P
F fribygg skrev:
Hur skulle det påverka våra möjligheter att exportera när vi har överskott?
Tanken är naturligtvis att avgiften A->B inte är det samma som avgiften B->A.

P Peter787 skrev:
Tanken är naturligtvis att avgiften A->B inte är det samma som avgiften B->A.
Är A Sverige och B Tyskland undrar jag hur ett elpris område just vid kabeln skulle påverka våra möjligheter att exportera vårt överskott?

P
J Janssonz skrev:
Det är få EU-länder som infört elprisområden. Det är ett frivilligt val. Det kan uppstå spänningar i ett land om vissa landsdelar diskrimineras genom att få högre priser på vissa varor och tjänster. Sverige är efter Finland det laglydigaste EU-landet. Trots att vi bara varit med i EU sedan 1995. Svenska politiker är mycket lyhörda och lydiga efter diverse EU-propåer. Fråga en italienare eller en spanjor i vilken grad landet följer EU.s regler om ditt och datt. Vilken regel? svarar de. Elprisområden? Det har vi aldrig hört talas om. Men vi ska snarast sätta oss in i frågan vid lämpligt tillfälle.
I Tyskland behöver inte vissa landsdelar betala mer. De vet vad social oro kan ställa till med. Staten går in och pröjsar istället.
I Sverige får enskilda elkunder i vissa delar av landet, betala medvetet förhöjda elpriser p g a egna nationella beslut i, tron att EU kräver det..
Dvs. vi har korkade politiker i Sverige.

pacman42 pacman42 skrev:
Det kostar tyskarna runt 30 öre/kWh i påslag på näträkningen
Undrar då vad allt blir på "totalen" för Tyska invånare?
kWh pris, skatter, moms & nätavgifter?

För min allmänna "känsla" är, att Tyskarna hade hörts/ låtit betydligt mer om deras elpriser på totalen hade vart "för höga", så någonting måste skilja Tyskland vs Sverige (utöver klimat & mindre energibehov)

P Peter787 skrev:
Dvs. vi har korkade politiker i Sverige.
Du skjuter ofta "från höften"!
SVK var också stressade att få riktigt stora böter ifrån EU, om inte el områden "skapades".
Allt är danskarnas fel 😂

P
F fribygg skrev:
Är A Sverige och B Tyskland undrar jag hur ett elpris område just vid kabeln skulle påverka våra möjligheter att exportera vårt överskott?
Prisdifferensen mellan kabelanslutningen och omgivningen i Sverige, dvs. flaskhalsavgiften, löser detta.
Går elen från Sverige till Tyskland är påslaget X, går strömmen från Tyskland till Sverige är påslaget Y.
Alternativt sätter "miljöprövningar" stopp för kablarna.
Grundproblemet är ju att vi har en massa oplanerbar kraftproduktion (sol och vind) som inte behövs om vi återställer och bygger ut baskraften.

P
J Janssonz skrev:
Jag kommer ihåg ytterligare en historia från min göteborgstid.
Min fru jobbade på ett dagis under tiden innan folkomröstningen om kärnkraft. De som var intresserade i personalen hade ordnat en liten studiecirkel för att sätta in sig i kärnkraftens möjligheter och risker, alla yngre kvinnor. En inslag i i studiecirkeln var att de skulle göra ett studiebesök på kärnkraftverket i Ringhals som ligger lite söder om Göteborg, norr om Varberg. De flesta lutade att säga nej på grund av riskerna för strålning. Men deras män lutade åt att rösta för fortsatt utbyggnad. Sverige hade ett tag mest kärnkraft i världen i förhållande till befolkningen. En i personalen som var gravid berättade för sin man att de skulle göra ett studiebesök på Ringhalsverket. Men den kärnkraftspositive mannen sade då, men du är ju gravid! Ja, men hur farligt är det att vara där en kort stund, långt från härden? Mannen sade då: jag förbjuder dig att åka dit, tänk på vårt barn, då det även är mitt barn du bär på. Hon fick honom då att lova att hon avstod från att åka om han röstade för ett stopp på utbyggnad av kärnkraften.
Idioter har alltid funnits.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ett citat: "För att komma runt detta använder staten elkonsumenternas pengar för att ersätta producenterna i norr, så att de får mer betalt för sin el än vad de egentligen skulle ha fått."
Det gäller alltså Tyskland. Staten använder elkonsumenternas pengar...
Är det dem 30 öre pacman42 nämner, så har ju Sverige "samma" möjlighet med "flaskhalsavgifterna".
Att staten tar pengarna därifrån till att "avlasta" vår befolkning & skapa "mer rättvisa" (Alexander Lucas skattkista)

Jag trodde nog att produktions & överföringsavgifterna var "lite större" ( som det har låtit )

Att flyga ger kraftigt mycket mer strålning än att bada i en bassäng vid kärnkraftverket. Det finns dock folk som flyger mest hela tiden...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Grundproblemet är ju att vi har en massa oplanerbar kraftproduktion (sol och vind) som inte behövs om vi återställer och bygger ut baskraften.
Jag tror det vore extra olämpligt att införa extra avgifter för att exportera elöverskottet som slumpkraften i bland skapar. Det skulle sannolikt medföra konkurser för vindkraftsparker och därmed förluster för staten.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J jawen skrev:
Är det dem 30 öre pacman42 nämner, så har ju Sverige "samma" möjlighet med "flaskhalsavgifterna".
Att staten tar pengarna därifrån till att "avlasta" vår befolkning & skapa "mer rättvisa" (Alexander Lucas skattkista)

Jag trodde nog att produktions & överföringsavgifterna var "lite större" ( som det har låtit )
Tyskland har höga elpriser till att börja med då den fossila kraften är rätt dyr.

P
J jawen skrev:
Du skjuter ofta "från höften"!
SVK var också stressade att få riktigt stora böter ifrån EU, om inte el områden "skapades".
Allt är danskarnas fel 😂
Klarar tyskar och fransmän av att stoppa idiotin med elområden, borde väl vikingarnas ättlingar också klara av detta 😉.
Danskarna hade vi kunnat hantera genom kräva återstart av Barsebäck 1 & 2.

pacman42 pacman42 skrev:
Att flyga ger kraftigt mycket mer strålning än att bada i en bassäng vid kärnkraftverket. Det finns dock folk som flyger mest hela tiden...
Det finns ju inga badhus vid kraftverken så det finns ju ingen möjlighet att bada i dessa bassänger hur gärna man än vill 😉

P
pacman42 pacman42 skrev:
Tyskland har höga elpriser till att börja med då den fossila kraften är rätt dyr.
Fast det är helt självförvållat av Putins protégée frau Merkel.

Fairlane
P Peter787 skrev:
Klarar tyskar och fransmän av att stoppa idiotin med elområden, borde väl vikingarnas ättlingar också klara av detta 😉.
Har fransmännen samma problem med att elen produceras i en del av landet och förbrukas i en annan? Om inte är det solklart varför de inte har olika elprisområden.

Tyskarna kör som sagt med motköp, inget jag hade velat ha.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.