Byggbranschen har gjort försök med oventilerade kallvindar på nybyggda hus. Jag har försökt att få ut information om hur försöken gått. De vill inte svara av någon anledning. Blev dock besökt av en person som ingått aktivt i dessa försök. Vederbörande sade att vederbörande givit upp försöken då det inte lyckats vidare bra.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Vi har ett hus byggt 2021 med krypvindar utan ventilation utifrån. Ångsbroms i innertak, lösull (ecofiber), råspont, underlagspapp/duk och takshingel. Torrt och fint, kanske tack vare FTX-system. Det kommer ta tid att få "branschen" och beställarna att ändra sig...

• Gilla
Detailer
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi har ett hus byggt 2021 med krypvindar utan ventilation utifrån. Ångsbroms i innertak, lösull (ecofiber), råspont, underlagspapp/duk och takshingel. Torrt och fint, kanske tack vare FTX-system. Det kommer ta tid att få "branschen" och beställarna att ändra sig...
dock skulle man lagt en isolerboard ovan råsponten, den hade hjälp din konstruktion avsevärt.

Jag blir nyfiken.. Hur konstaterar du att det är torrt?

A
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
Byggbranschen har gjort försök med oventilerade kallvindar på nybyggda hus. Jag har försökt att få ut information om hur försöken gått. De vill inte svara av någon anledning. Blev dock besökt av en person som ingått aktivt i dessa försök. Vederbörande sade att vederbörande givit upp försöken då det inte lyckats vidare bra.
vi har har byggt mycket oventilerade vindar.
  • stäng all ventilation
  • använd isolerboard ovan råsponten för att undvika nattutrållning
  • skapa ett undertryck
  • täta innefrån upp mot vinden
  • täta taket
  • täta alla genomföringar
  • använd råspont i stället för masonit etc, råsponten kan buffra fukt bättre
finns säkert mer jag missar just nu

Jag blir nyfiken.. Hur konstaterar du att det är torrt?
Kontrolleras med jämna mellanrum, har dock inte mätt fuktighet i råsponten, borde jag det?

A Aunty skrev:
vi har har byggt mycket oventilerade vindar.
  • stäng all ventilation
  • använd isolerboard ovan råsponten för att undvika nattutrållning
  • skapa ett undertryck
  • täta innefrån upp mot vinden
  • täta taket
  • täta alla genomföringar
  • använd råspont i stället för masonit etc, råsponten kan buffra fukt bättre
finns säkert mer jag missar just nu
Den stora frågan är, har dessa vindar kontrollerats i efterhand, dvs har fuktvärden följts upp? Annars låter det som du framför bra. Dock ska undertryck undvikas, särskilt uppe på vinden. För högt undertryck kan ställa till med problem, särskilt i lite äldre otäta hus.

A
Den stora frågan är, har dessa vindar kontrollerats i efterhand, dvs har fuktvärden följts upp? Annars låter det som du framför bra. Dock ska undertryck undvikas, särskilt uppe på vinden. För högt undertryck kan ställa till med problem, särskilt i lite äldre otäta hus.

Kanske var otydlig, skapa ett undertryck i själva huset menade jag.
På vinden får du absolut inte ha undertryck.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Kontrolleras med jämna mellanrum, har dock inte mätt fuktighet i råsponten, borde jag det?
I regel är det enda sättet att kontrollera hur fuktigt det är. Fuktmät särskilt vid köldbryggor och åt väderstreck där solen inte kommer åt att värma upp. Bra är att förebygga. Här kommer fuktmätning in som första steg. Att mäta är att veta..

• Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
Kanske var otydlig, skapa ett undertryck i själva huset menade jag.
På vinden får du absolut inte ha undertryck.
I äldre hus där det börjat lukta illa på vinden, vilket är vanligt i isolering och om man använt träskyddsmedel med klorfenol, är det kanske nödvändigt med undertrycksventilation. Särskilt om man inte är beredd på höga sanerings- och renoveringskostnader. Avfuktare behövs i samband med undertrycksventilation på vind. Annars kan fuktproblemen öka.

A
sedan tycker jag homogena oventilerade tak är en mycket bra alternativ lösning, vad tycker du där?

pjapen pjapen skrev:
osak är svårt att svara på om du inte vet din RH%, att ha för mycket ventiler gör inte klimatet på vinden bättre då får du in den oftast fuktiga uteluften som inte blir uppvärmd på din kallvind och den kan inte torka ur fukten.
Bästa med riskkonstruktioner är att ha en RH mätare som man kolla av regelbundet. jag har 3 installerade på min vind och larm på telefonen att kolla av dem 1 gång i månaden. ligger man över 75% RH bör man se över en teknisk lösning för att få ner sitt RH%. Själv kör jag Protimeter ble som man skruvar fast det man vill mäta och så kollar man över ibland. sen har jag en kjell och Co pryl som mäter de dagliga med larm, men den mäter bara fukten på vinden inte i träet,
Värmeslinga, fuktstyrd mekanisk ventilation är väll det som sägs fungera, plast från bostadsytan är ju att föredra om det är därifrån fukten kommer. är ventilationen för öppen så kommer en avfuktare att försöka avfukta all uteluft som kommer in och det är lite meningslöst, du vill bara komma under skadliga RH% så påväxt inte kan växa.

Ska man vara och slipa skrapa så ska man veta att man gör det med hälsan som betalning, rätt skydd är dyra saker så bäst är nog att lömna över till proffs.
Du ska inte förfara något på din vind det är inte en förvaringssplats. allt som är kring 20%Rh när det ställs dit kommer att suga upp fukt och allt organiskt du ställer dit i form av papper, kartong och trä kommer bara göra att när uteluften är torrare ska den torka dina saker också innan den torkar konstruktionen, dina saker blir en källa för fukt.

Bilderna du lagt upp är små som attan går inte att se omfattningen, men har du en högre temp så kommer fukten upp till vinden om du har dåligt plast mellan varm och kall vind. även luckan ser något otät ut och varm fuktig luft stiger uppåt och sen kondenserar det på vinden.

kanske svarat på någon av din fråga, men lägg upp mer utzoomade bilder på var möglet är och större bilder så det går se, då kan vi nog se varifrån det kommer och varför det blir som det blir,
Hej. Jag har läst på om luftfuktighet på vind och alla pratar om RH på 75%. Gäller det även vintertid? För isf har jag stora problem på min vind. Har cirka 80-85% den senaste månaden. Bor i Stockholm så temperaturen har varierat från -5 till +5 under den här tidsperioden ungefär.

• Gilla
Utdelning
  • Laddar…
A
L micke880 skrev:
Hej. Jag har läst på om luftfuktighet på vind och alla pratar om RH på 75%. Gäller det även vintertid? För isf har jag stora problem på min vind. Har cirka 80-85% den senaste månaden. Bor i Stockholm så temperaturen har varierat från -5 till +5 under den här tidsperioden ungefär.
absolut, det gäller även på vintern.
Ofta beror det på att man ventilerar med kall luft som har hög rf och där med tillför fukt till vinden.

A Aunty skrev:
absolut, det gäller även på vintern.
Ofta beror det på att man ventilerar med kall luft som har hög rf och där med tillför fukt till vinden.
Men då kan ju inte den här bilden stämma öveehuvudtaget?

• Skärmdump av Google-sökresultat med diagram över mögelrisk vid olika fuktighetsnivåer och temperaturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
L micke880 skrev:
Men då kan ju inte den här bilden stämma öveehuvudtaget?
varför inte?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.