42 586 läst ·
259 svar
43k läst
259 svar
Mögel på innertak kallvind - hur blir jag inte ruinerad?
Fast så kan du inte säga utan att veta hur huset ser ut. Vi är väl majoritet som bor med riskkonstruktionen kall vind och inte helt tätt hus. Att täta helt kan vara minst lika tokigt som fritt blås och 600mm isolering..A Aunty skrev:
nä det stämmer inte.O [old rusty] skrev:
hur kan det vara en risk att täta en kall vind under vintern undrar jag?
förklara det så ger jag mig?
en kall vind ska aldrig ventlireras under vintern, inte under några som helst omständgiheter oavsett hur konstruktion ser ut.
(dock inte 100 år gamla oisollerade hus men det finns knappt längre sådana hus som folk bor i)
Alla hus som inte är täta.A Aunty skrev:nä det stämmer inte.
hur kan det vara en risk att täta en kall vind under vintern undrar jag?
förklara det så ger jag mig?
en kall vind ska aldrig ventlireras under vintern, inte under några som helst omständgiheter oavsett hur konstruktion ser ut.
(dock inte 100 år gamla oisollerade hus men det finns knappt längre sådana hus som folk bor i)
Dvs som du säger, "gamla" hus, eller tidigare än 70-tal?.
Av mina närmaste 15 grannar är hälften hus som helt eller delvis är över hundra år gamla, flera klart över 150 år vid det här laget. Mitt inkluderat.
Så jag kan knappast utan mycket stora ändringar få mitt hus helt tätt uppåt.
Viss fuktig och varm luft kommer upp, och då sannolikt accumuleras på en kall vind om jag inte ventilerar.
Sen håller jag med dig i sak, i ett bra byggt hus så är en tät "halvkall" vind att föredra.
Men vi är många som inte har täta hus.
men du förstår ju inte, förklara för mig vad ventilationen fyller för funktionen i tex ditt hus som inte är tätt?O [old rusty] skrev:Alla hus som inte är täta.
Dvs som du säger, "gamla" hus, eller tidigare än 70-tal?.
Av mina närmaste 15 grannar är hälften hus som helt eller delvis är över hundra år gamla, flera klart över 150 år vid det här laget. Mitt inkluderat.
Så jag kan knappast utan mycket stora ändringar få mitt hus helt tätt uppåt.
Viss fuktig och varm luft kommer upp, och då sannolikt accumuleras på en kall vind om jag inte ventilerar.
Sen håller jag med dig i sak, i ett bra byggt hus så är en tät "halvkall" vind att föredra.
Men vi är många som inte har täta hus.
du ska aldrig ha ventilationen på en kall vind spelar ingen roll om den är tätt eller inte.
Nä.A Aunty skrev:
Förklara för mig hur en icke ventilerad vind med fukt från bostadsytan fungerar istället.
ventilationen fyller ingen som helst funktion i en kallvind, spelar ingen som helst roll om den är tätt eller inte.O [old rusty] skrev:
jag tror inte du riktigt hänger med på byggfysiken, annars måste du förklara för mig vad ventilationen skulle fylla för funktion överhuvdtaget?
Så förklara för mig. Jag är genuint intresserad.A Aunty skrev:
Fukt från hus.
Kall råspont.
Inget flöde av luft eller fukt ut eller in från vind.
japp varmfuktig lugt från huset kommer kondensera mot råsponten vilket kan leda till mögelpåväxt.O [old rusty] skrev:
men det finns inget ventilation kan påverka det dessa årstider.
du kan vädra hur mycket som helst den kalla fuktiga utomhusluften kan inte vädra bort någon som helst fukt utan kommer bara bidra med ökad fuktbelastning.
Detta på grund av att utomhusluften är kall och har ett högt rf vilket gör så att ventilationsluften inte kan bära någon som helst extra luft så men andra ord spelar det ingen roll hur mycket du ventilerar vinden, ventilationen klarar ändå inte ta med sig någon fukt ut ut du omsätter bara luft.
dock kommer du öka fuktbelastningen på vinden då du för in fukt utifrån som även den kan kondensera mot råsponten vid ogynsamma väderlekar.
därför ska en kallvind aldrig ventileras dessa årstider och endast ventileras lite på sommaren om något.
viktigare att åtgärda problemet än att försöka sätta plåster på såret.
Intressant läsning i ämnet:
https://www.hallbaratrahus.se/teknisk-ventilation.php
Tycker för övrigt inte att det ser det minsta alarmerande ut men du behöver utreda var fukten kommer ifrån.
Din köksfläktsslang behöver du genast täta och även se till att få tät mot ångspärren.
Använd speciell tejp för ångspärr.
https://www.hallbaratrahus.se/teknisk-ventilation.php
Tycker för övrigt inte att det ser det minsta alarmerande ut men du behöver utreda var fukten kommer ifrån.
Din köksfläktsslang behöver du genast täta och även se till att få tät mot ångspärren.
Använd speciell tejp för ångspärr.
inte för att vara sån, men tycker faktiskt den länken säger det jag försöker säga.Huddingebo skrev:
dock kanske på ett bättre sätt.
Ta och läs på om frystorkning. Det går utmärkt att hänga ut blöt/fuktig tvätt på tork, när det är minusgrader ute. På samma sätt kan en fuktig vind torka, om den ventileras.A Aunty skrev:
nä du har fel, sublimering fungerar inte på en kallvind. det är helt andra förutsättingar.A AG A skrev:
dessutom kräver sublimering minst minus 5 grader gärna mer än minus 10 grader vilket du sällan har på vinden.
dessutom säger all forskning på området att kall vindar inte ska ventileras det fungerar helt enkelt inte.
det är enkel byggfysik, kall luft klarar inte av att bära någon fukt.
kommer enbart leda till ökad fuktbelastning och större skador.
Vad bra, låt mig då citera från länken.A Aunty skrev:
"Varje hus är unikt och behov för ventilation varierar från vind till vind. Forskning har visat att fuktsituationen inte blir bättre genom att ventilera mer, vilket är den vanliga föreställningen. Att strypa ventilationen skapar också risker med instängd fukt. Rådet som lämnas är ofta att ventilera ”lagom”."