
Det enda som står i grafen är rf kopplat till tid.
Visa vart det står i grafen
Det står högst upp vad grafen visar.A Aunty skrev:
Grafen visar poteniell mögeltillväxt vid RH/temp/tid.