4 576 läst ·
208 svar
5k läst
208 svar
Moderata dolda elskatter tynger oss ner
Dvs. vi har korkade politiker i Sverige.J Janssonz skrev:Det är få EU-länder som infört elprisområden. Det är ett frivilligt val. Det kan uppstå spänningar i ett land om vissa landsdelar diskrimineras genom att få högre priser på vissa varor och tjänster. Sverige är efter Finland det laglydigaste EU-landet. Trots att vi bara varit med i EU sedan 1995. Svenska politiker är mycket lyhörda och lydiga efter diverse EU-propåer. Fråga en italienare eller en spanjor i vilken grad landet följer EU.s regler om ditt och datt. Vilken regel? svarar de. Elprisområden? Det har vi aldrig hört talas om. Men vi ska snarast sätta oss in i frågan vid lämpligt tillfälle.
I Tyskland behöver inte vissa landsdelar betala mer. De vet vad social oro kan ställa till med. Staten går in och pröjsar istället.
I Sverige får enskilda elkunder i vissa delar av landet, betala medvetet förhöjda elpriser p g a egna nationella beslut i, tron att EU kräver det..
Undrar då vad allt blir på "totalen" för Tyska invånare?pacman42 skrev:
kWh pris, skatter, moms & nätavgifter?
För min allmänna "känsla" är, att Tyskarna hade hörts/ låtit betydligt mer om deras elpriser på totalen hade vart "för höga", så någonting måste skilja Tyskland vs Sverige (utöver klimat & mindre energibehov)
Prisdifferensen mellan kabelanslutningen och omgivningen i Sverige, dvs. flaskhalsavgiften, löser detta.F fribygg skrev:
Går elen från Sverige till Tyskland är påslaget X, går strömmen från Tyskland till Sverige är påslaget Y.
Alternativt sätter "miljöprövningar" stopp för kablarna.
Grundproblemet är ju att vi har en massa oplanerbar kraftproduktion (sol och vind) som inte behövs om vi återställer och bygger ut baskraften.
Idioter har alltid funnits.J Janssonz skrev:Jag kommer ihåg ytterligare en historia från min göteborgstid.
Min fru jobbade på ett dagis under tiden innan folkomröstningen om kärnkraft. De som var intresserade i personalen hade ordnat en liten studiecirkel för att sätta in sig i kärnkraftens möjligheter och risker, alla yngre kvinnor. En inslag i i studiecirkeln var att de skulle göra ett studiebesök på kärnkraftverket i Ringhals som ligger lite söder om Göteborg, norr om Varberg. De flesta lutade att säga nej på grund av riskerna för strålning. Men deras män lutade åt att rösta för fortsatt utbyggnad. Sverige hade ett tag mest kärnkraft i världen i förhållande till befolkningen. En i personalen som var gravid berättade för sin man att de skulle göra ett studiebesök på Ringhalsverket. Men den kärnkraftspositive mannen sade då, men du är ju gravid! Ja, men hur farligt är det att vara där en kort stund, långt från härden? Mannen sade då: jag förbjuder dig att åka dit, tänk på vårt barn, då det även är mitt barn du bär på. Hon fick honom då att lova att hon avstod från att åka om han röstade för ett stopp på utbyggnad av kärnkraften.
Är det dem 30 öre pacman42 nämner, så har ju Sverige "samma" möjlighet med "flaskhalsavgifterna".Fairlane skrev:
Att staten tar pengarna därifrån till att "avlasta" vår befolkning & skapa "mer rättvisa" (Alexander Lucas skattkista)
Jag trodde nog att produktions & överföringsavgifterna var "lite större" ( som det har låtit )
Jag tror det vore extra olämpligt att införa extra avgifter för att exportera elöverskottet som slumpkraften i bland skapar. Det skulle sannolikt medföra konkurser för vindkraftsparker och därmed förluster för staten.P Peter787 skrev:
Tyskland har höga elpriser till att börja med då den fossila kraften är rätt dyr.J jawen skrev:Är det dem 30 öre pacman42 nämner, så har ju Sverige "samma" möjlighet med "flaskhalsavgifterna".
Att staten tar pengarna därifrån till att "avlasta" vår befolkning & skapa "mer rättvisa" (Alexander Lucas skattkista)
Jag trodde nog att produktions & överföringsavgifterna var "lite större" ( som det har låtit )
Klarar tyskar och fransmän av att stoppa idiotin med elområden, borde väl vikingarnas ättlingar också klara av detta 😉.J jawen skrev:
Danskarna hade vi kunnat hantera genom kräva återstart av Barsebäck 1 & 2.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Har fransmännen samma problem med att elen produceras i en del av landet och förbrukas i en annan? Om inte är det solklart varför de inte har olika elprisområden.P Peter787 skrev:
Tyskarna kör som sagt med motköp, inget jag hade velat ha.
Redigerat: